Blivit erbjuden nytt jobb, har ingen aning om hur jag ska göra!

Jannice

Trådstartare
Jag håller på att bli galen!

Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag blivit erbjuden ett jobb som ligger 4 mil närmre hem, men vet inte hur jag ska göra och försöker tänka på allt innan jag bestämmer mig...

På jobbet jag har nu har jag högre lön och högre OB-ersättningar. Jag jobbar dagtid och har en underbar chef som låter mig krångla med tider för att det ska passa in så barnen inte behöver få så jättelånga dagar på fritis. Jag har 9 år inom företaget som gör att jag har en bra anställningstrygghet, har klarat mig genom de tre varsel som vart sedan 2008.

Jobbet jag har blivit erbjuden ligger 8,5% lägre i lön och 50% lägre i OB-ersättningar. Det är två-skift, vilket jag ser som negativt då jag trivs väldigt bra med att ha sluppit tvåskift de senaste tre åren. Däremot vet jag att jag kan bli tvungen att gå upp i tvåskift på mitt nuvarande företag också, beroende på beläggningen i den maskin jag kör. Chefen där är också mycket mer strikt med personliga tider, så chansen att jag får gå ständig förmiddag där är minimal medan jag på nuvarande jobbet vet att jag kan gå så om jag vill.

Det positiva med nya jobbet är så klart att det ligger så väldigt mycket närmre! Det är helt ok tider också, 6-14 varannan vecka och 14-23 med lediga fredagar den andra veckan. Jag har barnen varannan vecka, vilket skulle betyda att jag måste börja 1 timme senare tis-tors när jag i så fall skulle gå förmiddag. Detta resulterar så klart i ytterligare minskning på lönen, vilket jag inte behöver tänka på nu då jag jobbar ikapp den tiden när jag inte har barnen. Idag jobbar jag 8-14.30 respektive 05.42-15.30, med en restid på 1,5 timme t.o.r.

Nya jobbet skulle alltså betyda mer fritid, speciellt då jag har barnen, då jag skulle kunna hämta dem redan 14.15 de dagarna, istället för 15.15. Jag skulle dock bli av med varannan måndag eftermiddag med dem, då jag brukar hämta de efter jobbet när de ska till sin pappa och sedan lämna dem där kl 18. Jag hämtar de också de fredagar de är där, så där skulle vi få mer tid ihop då de kan ta bussen hem och vara hemma 14 istället.

Jag får också närmre till barnens skola, så jag skulle slippa ta ledigt hela dagar när de har saker de ska på mitt på dagen och jag skulle ha närmre om det händer någonting. Även när de börjar sexan och börjar inne i stan (vi bor på landet och de går i skolan 5 km hemifrån) så skulle de ha nära till det jobbet som bara ligger 500 meter från högstadieskolan, där den ligger idag.

Bonusen är bättre på nya jobbet, i snitt 8,5% av årslönen mot 4,5%. De har också 2 extra semesterdagar, men på nuvarande får jag tidbank, 3,5 timme i veckan vilket ger 4 veckors extra semester om jag skulle spara dem genom hela året. Det gör jag dock inte, då de just nu går åt till att bl.a börja senare när barnen är hemma. Viss tid är jag helledig också, på exempelvis klämdagar då vi har garanterad ledighet där jag jobbar nu, något som inte finns på nya stället.

Långt inlägg blev det, men jag hoppas att någon/några av er orkat läsa hela. Jag känner att jag behöver någon utomstående att väga för och nackdelar med och även själv då känna åt vilket håll jag lutar för just nu har jag ingen aning. Jag fick dessutom i December förra året äntligen en ordentlig löneförhöjning, innan det hade jag 600 mindre än det nya företaget erbjuder... Det gör att jag tycker att det är extra svårt att byta till ett jobb med så pass mycket lägre lön.
 
Jag tycker spontant inte det låter som om det är värt det. Har man en "underbar chef" och ett företagsklimat som är öppet för att man delvis styr sina tider själv så att de passar i livet är det något som i min värld är absolut mest värt. Att då dessutom byta till något med lägre lön - nej. Gissar att minskade pendelkostnader kommer att äta upp en del av löneskillnaden, men jag skulle inte göra det. En flexibel chef är mer värt.
 
För mig är tid viktigare än pengar, varje minut jag spenderar bakom ratten eller på ett tåg ser jag som bortkastad. Så för mig hade valet varit att byta, att få lägre resekostnader skulle till viss del kompensera den lägre lönen. Sen var det lägre OB vilket jag ser som mer negativt, men samtidigt är ledig fredag mycket värt.
 
Jag tycker spontant inte det låter som om det är värt det. Har man en "underbar chef" och ett företagsklimat som är öppet för att man delvis styr sina tider själv så att de passar i livet är det något som i min värld är absolut mest värt. Att då dessutom byta till något med lägre lön - nej. Gissar att minskade pendelkostnader kommer att äta upp en del av löneskillnaden, men jag skulle inte göra det. En flexibel chef är mer värt.

Det är lite så jag känner också... Anledningen till att jag ändå funderar på det är för att det bara finns en lite större industri i närheten av där jag bor och säger jag nej nu så kanske jag missar min enda chans att komma in där...
 
Jag tycker du ska stanna där du är. Det är viktigt att man trivs på jobbet. Dessutom byta jobb för att gå ner i lön och få sämre arbetstider - aldrig!

Ja det känns ju inte helt rätt...

För mig är tid viktigare än pengar, varje minut jag spenderar bakom ratten eller på ett tåg ser jag som bortkastad. Så för mig hade valet varit att byta, att få lägre resekostnader skulle till viss del kompensera den lägre lönen. Sen var det lägre OB vilket jag ser som mer negativt, men samtidigt är ledig fredag mycket värt.

Ledig fredag har jag på nuvarande jobbet också, om jag går tvåskift... Men ja, det är just pendlingstiden som skulle vara skönt att slippa, är så bortkastad tid och den skulle ju minska med en timme/dag om jag tog det jobbet jag är erbjuden.
 
Jag hade rangordnat trivsel, bra chef och möjlighet att styra sina arbetstider högre än att få närmare till jobbet. Även om jag tycker det är bortkastat med pendlingstid så är det ändå guld värt att ha en bra chef och kunna anpassa arbetstider efter sina behov utan att det måste till världens förhandlingar varje gång. Tycker även det låter som att det är lite bättre förmåner på nuvarande jobbet, bättre lön, garanterad ledighet på klämdagar och tidsbank. Jag hade stannat kvar!
 
Jag skulle stanna! Mer pengar, säkrare anställning, flexibelt till viss mån - värt mycket i mina ögon! Ska du ändå sätta dig o åka i bilen kan man lika gärna åka några mil extra.

Fast äts inte löneskillnaden upp av pendlingskostnaderna?

TS: hur är jobben annars då? Exakt samma jobb? Samma utvecklingsmöjligheter? Hur är det med kollegor, arbetsmiljö? Du har bara resonerat i termer av arbetstider och pengar, men det är väl mer hygienfaktorer - jag skulle tycka att det verkligt viktiga är hur roligt respektive jobb verkar vara.
 
Fast äts inte löneskillnaden upp av pendlingskostnaderna?

TS: hur är jobben annars då? Exakt samma jobb? Samma utvecklingsmöjligheter? Hur är det med kollegor, arbetsmiljö? Du har bara resonerat i termer av arbetstider och pengar, men det är väl mer hygienfaktorer - jag skulle tycka att det verkligt viktiga är hur roligt respektive jobb verkar vara.

Den gör inte det helt, inte om man jämför tvåskift där med tvåskift på nuvarande. Då förlorar jag 1500:- i månaden på att byta jobb, även efter att jag dragit av bensinkostnaden då jag skulle kunna samåka med sambon varannan vecka om jag gick upp på tvåskift...

Det är samma sorts jobb och samma utvecklingsmöjligheter. Det positiva med nya är att det är en helt ny avdelning som ska byggas upp, då en hel lina ska flyttas från en annan stad och dit. Det är mycket äldre maskiner, vilket är sämre än mitt nuvarande då jag jobbar i väldigt moderna maskiner idag (nyinköpta för två år sedan) Kollegorna är inte några som direkt håller mig kvar på nuvarande jobbet, så där är det nog samma på båda ställena. Nuvarande jobbet är bra att ha att göra med när det gäller att gå utbildningar som man har nytta av på jobbet, hur det är på andra stället vet jag inte. Försöker ta reda på så mycket som möjligt men då jag inte känner någon som jobbar på golvet där är det svårt.

Jag tror att det nya jobbet kommer vara roligare under uppbyggnadsfasen, men sen blir det rutin på samma sätt som det jobb jag har idag...
 
Beror ju självklar på vilken bil man har. Dessutom får man ju dra av på skatten o får tillbaka en del pga det.

Jag pendlar med minibuss, eftersom vi båda pendlar och det blir för dyrt att ha tre bilar (vi måste ha minibuss för att få plats hela familjen)
 
Jag hade rangordnat trivsel, bra chef och möjlighet att styra sina arbetstider högre än att få närmare till jobbet. Även om jag tycker det är bortkastat med pendlingstid så är det ändå guld värt att ha en bra chef och kunna anpassa arbetstider efter sina behov utan att det måste till världens förhandlingar varje gång. Tycker även det låter som att det är lite bättre förmåner på nuvarande jobbet, bättre lön, garanterad ledighet på klämdagar och tidsbank. Jag hade stannat kvar!

Jag tycker också att chefen är värt hur mycket som helst, har haft riktigt dåliga chefer så att få ha en som är så bra som min nuvarande är ju ett enormt plus!
 
Min plus- och minuslista:

Nuvarande jobbet:

+Lönen
+Tiderna
+Tilläggen
+Bra tidbank
+Toppenchef
+Anställningstrygghet

-Pendlingstiden
-Bensinkostnaden
-Känns som att jag står stilla utan att avancera

Erbjudna jobbet:

+Nära hem och barnens skola
+Bra bonus
+Bra förmåner
+Nya utmaningar

-Oflexibel chef
-2-skift
-Sämre lön
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 375
Senast: Mois
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 654
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp