Bukefalos 28 år!

Ballerina

Trådstartare
vilken sort använder ni?
hur använder man den?
Vad är det för "fel" ni vill (eller det går att) åtgärda?
är det någon karens på de?

ja, berätta allt ni kan!
 
Sv: blistring

Blistring är vad jag vet otillåtet eftersom det orsakat så mycket skador.
Sen finns det ju indirekt blistring som blue lotion linement som värmer och bandage över det. Det kan ge en mild blistringseffekt.
 
Sv: blistring

Ninnurur skrev:
Blistring är vad jag vet otillåtet eftersom det orsakat så mycket skador.
Sen finns det ju indirekt blistring som blue lotion linement som värmer och bandage över det. Det kan ge en mild blistringseffekt.
Hm...den dagen Blue Lotion blistrar...då vill jag se det...:angel:
 
Sv: blistring

Det ger ju inte direkt samma effekt som Leg Paint men man kallar det för en mild blistringseffekt, den effekten som uppstår. Iaf fick jag lära mig det av Strömsholms veterinär.
 
Sv: blistring

Blistring är inte otillåtet så länge det hålls inom rimliga gränser, men precis som Ninninur skriver så KAN det orsaka obehag om det används på fel sätt. Nu menar jag varken Leg Paint, Speedway eller liknande. Dessa skadar möjligen om man skulle gnugga in dem i ögonen då...:crazy: Nej, men där huden är mycket tunn kan det ta onödigt hårt.
När blister används så bör man veta var och varför man ska lägga på det, ser ibland att det gnuggats lite överallt bara för att "vara säker". Den som känner sig minsta osäker på blistrens effekter och applicerande bör rådfråga nägon kunnig som kan visa eller hjälpa till.
Jag har tom blivit rekommenderad av veterinär att blistra en häst som visade 0,5 grads hälta på böjprov i stället för att spruta.
Har hästen ömheter i mjukdelar runtomkring en led (visar troligen ändå hälta på böjprov) så är blistring nog så effektivt om inte bättre än att spruta leden.
 
Sv: blistring

Har faktiskt lyckats blistra en av mina passhästar med BL+bandage...
såg ut som en stolpe dan efter o blev ordentligt med skorv...
Tycker mig märkt att vissa hästar är mer känsliga mot BL och är lite försiktig med det ihop med bandage sen dess.
 
Sv: blistring

wildrose skrev:
Har faktiskt lyckats blistra en av mina passhästar med BL+bandage...
såg ut som en stolpe dan efter o blev ordentligt med skorv...
Tycker mig märkt att vissa hästar är mer känsliga mot BL och är lite försiktig med det ihop med bandage sen dess.

det har jag tyvärr också råkat ut för, detta var ett vitt ben, men jag har gjort samma ska före och efter och det har inte hänt igen, så jag vet inte om just den hästen var extra kännslig.. han fick efter det bara arnika och bandage..
 
Sv: blistring

jea78 skrev:
det har jag tyvärr också råkat ut för, detta var ett vitt ben, men jag har gjort samma ska före och efter och det har inte hänt igen, så jag vet inte om just den hästen var extra kännslig.. han fick efter det bara arnika och bandage..
Ja, troligen har ni haft väldigt känsliga hästar då, eller det kanske fanns något litet sår på benet?
Jag använde Blue Lotion i mer än 15 år innan jag insåg att det var slöseri både med tid och pengar...så för mig har det då inte ens fyllt sin funktion med att öka blodcirkulationen mer än vad stallbandaget utanpå har klarat ensamt. Idag använder jag Back on Track vaddstrycken istället och med dem ser man verkligen skillnaden.
 
Sv: blistring

Helt irrelevant i tråden, men måste bara säga att jag kikade lite på din hemsida, och jag har haft Acke och Othello som passhästar ( dock innan BL-blistret:D ) PMa gärna o berätta hur det går för dem!
 
Sv: blistring

*fnissar åt oki´s kommentarer*

Blistring med franskt, irländskt eller cedarolja..då pratar vi blistring !:eek:
Sedan får man ju ha lite koll på vad man gör, kan ju bli rediga sårskorpor efteråt. Är man osäker så överlämna det till nån som kan.
Att blistra med exvis Arnika..nä nä..
Möjligtvis som omslag..
 
Sv: blistring

Det är väl ingen som försökt blistra med arnika:confused:
Jag brukar använda Cedar, franskt är lite väl saftigt för mig, tycker mig inte ha den kunskapen...
Mitt BL-blistrande var inte med flit, men som sagt, hästar kan oxå vara känsliga för vissa preparat. En stallkamrat blistrade ett framknä med cedar och det slutade med ett totalt hårlöst knä och dessutom vätskande skorv på mulen där hästen kliat sig.. överkänslig!
 
Sv: blistring

Belive me..en del försöker med arnika..

Ibland kan man ju misslyckas med det man gör.. Men med tiden lär man sig !
Back On Track är ju helt suveräna om man vill ha lindat varje natt och få igång cirkulationen. Hade det på min "gubbe" när han fått böjsena. Men det var en stund efter att den blivit konstaterad.. Helt otroliga resultat !!
 
Sv: blistring

Ja, det är ju som sagt oxå svårt att veta hur hästen reagerar på olika preparat, det kan vara väldigt individuellt har jag lärt mig.. Men efter en tid och lite olika varianter så vet man för det mesta vad som funkar på vilken häst...

Jag gillar oxå back-on-track som varje-natt-bandage, men eftersom de inte ska användas ihop med liniment så blir det ofta vanliga efter träning. tycker dessutom att de kan vara svåra att får riktigt släta mot benet, men de brukar bli bättre efter några tvättar..

Gillar kyllera skarpt efter träning, brukar lägga rejält med lera från kronrand upp över knä, fuktigt tidningspapper och sen stallbandage
 
Sv: blistring

Jag försökte inte blistra med Bl utan det bara blev så men som sagt efter det så Använde jag arnica, men det var ju bara som lite extra under bandaget..

när vi blistrade använde vi cedar,men vi använde aldrig den där hemska borsten utan strök på med bommul, funka jätte bra, inga hemska skorvor... inget gnuggnade

BOT är helt suvärnet...

Kyllera med blöt tidningspapper och bandaget jätte bra direkt efter träning, eller tävling.

Dagen efter hår anstränging brukade jag ha värmelera med plast och bandage.. funkade jätte bra
 
Senast ändrad:
Sv: blistring

Blistring gör inte att det läker snabbare och jag tycker det är sjukt att man fortfarande använder såna metoder i den tid som vi lever. Tycker det borde vara utdött sedan medeltiden.
 
Sv: blistring

*lånar*

Man kan lyckas att blistra med de flesta preparat. Tex om benet är blött efter att man har spolat av det sen gnuggar in preparatet ordentligt och så på med tex någon värmeframkallande pad (tex vulkan skydd) och bandage. Har man otur så kan det blistra ordentligt.

Den skillnaden som är nu mot förut är att förut så trodde man att det måste bli skorpor och sår för att det skulle ge effekt. Medan nu är det mer vedertaget att det inte behövs skorpor för att uppnå effekt på preparatet.

Grundtanken är ju att påskynda/underlätta läkningen genom att höja blodgenomströmningen på det utsatta stället.

Personligen så har jag märkt bäst resultat när det gäller lite mer ytliga skador tex ledband och liknade än när det är inne i leden.

Som exempel så kan jag nämna mitt sto som för 4 veckor sedan trampade av sig sin sko. Tyvärr råkade hon också vricka till hovleden. Efter två veckor så var hon bara ytterst lite bättre. Just hovleden är en av de svåraste ställena att läka då det är förhållande lite blodcirkulation i det området. Oftast så brukar man behöva hjälpa leden att läka genom att spruta den. I mitt fall ville jag undvika det eftersom jag misstänkte att det inte var själva leden som hade råkat illa ut utan mer omkringligande liggament (att spruta i leden hade alltså inte gjort någon större skillnad).

Tog då på lite cederolja och efter en vecka så var hästen 90% har nu upprepat behandlingen och nu efter 4 dagar så ser det så gott som perfekt ut.

Det som är det svåra är att ta på precis lagom mängd. Inte för lite för då får man ingen effekt men inte heller för mycket för man vill ju inte att det skall bli skorpor och göra ont på hästen.

Tar man på precis lagom så kommer det behandlade stället att svullna upp lite pga av den ökade blodgenomströmningen i någon dag men det blir inga retningar i huden. Hästen skall alltså inte få ont.

Att det svullnar har jag även varit med om vid användning av Back on Track (utan linement eller liknade inunder) detta också på grund av ökad blodgenomströmning.

Men man skall vara väldigt försiktig med använding av blister. Det kan ge väldigt fula och smärtsamma effekter om man använder det fel. Jag brukar endast använda det i yttersta nödfall.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: Milene
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 713
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 054
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp