Blivande 3-åringar!

A

aniratak

Hur går det med era? Vad har ni gjort än så länge med dom och vad har ni för planer? Hur stora är dom och växer dom jämt? :) Vill ha lite åsiker om när ni tycker att man ska på börja inridning osv!?? :smirk:
 
Min är van m sadel och träns, sadel i box och träns även ute, tyvärr måste man ta det lugnt, väldigt lugnt, för hon är så känslig... tråkigt! Hon är ledd men ej linlöpt el tömkörd, inte så lätt när man är själv. Höll armen över ryggen på henne ut i hagen en dag och hon fick lite slag av dåndimpen, har gjort det flera gånger tidigare men nu tryckte jag lite extra, hon slog ett par ggr med bakbenet sen var det OK. När det kommer "främmande" och skall prata med henne går hon. Mej som hon är van med accepterar hon till nästan 100.
Skall inte rida in henne i vår utan väntar till hösten, hon är sen (som alla de andra syskonen) och hon måste få tiden på sig. Tråkigt men sant.
Berätta själv om din 2åring.
 
Oj, vad kul att höra om olika hästar. Vad är det för häst du har som är så känslig? Skulle vilja ha lite mer känslighet i min två-åring ibland...Hon bryr sig inte om mycket. Min tömkörs två gånger i veckan och sadel och träns är hon van vid (gäsp) och en kompis har suttit på henne en gång (gäsp igen). Hon är verkligen stencool, men jag jobbar mycket nh med henne också. Jag ska inte rida in henne förrän framåt sommaren, tror jag, för jag vill ta det lugnt. Jag tänker inte visa henne på tre-årstestet. Hon växer så det knakar, kanske 1,64 i manken nu och överbyggd...Annars tar vi skogspromenader och tittar på allt spännande.
 
Min pojke har longerats och tömkört. Det går väl hyfsat bra men han har ett jävla humör och vill helst göra på sitt eget sätt och man får lirka mycket för att övertala honom. Just nu har han en viloperiod och går bara i hagen och slappar. Ska börja vänja honom vid sadel snart och kanske hänga lite på honom men han växer nog en hel del till så det gäller att ta det lugnt och vara vaksam så att man inte begär för mycket. Jag har inte tänkt att han ska gå treårstestet så jag har ingen panik över att rida in honom snabbt heller. Det får ta den tid det tar. Huvudsaken är att han tar det positivt och tycker att det är kul. Som sagt så har han en hel del humör min pojke och gillar inte när man stressar igenom saker. Han måste få tid att fundera över saker!
 
Vi blev lade vagn under novemberlovet och efter en långdragen förkylningshistoria som nu är över så kör vi 2 dagar i veckan och har som handhäst två dagar i veckan, annars bus ute i hagen. Hästen är ett isabellfärgat russ gick etta i ringen på Skansen i höstas med 40 poäng, vi fick hem henne i början av September och efter några veckors acklimatisering så började vi tömköra. Hon är väldigt snäll och cool riktig kelgris och att ledas, stå på gången, borstas och verkas är inga problem. Beroende på hur länge vi ska ha henne (lånat henne för att köra in och starta i ponnytrav) så kommer hon ridas in lite lätt under sommaren, men det tar vi det lugnt med. Hoppas på start och vinster någon gång under sommaren

Cissi :bump:
 
Svårt att beskriva "känsligheten" men allt nytt reagerar hon på. Nya människor, mest "herrar", de får knappt gå i närheten. Är jag med går det ganska bra. Tål inte att du berör benen på "fel" sätt, när hovis kommer får hon stå och äta mat, när vet. kommer får hon stå å äta mat. Då kan de hantera henne.
Men jag kan göra nästan allt med henne. Svårt är det ju i och med att man är själv.
Hon är frimodig när du är ute å går med henne men kompisen måste med annars dummar hon sig så mycket att det inte går att komma från gården.
Felet är nog kanske att hon är för lite hanterad av andra, hon kanske är en typiskt enmanshäst. Problemet kommer i sommar då hon skall ridas in vilket jag inte gör själv. Nåja, den smällen får jag ta då.
 
Vad skoj att höra vad ni alla har för inblick och hur era beteer sig! :) Min är sten kooooolll, men hon haft en period som hon var extremt jobbig och var sprätt galen! Men nu så har hon lungnat ner sig! Jag har tömkört henne i sommaren en hel del och hon är sadel och träns van utan problem! Har suttigt på henne ca 10gånger utan problem! Har haft en vilo period på ca 2månader nu och ska jag börja att löshoppa henne regelbundet och även börja *rida*= skritta ca 2gånger per vecka ca 5min/gång! gå stanna svänga! Har planer på att hon ska gå treårs testet i maj! Hon är super snäll i alla lägen man kan ju bussa som alla andra unghästar! Jag släpper henne ca 2gånger på vecka i ridhuset så hon får sträcka på sig och springa! :D
Jag börjar hellre lite lungt nu än att ta allt en månad innan! Ska knäppa kort på henne så kan jag lägga upp! Har ni några kort på era? :banana:
 
Vi har löshoppat lite, och komemr forsätta med det, hon är "van" vid träns inte mycket mer.

kommer att longera henne ett fåtal gånger och börja sitta upp på henne i januari, det är meningen att hon ska gå treårstestet.

Just nu växer hon, är ganska överbyggd bak, ca 164-165 fram.
Det är en försiktig dam, allt nytt är läskigt, hon är på alla sett motsatsen till sin 1-år äldre bror.
 
En av hästarna jag sköter fyller 3 i april...Halvblod e. Cortez - Clover Hill, egen uppfödning. Hon är sadel och tränsvan, både i boxen och utanför. Löshoppad. Inte hängd på eller longerad/tömkörd. Hon är mycket ledd, och väldigt lydig vid hand.
 
Vi har tre 01:or. Två av dem är "ridna" litegrann, dvs de går att sitta på i skritt och trav. De är longerade och tömkörda så pass att de lyssnar på kommando och går att styra. Vi har löshoppat dem ca 4-5 gånger. Den tredje är bortlämnad för inridning och ska ha kommit lika långt som de andra om ett par veckor.
Alla tre är väluppfostrade och vana vid benskydd, täcken osv samt kan stå uppbundna i gången.

Fram till i slutet av september hade de bara gått på bete inte hanterats speciellt mycket. Nu arbetas de 2-4 gånger i veckan under korta stunder.

Planeringen är att de ska gå treårstest i maj.

Björnvarps Gård
 
Oj, vad mycket era hästar redan har gjort! Har haft min 01'a i snart 4 veckor och när jag köpte henne (welsh sekt C, blivande C-ponny) hade hon inte ens åkt transport. Det var även första gången hon var utan sin mamma, som hon gått med under hela tiden.

Däremot har hon stått i spilta och är van vid att vara uppbunden! Hon lyfter snällt på benen och är lätt att verka. Man kan borsta henne över hela kroppen och bryr sig inte om den pysande flaskan med pälsglans. Hon är löshoppad en gång, blir fler gånger i början av nästa år. Hon är ganska lätt att leda i grimma/grimskaft.

Men hon blev rädd för täcket så det måste vi träna på och hon har aldrig haft vare sig träns eller sadel på ryggen. Aldrig tömkörd eller longerad. Är rädd för att uppfödaren tycker sånt är överkurs...
 
En ponny går väl inte lika fört fram i kroppsutvecklingen på samma stt som ett tex halvblod, på treårs vissas inte ponny med ridning utan bara häst vid hand! (där jag var ialla fall) Så du kan ta den tid du har lungt och försiktigt! När jag fick min så kom hon direkt från mamma och hon gick inte att leda= ingenting gick att göra! Så det första som jag gjorde var att köra NH på henne i stallet och sedan utöka utanför stallet osv!= fick henne inte från stallet!
Men nu är hon som en liten gud att leda, träna, sadla, lasta osv! Allt sånt är bara träning som gäller! Ska knäppa kort idag så ska jag lägga upp på henne :love: Har ni några kort som man kan få se!?
 
Jag har två -01:or
En arab och en welsh-mountin. Båda två är väldigt trevliga att hålla på med. De är lättlastade, går att binda upp utan problem, snälla att leda mm. Precis som vilken "vuxen" häst som helst. :D

Araben är longerad en hel del, löshoppad ett par gånger, van vid sadel och träns och även sutten på några gånger. Vi har även "åkt" lite på honom i skritt.
Han är en mycket känslig och lyhörd kille. Helt underbar att jobba med. Accepterar i stort sett allt man ber honom om.
Han har vuxit ganska mycket. Var 155 cm i sommras och har nog vuxit lite sen dess. Men han växer ganska jämt.

Ponnyn är under inkörning. Har inte varit några problem. Han är orädd och snäll. Även han en liten klippa :D

Ingen av mina hästar har varit något som helst problem faktiskt. Det är otroligt skönt :love:

// Anna
 
Glömde att "vardagsting" som att åka transport, stå uppbunden samt spola ben är inga problem (spola benen skräcken har hon dock precis kommit över).
 
Vår kille är löshoppad på olika anläggningar = lastad och miljötränad. Han har haft träns litegrann och sadel någon gång. Lett honom vid "tömkörning" samt longerat litegrann. Han är helcool vad vi än hittar på. Däremot kan han bli ganska barnslig om han inte förstår vad man vill.
Han är född sent på året så vi får se hur det blir. Han är fn 153 cm och halvblod.
Är tveksam till att visa på testet då hans poäng förmodligen kommer att sänkas pga hans ringa höjd. Då han är väldigt fin annars känns det lite onödigt. Bättre att vänta till 4årstestet då han haft chans att växa mer.
 
Jobbigt. Jag har gjort det mesta jobbet med P själv men hon är cool och ställer upp på det mesta, problem blir det bara när hon inte förstår. Nu är hon ju ett år äldre men ändå.

Tvååringen i stallet är sutten på på ridbanan, tömkörd, löshoppad. Hon jobbar mkt själv men samtidigt med mig och min treåring.
 
Verkligen roligt att läsa vad ni gör! Det verkar som om vi ungefär gör samma saker. Min tjej är linlöpt, påbörjad tömkörning, sadel och träns är på, vi promenerar och hänger ibland. Vi har löshoppat och tar en lösgalopp i ridhuset ibland. Så här långt går allt bra, peppar, peppar...
Det jag undrar är det här med treårstestet. Planen är att även min ska visas där. Men det här med att visa henne uppsutten... Som "allmän aktivitet" tänker jag sitta på henne regelbundet fr o m julhelgen. Men inte så ofta, inte så länge. Mentalt är jag inte rädd för att pressa henne, även hon är hittills kolugn, men fysiskt! Hon växer, kommer att bli över 170 cm hög. Hur avgör ni om de klarar att ridas så mycket att de är redo för visningen? Jag ska tillägga att min fyller tre i maj.
En anna sak - hur ofta aktiverar ni era hästar? Vissa tycker att man ska arbeta intensivt i tre-fyra dagar för att sedan låta hästen vila. Andra tycker varannan dag. Just nu aktiverar jag henne ungefär tre dagar i veckan, allt från lösgalopp i femminuterspass till promenader på 20 min. Väder, arbetstider och hur ledigt det är i ridhuset får avgöra vilka dagar det blir. Oftast blir det onsdag, fredag och söndag. När jag satte på sadeln gjorde vi det varje dag i tre dagar direkt efter varandra. Hur gör ni?
 
Jag brukar låta hennes humör och hennes kropp avgöra vad det blir! För är hon trött då jag hade tänkte att löshoppa tex så blir man liksom lite besviken att man inte kan göra det pga att hon är trött! Så det kommer från dag till dag men jag försöker att göra mycket olika saker från dag till dag! Nu har jag nyss kommit hem från stallet och hon har nu fått vara helt i 2dagar och var extremt pigg så hon fick springa lös i ridhuset=dö skoj! :D Men om hon mår bra imorgon och sambon kan följa till stallet så ska det nog bli en första skritt tur på en så där två varv i ridhuset! :crazy: Men det vissar sig imorgon! :bump:
Men om hon är pigg så gör jag någonting med henne ca 4-6dagar/vecka då hon kräver väldigt mycket uppmärksamhet! :rofl:
 
Framför allt så är ju treårs i september för ponnyer, kanske just för att de är lite långsammare? Så jag har ju lite tid på mig!

Nu har hon ju mest fått vänja sig vid den nya miljön här hemma (förutom att vi åkte o löshoppade en gång efter en vecka o det gick bra).

Ska lämna iväg henne på inkörning i maj, hoppas hitta nån som kan rida in henne innan dess.

Det är väl inte förrän 4årstestet som ponnyerna visas ridna om jag förstått det rätt? Så det ska nog gå bra! Jag ska ju betäcka henne till sommaren dessutom.
 
Treårs är exteriört och gångarter för hand och löshopning.
Kvalitets är gångarter uppsuttet och löshoppning.

Enkelt :) Jag skulle nog inte rida in redan före maj om hon ska köras in utan vänta till hösten. Att hon är dräktig gör ju ingenting.
 

Liknande trådar

Bro
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Mia_R
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp