Blivit erbjuden nytt jobb, har ingen aning om hur jag ska göra!

Nej, jag fick tillbaka stor del på skatten.

Jag har 10 mil enkel resa till jobbet, kör dieselbil. Den summan det kostar att pendla, på riktigt med slitage osv är inte i närheten av vad man får tillbaka på skatten.

Men om man bara ser till bränslekostnaden och inget annat så kan det ju kännas bra förstås.

Jag gör av med ungefär en tank i veckan om jag kör Passaten. Jobbar röda dagar osv.

55*14.5*47 = drygt 37000kr i bara bränsle.

Jag får tillbaka ca 24 varje år. Men då är ju inga driftskostnader medräknade i utgiften. Det blir nya däck nästan varje säsong, service rätt ofta och en ordentlig försäkring eftersom jag inte har råd att bli stående.

Om jag hade jobbat andra tider på en annan sorts jobb hade det kostat 7900kr/år för ett busskort istället.

Det är galet dyrt att bilpendla!
 
Jag har 10 mil enkel resa till jobbet, kör dieselbil. Den summan det kostar att pendla, på riktigt med slitage osv är inte i närheten av vad man får tillbaka på skatten.

Men om man bara ser till bränslekostnaden och inget annat så kan det ju kännas bra förstås.

Jag gör av med ungefär en tank i veckan om jag kör Passaten. Jobbar röda dagar osv.

55*14.5*47 = drygt 37000kr i bara bränsle.

Jag får tillbaka ca 24 varje år. Men då är ju inga driftskostnader medräknade i utgiften. Det blir nya däck nästan varje säsong, service rätt ofta och en ordentlig försäkring eftersom jag inte har råd att bli stående.

Om jag hade jobbat andra tider på en annan sorts jobb hade det kostat 7900kr/år för ett busskort istället.

Det är galet dyrt att bilpendla!

Det är det verkligen! Jag har ingen möjlighet att ha pendlingsbil heller så då blir det ännu dyrare. Med drivmedelspriserna så pass höga som de är så lägger jag och sambon mer pengar, i månaden, på att ta oss till jobbet än vi gör på huslånen.
 
Det är det verkligen! Jag har ingen möjlighet att ha pendlingsbil heller så då blir det ännu dyrare. Med drivmedelspriserna så pass höga som de är så lägger jag och sambon mer pengar, i månaden, på att ta oss till jobbet än vi gör på huslånen.

Passaten är det minsta jag går med på att köra. Har ungefär hälften små vägar och hälften E4.

På vintern vid dålig väglag kör jag min Opel Frontera, ännu dyrare men kommer alltid fram.
 
Jag läste fel. Trodde det var 5.5 resp. 4 mil till jobben. Men jag tror ändå jag skulle stannat kvar på ett ställe där jag trivs. Om du redan nu känner att chefen är inflexibel.
 
Passaten är det minsta jag går med på att köra. Har ungefär hälften små vägar och hälften E4.

På vintern vid dålig väglag kör jag min Opel Frontera, ännu dyrare men kommer alltid fram.

Ja man vill ju inte köra allt för små bilar när man har mycket motorväg att köra. Jag har motorväg i 4,5 mil av de 5,5 jag har till jobbet så vi har också, även på pendelbilen, valt att ha lite större bilar av säkerhetsskäl.

Jag läste fel. Trodde det var 5.5 resp. 4 mil till jobben. Men jag tror ändå jag skulle stannat kvar på ett ställe där jag trivs. Om du redan nu känner att chefen är inflexibel.

Ja det känns som att han är det, speciellt i jämförelse med min nuvarande chef som är väldigt flexibel.
 
Som andra redan har nämnt- vad värderar du mest? Fundera på om det är tex tid, ekonomi etc.
När jag har valt jobb tidigare har det berott på vilken situation jag är i just då. Och det förändras över tid.
Vissa perioder har jag tex valt utifrån ekonnomi för det var jag tvunge till då.
Andra gånger har jag valt utifrån vad jag tycker varit roligast och bäst kärriärmässigt eftersom jag då inte hade samma dåliga ekonnomi.
 
Hur mycket lägger du på bensin i dagsläget? Och i såfall, kanske inte lönen blir så mycket sämre om du har kort sträcka och där med också mindre bensinkostnad?
 
Jag håller på att bli galen!

Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag blivit erbjuden ett jobb som ligger 4 mil närmre hem, men vet inte hur jag ska göra och försöker tänka på allt innan jag bestämmer mig...

På jobbet jag har nu har jag högre lön och högre OB-ersättningar. Jag jobbar dagtid och har en underbar chef som låter mig krångla med tider för att det ska passa in så barnen inte behöver få så jättelånga dagar på fritis. Jag har 9 år inom företaget som gör att jag har en bra anställningstrygghet, har klarat mig genom de tre varsel som vart sedan 2008.

Jobbet jag har blivit erbjuden ligger 8,5% lägre i lön och 50% lägre i OB-ersättningar. Det är två-skift, vilket jag ser som negativt då jag trivs väldigt bra med att ha sluppit tvåskift de senaste tre åren. Däremot vet jag att jag kan bli tvungen att gå upp i tvåskift på mitt nuvarande företag också, beroende på beläggningen i den maskin jag kör. Chefen där är också mycket mer strikt med personliga tider, så chansen att jag får gå ständig förmiddag där är minimal medan jag på nuvarande jobbet vet att jag kan gå så om jag vill.

Det positiva med nya jobbet är så klart att det ligger så väldigt mycket närmre! Det är helt ok tider också, 6-14 varannan vecka och 14-23 med lediga fredagar den andra veckan. Jag har barnen varannan vecka, vilket skulle betyda att jag måste börja 1 timme senare tis-tors när jag i så fall skulle gå förmiddag. Detta resulterar så klart i ytterligare minskning på lönen, vilket jag inte behöver tänka på nu då jag jobbar ikapp den tiden när jag inte har barnen. Idag jobbar jag 8-14.30 respektive 05.42-15.30, med en restid på 1,5 timme t.o.r.

Nya jobbet skulle alltså betyda mer fritid, speciellt då jag har barnen, då jag skulle kunna hämta dem redan 14.15 de dagarna, istället för 15.15. Jag skulle dock bli av med varannan måndag eftermiddag med dem, då jag brukar hämta de efter jobbet när de ska till sin pappa och sedan lämna dem där kl 18. Jag hämtar de också de fredagar de är där, så där skulle vi få mer tid ihop då de kan ta bussen hem och vara hemma 14 istället.

Jag får också närmre till barnens skola, så jag skulle slippa ta ledigt hela dagar när de har saker de ska på mitt på dagen och jag skulle ha närmre om det händer någonting. Även när de börjar sexan och börjar inne i stan (vi bor på landet och de går i skolan 5 km hemifrån) så skulle de ha nära till det jobbet som bara ligger 500 meter från högstadieskolan, där den ligger idag.

Bonusen är bättre på nya jobbet, i snitt 8,5% av årslönen mot 4,5%. De har också 2 extra semesterdagar, men på nuvarande får jag tidbank, 3,5 timme i veckan vilket ger 4 veckors extra semester om jag skulle spara dem genom hela året. Det gör jag dock inte, då de just nu går åt till att bl.a börja senare när barnen är hemma. Viss tid är jag helledig också, på exempelvis klämdagar då vi har garanterad ledighet där jag jobbar nu, något som inte finns på nya stället.

Långt inlägg blev det, men jag hoppas att någon/några av er orkat läsa hela. Jag känner att jag behöver någon utomstående att väga för och nackdelar med och även själv då känna åt vilket håll jag lutar för just nu har jag ingen aning. Jag fick dessutom i December förra året äntligen en ordentlig löneförhöjning, innan det hade jag 600 mindre än det nya företaget erbjuder... Det gör att jag tycker att det är extra svårt att byta till ett jobb med så pass mycket lägre lön.
Gammeln gillar detta
 
Som andra redan har nämnt- vad värderar du mest? Fundera på om det är tex tid, ekonomi etc.
När jag har valt jobb tidigare har det berott på vilken situation jag är i just då. Och det förändras över tid.
Vissa perioder har jag tex valt utifrån ekonnomi för det var jag tvunge till då.
Andra gånger har jag valt utifrån vad jag tycker varit roligast och bäst kärriärmässigt eftersom jag då inte hade samma dåliga ekonnomi.

Jag värderar tiden högre, men eftersom jag redan gått ner i pengar för att få bättre tider (gått från 2-skift till dagtid) så kan jag inte förlora mer. Skulle jag byta idag skulle jag gå plus/minus noll men det är bara för att jag jobbar dagtid just nu. Jämför jag 2-skiften med varandra skulle jag förlora ca 1600:- i månaden på att byta. Jag har ju tyvärr ett sånt yrke där det vart mycket upp- och nedgångar sedan 2008. Nya företaget har dock inte sagt upp någon utan löst det med utbildningar etc. men det är ju ändå ingen garanti.
 
Hur mycket lägger du på bensin i dagsläget? Och i såfall, kanske inte lönen blir så mycket sämre om du har kort sträcka och där med också mindre bensinkostnad?

Idag lägger jag c.a 3500:-/månaden på bensin, skulle jag byta jobb skulle den summan bli c.a 900:- och skulle jag gå upp på tvåskift på nuvarande jobbet skulle det bli c.a 1650:-. Jag upptäcker medan jag skriver att jag är benägen att jämföra det skift jag har idag med tvåskift på det andra företaget, men det blir ju egentligen fel.

Jag trivs ju som tusan med att slippa jobba tvåskift, men samtidigt lockar det väldigt mycket att jobba närmare hem.

Galen kommer jag bli innan jag kommer fram till hur jag ska göra! Det är inget som känns mer rätt, det känns som att risken är lika stor att jag kommer ångra mig oavsett hur jag gör...
 
Jämför man dina + och - så låter ju helt klart nuvarande jobb som om det passar dig mer men som du själv säger stort minus med bensinkostnader och längre sträcka att köra.
Tjänar du in något på din totala lön på bensinpengar vid byte av jobb, eller blir det likvärdigt? Känner du att ekonomin inte påverkas alltför negativt utav att du byter jobb och du kan leva efter den standarden som du gör nu med?
 
Jämför man dina + och - så låter ju helt klart nuvarande jobb som om det passar dig mer men som du själv säger stort minus med bensinkostnader och längre sträcka att köra.
Tjänar du in något på din totala lön på bensinpengar vid byte av jobb, eller blir det likvärdigt? Känner du att ekonomin inte påverkas alltför negativt utav att du byter jobb och du kan leva efter den standarden som du gör nu med?

Just tiderna och att min chef är väldigt förstående passar ju väldigt bra just nu, när det ibland kan bli väldigt mycket VABande och lediga dagar för att barnen ska få vara hemma på sport-/påsk-/höst- och jullov... Samtidigt så skulle det känns bättre att inte ha 45 minuter att köra om det händer barnen något. Skulle de dessutom behöva åka till sjukhuset så är det ytterligare 6 mil åt fel håll och med tanke på att min son är en riktig liten apa som ska klättra på allt och har en förmåga att göra sig illa så är ju den tanken inte allt för "far fetched"

Jämför jag rakt av så blir det i stort sett plus/minus noll, men med sämre tider....
 
Personligen hade jag värderat att ha en bra chef väldigt högt. Tiden med en dålig chef höll på att knäcka mig helt. Nu behöver ju din potentielle chef inte vara så illa men hade jag en jag trivs med skulle jag vara tveksam att byta.

På ditt nuvarande jobb, kan du inte prata med chefen där om att du skulle vilja ha lite utmaningar och utvecklas i ditt jobb? Det kanske inte ger något men ta upp frågan kan man alltid.
 
Personligen hade jag värderat att ha en bra chef väldigt högt. Tiden med en dålig chef höll på att knäcka mig helt. Nu behöver ju din potentielle chef inte vara så illa men hade jag en jag trivs med skulle jag vara tveksam att byta.

På ditt nuvarande jobb, kan du inte prata med chefen där om att du skulle vilja ha lite utmaningar och utvecklas i ditt jobb? Det kanske inte ger något men ta upp frågan kan man alltid.

Jag har också haft ett par dåliga chefer, den innan min nuvarande var riktigt dålig (satte ner mig på deltid utan att vi har några deltidstjänster och utan att berätta innan, flyttade mig mellan maskiner utan att kolla med mig innan, lovade mig att få vara med i diverse projekt för att sen bara strunta i det, gav mig så lite i lön han bara kunde etc) så jag vet hur mycket det påverkar ens mående... Därför är jag lite rädd att byta jobb och chef, samtidigt som jag inte vill låta det hindra mig...
 
Om det är nya företaget som headhuntat dig så borde du väl kunna förhandla om tiderna de veckor du har barnen? För jag tycker det känns som om just tiden med barnen väger tyngre än pengarna.
 
Om det är nya företaget som headhuntat dig så borde du väl kunna förhandla om tiderna de veckor du har barnen? För jag tycker det känns som om just tiden med barnen väger tyngre än pengarna.

Det är jag som sökt jobbet, men de är väldigt intresserade av att jag ska ta det. Jag har nästan alla kunskaper de behöver för hela linan som ska flyttas, så jag skulle ju passa in bra. Tiderna med barnen är lugnt, jag får börja senare så jag kan lämna de vid 6.30 på fritis och sedan slutar jag ju 14 så det blir t.o.m kortare dagar än idag. Enda dagen som blir lite längre än måndagen då de ska till sin pappa, då jag brukar lämna 6.30 och hämta vid 14.50. Tar jag jobbet kommer jag lämna 8.10 och deras pappa hämta strax före 18. Det blir ju en lång dag då, men det är de tyvärr vana vid då de går så tis-tor varannan vecka när deras pappa hämtar och lämnar.
 
Har du pratat med nuvarande chef, vet han om ditt dilemma? Tänkte om du kunde be om att få vara tjänstledig för att testa på det nya jobbet.
 
Jag hade stannat och sen kanske letat annat när barnen är större så man inte är så beroende av att kunna krångla med arbetstider. Det är ju guld värt att kunna ha inflytande på sina tider själv
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 407
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 375
Senast: Mois
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp