Blivande distanhäst, hur?

E

Extasia_ox

Har nu köpt ett 3årigt arabsto. (3år i år) Blev inriden i höstas.
Jag rider inte så mkt just nu. blir promenad ridning i skogen. bara en gång i paddocken än så länge. Men är det ngn som har tips om hur jag ska träna henne. Våra ridvägar runt här måste man rida en bit på asfalt (ca 2-3km) sen blir det ju ngn/ngr timmar i skogen. Än så länge skrittar vi bara, ngn trav sådär ibland. Är det ngn som kan hjälpa mig hur jag ska rida henne? Tar tacksamt emot alla tips!
 
Sv: Blivande distanhäst, hur?

Jag har en nu 6årig arab valack som jag haft sedan han var föl.

Hade honom på lösdrift hans första två år med jämnåriga hingstar och i stora kupperade hagar!

Red in honom då han var 3,5år gammal och bara "red" i 6månader. Allså ingen regelrätt träning för distans utan ridning i skogen mkt skritt och att hästen får lära sig att gå fram över stock och sten men även sdfalt och lära sig trafikvett ihop med äldre mer erfaren häst. Jag skulle dock om jag var du rida dressyr lektion en gång i veckan med henne. Men utan större krav utan långsamt bygga upp henne..

Min lill grabb gick året han var 4a på turridning i sälen och reds ca varranan dag hel och halvdagar men till 90% i skritt på fjället...
Detta var enormt nyttigt och har stärkt honom både i huvudet och i kroppen, vill du ha en hållbar häst som du kan njuta av länge bör du planera långsiktigt! Denne e nu som en älg i skogen tar sig fram överallt...

Hösten de året blev de lite mer träning av ridningen, men fortfarande stor koncentration på lydnad dressyr o trafik träning ... men började gå lite längre lugna sträckor.

Gick som femåring 2st 40km CR och 1st 80km CR alla med Godkänt resultat.

Nu har han under vintern tränats inför sin första sässong som "vuxen " skratt... målet med året blir att genomföra 120km till hösten.

Detta då grundat på att hans träning (som du nu läst i all korthet) lagts upp med nogrran planering ända sedan dess han var föl och vi hoppas nu att han visar att mina planer vart i rätt riktning....;)

Ps. Har även fått gett denna kille en hel del växt pauser då han väst nått enormt, och vid dessa tillfällen ridit honom endast 2-3dar/v lugnt.

Finns mkt mer att berätta om du är intreserad PMa mig isåfall eller läs mer på www.teampodir.com

Mvh TP
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp