Blivande mankhöjd

M

Maria23

Jag var i helgen och kollade på ett litet halvblodssto, en mörkbrun vacker dam på två år.
Hon var nu 153 i mkh och uppfödaren sa att hon blir 160-163, hennes mamma var lite och pappan runt 165.
Nu undrar jag vad ni har för erfarenhet - kommer hon verkligen att bli såpass ??
Det hör till att jag själv är 174 cm och vill ha en lite större häst.
 
Jag skulle gissa på att hon inte blir mer än ca 160. Men hon kan ju oxå vara den typen av häst som växer sent :). När är hon född? Hur stora har stoets andra avkommor blivit (om hon har några vill säga)?

Har själv en 2-åring som är 155cm nu - han tror jag blir runt 160.. Uppfödraren trodde som föling att han skulle bli 165..
 
Jag köpt emitt sto som två-åring och hon var då 162 cm. Nu efter betet som treåring är hon ca 165 hög men har maffat på sig väldigt mycket. Har alltså vuxit en del på "bredden" men inte så mycket på höjden.

Jag tror att du nog ska ha mycket tur för att hon ens ska bli 160 hög...men man vet ju aldrig...
 
Det är jättesvårt att säga, men jag tycker att hon är rätt så liten nu. Eftersom du vill ha en större kanske det är bättre att titta på andra hästar.

Min 2-åring är ca 160 jag hoppas att hon blir 165, men man vet ju aldrig.
 
Förmodligen blir hon inte så stor. Vid 2 år har de vuxit det mesta på höjden, så oftast blir de inte så mycket större på höjden. Visst finns chansen, men den är inte så stor att jag skulle chansa. Det är väldigt tråkigt om hästen blir för liten för dig som kräver en lite större häst.
Mina 2-årsston är nu mellan ca 162 och ca 166-67 cm och de har inte speciellt stora mödrar.
Jag upplever, och det är helt mina EGNA iakttagelser = inte alls säkert att det stämmer, att de som växer långsamt och är av den mindre modellen ofta är de som blir lite "burkiga" och korta.
Jag skulle råda dig att se dig om lite mer innan du bestämmer dig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 808
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp