Blivit lovad tjänst men får ingen

aysha

Trådstartare
Okej, jag har ett problem och undrar om någon vänlig själ här med juridisk kunskap skulle kunna hjälpa mig.

Jag blev i höstas erbjuden en tjänst, vilken jag glad i hågen tackade ja till. Jag skulle börja jobba efter nyår, men när det började dra ihop sig får jag ett samtal att jag ej längre kan få jobba på grund av "arbetsbrist"/verksamheten har gått med förlust.

Nu undrar jag lite vilka rättigheter jag har här? Vi hade (dessvärre) inte skrivit något avtal, men jag och verksamhetsansvarig hade ett muntligt avtal vilket ska vara lika gällande. Jag har dessutom tackat nej till annat jobb på grund av att jag fått detta. Hur fungerar det rent arbetsrättsmässigt? Jag tänker mig att de kan säga upp mig på grund av arbetsbrist, men då har jag fortfarande en uppsägningstid (vi hade ej avtalat anställingsform/ tim eller månad men hela terminen var min) som jag ska få betalt för, oavsett om jag jobbar eller inte?
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Utan kontrakt skulle jag säga att du har inga rättigheter. Arbetsbrist är dessutom en fullkomligt legitim anledning att inte anställa. Otur, men sånt händer, skulle jag säga är läget.
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Det hände mig en gång, med fackets hjälp fick jag ut lite drygt en halv månadslön.
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Finns inget avtalat om omfattning av jobb (lön, arbetstider osv) så är det nog svårt att få ihop en uppsägningstid. Men kan ju vara värt att prata med facket.
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Muntligt avtal ska egentligen lagmässigt vara lika gällande. Dock kan man hamna i läget där ord står mot ord. Vad jag förstår av inlägget har du inte ngt skriftligt? Du har inte ngt mail eller annat bevis?

Är du med i facket? Om du är det är det värt att ringa dem. annars får du prata själv med arbetsgivaren. Det fackförbund jag jobbar på har ibland ändå lyckats få ut motsvarade uppsägningstid.

lycka till!
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Dock är ett muntligt avtal lika gällande som ett skriftligt, om än svårare att bevisa. Visst är det legitimt, men i detta fallet är det rätt orimligt att komma på det en månad efter att jag fått förfrågan.

Houdinie: Vad bra! Dock är jag inte med i facket, det är därför jag frågar här.

Skogstrollet: Arbetstider och lön efter kollektivavtal var avtalade. Ja, jag hade gjort det om jag var med i det ;)
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Nej, jag har tyvärr inget skriftligt som kan styrka. Jag ska ringa på måndag och höra hur det är tänkt nu, eftersom jag inte hört ifrån dem, endast från verksamhetschefen, som också var upprörd över detta, men kände jag ville kolla lite vilka rättigheter jag kan ha innan.

Tack!
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Håller med de andra, det blir svårt att bevisa vad ni kom överens om. Facket hade kanske kunnat hjälpa; detta är ett typiskt fall när det lönar sig att vara medlem.
 
Sv: Blivit lovad tjänst men får ingen

Okej, jag har ett problem och undrar om någon vänlig själ här med juridisk kunskap skulle kunna hjälpa mig.

Jag blev i höstas erbjuden en tjänst, vilken jag glad i hågen tackade ja till. Jag skulle börja jobba efter nyår, men när det började dra ihop sig får jag ett samtal att jag ej längre kan få jobba på grund av "arbetsbrist"/verksamheten har gått med förlust.

Nu undrar jag lite vilka rättigheter jag har här? Vi hade (dessvärre) inte skrivit något avtal, men jag och verksamhetsansvarig hade ett muntligt avtal vilket ska vara lika gällande. Jag har dessutom tackat nej till annat jobb på grund av att jag fått detta. Hur fungerar det rent arbetsrättsmässigt? Jag tänker mig att de kan säga upp mig på grund av arbetsbrist, men då har jag fortfarande en uppsägningstid (vi hade ej avtalat anställingsform/ tim eller månad men hela terminen var min) som jag ska få betalt för, oavsett om jag jobbar eller inte?


Hur de hanterar anställda vid arbetsbrist är en överenskommelse med de fackliga organisationerna så hur det skulle (hypotetiskt sett) falla ut för dig kan vara mycket olika.

Det är vanskligt att lova någon anställning långt fram i tiden. Det är så lite man vet om konjunktur, förutsättningar osv. Jag säger som Mabuse, du har haft otur. :(

det är inte säkert att arbetsgivaren är så glad heller. Affärerna går nog inte så bra...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Asa_S
·
Skola & Jobb I oktober/november började jag jobba på timmar på en arbetsplats. Trivdes jättebra och tackade ja när jag fick frågan om ett vikariat...
2
Svar
24
· Visningar
2 700
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp