Blivit lurad på ägandet på "min" häst

Varmblod90

Trådstartare
För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så fäst vid henne. Men han lovade mig att hon blir som min och han vill inte ha något med henne att göra. Han hade så många andra hästar.
Delägarskaps papper skrevs på som han sen skulle skicka in.
Under dessa 2 år har jag ridit in henne och kört in henne. Förra året betäckte jag henne med en fin ardenner hingst som jag själv bekostade och i april i år föddes ett jätte fint sto föl.
Dröjde knappt en vecka förrän gamla ägaren ringde upp och skällde ut mig fullständigt. Varför jag inte hade meddelat att fölets hade fötts och varför jag inte hade sagt ngt om att jag hade flyttat, att hon ska betäckas om och han skulle komma om ett par dagar och hämta henne.
Helt plötsligt stod jag inte som delägare. Nu var det han enbart som ägde henne och han bestämde vad som skulle göras. När jag inte gick med på detta så hotade han med polisen och slängde på luren. Jag var i ren chock efteråt och grät.
Ringde dock polisen och enligt dom så kommer han inte så långt eftersom jag haft hästen i 2 år och bekostat en betäckning och han har inte hört av sig på 2 år förrän nu. Skulle dock ringa och ta reda på vem som stod som ägare på hästen.
Och det är inte jag. Jag finns inte som delägare och har aldrig gjort.
Fölet blev idag ID märkt och fick även reda på att jag kommer inte stå som ägare på mitt föl. Mitt egna föl som jag själv bekostat och fött upp.
Har inte pratat med ägaren sen den utskällningen, bytte faktiskt nummer och gjorde det hemligt. Jag blev så illa tagen över det hela och mått jätte dåligt sen dess.
Nu mår jag verkligen inte mycket bättre över att veta att mitt föl bli hans.
Han kan komma och hämta båda mina hästar när det faller honom in.
En vän till mig som känner honom tror han kommer till riksutställningen. Jag kommer vara där och visa min shettis. Och då tycker hon vi ska prata med honom och reda ut detta.
Men jag är så rädd. Jag är livrädd! Vill bara sätta mig ner och gråta. Med den attityden han hade i telefon mot mig, det vill jag inte möta i verkligheten.
Jag är ingen stark person.
Ångrar alltihop! Önskar jag kunde vrida tillbaka 2 år och göra om det. Antingen tacka nej till erbjudandet eller det viktigaste av allt SKRIVA PAPPER!!!
Jag älskar "min" häst. Och mitt föl!
Tänker aldrig göra om detta. Man ska skriva ALLT på papper eller någon form av kontrakt!
Ville mest skriva av mig. Kanske någon kan ge mig lite råd och tips?
Är helt förstörd :(
 
För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så fäst vid henne. Men han lovade mig att hon blir som min och han vill inte ha något med henne att göra. Han hade så många andra hästar.
Delägarskaps papper skrevs på som han sen skulle skicka in.
Under dessa 2 år har jag ridit in henne och kört in henne. Förra året betäckte jag henne med en fin ardenner hingst som jag själv bekostade och i april i år föddes ett jätte fint sto föl.
Dröjde knappt en vecka förrän gamla ägaren ringde upp och skällde ut mig fullständigt. Varför jag inte hade meddelat att fölets hade fötts och varför jag inte hade sagt ngt om att jag hade flyttat, att hon ska betäckas om och han skulle komma om ett par dagar och hämta henne.
Helt plötsligt stod jag inte som delägare. Nu var det han enbart som ägde henne och han bestämde vad som skulle göras. När jag inte gick med på detta så hotade han med polisen och slängde på luren. Jag var i ren chock efteråt och grät.
Ringde dock polisen och enligt dom så kommer han inte så långt eftersom jag haft hästen i 2 år och bekostat en betäckning och han har inte hört av sig på 2 år förrän nu. Skulle dock ringa och ta reda på vem som stod som ägare på hästen.
Och det är inte jag. Jag finns inte som delägare och har aldrig gjort.
Fölet blev idag ID märkt och fick även reda på att jag kommer inte stå som ägare på mitt föl. Mitt egna föl som jag själv bekostat och fött upp.
Har inte pratat med ägaren sen den utskällningen, bytte faktiskt nummer och gjorde det hemligt. Jag blev så illa tagen över det hela och mått jätte dåligt sen dess.
Nu mår jag verkligen inte mycket bättre över att veta att mitt föl bli hans.
Han kan komma och hämta båda mina hästar när det faller honom in.
En vän till mig som känner honom tror han kommer till riksutställningen. Jag kommer vara där och visa min shettis. Och då tycker hon vi ska prata med honom och reda ut detta.
Men jag är så rädd. Jag är livrädd! Vill bara sätta mig ner och gråta. Med den attityden han hade i telefon mot mig, det vill jag inte möta i verkligheten.
Jag är ingen stark person.
Ångrar alltihop! Önskar jag kunde vrida tillbaka 2 år och göra om det. Antingen tacka nej till erbjudandet eller det viktigaste av allt SKRIVA PAPPER!!!
Jag älskar "min" häst. Och mitt föl!
Tänker aldrig göra om detta. Man ska skriva ALLT på papper eller någon form av kontrakt!
Ville mest skriva av mig. Kanske någon kan ge mig lite råd och tips?
Är helt förstörd :(

Att man låna någon annans sto och tar föl är ju inte helt ovanligt. Var det inte du som bokade hingst och språngägare?

Har du kvar alla kvitton i samband med språngavgift och övriga avgifter som har med betäckningen att göra så borde du kunna styrka att du är uppfödare och ägare av fölet.

/Lizzie
 
Fölet är inte hans eftersom du har betalat och gjort jobbet (står som betalningsansvarig hos hingsthållaren). Däremot har vissa rasföreningar den regeln att den som står som registrerad ägare av stoet automatiskt kommer att stå som uppfödare av fölet om man inte anmäler något annat innan registrering av fölet.
Skulle han ändå komma och hämta fölet så kan det vara brottsligt eller det allra minsta är att du kan begära ersättning för jobb, underhåll under två år, avgifter och fölets värde. Vilket ju faktiskt blir en hel del om man börjar räkna på det.
Som exempel om man utgår från att man har eget stall och billigt foder så det bara kostar 1000 kr/månad så blir det ändå 24 000 på två år.

Men jag har full förståelse för att du har det jobbigt. Ta din väns råd och ta med vännen och prata med honom på utställningen.
 
Att man låna någon annans sto och tar föl är ju inte helt ovanligt. Var det inte du som bokade hingst och språngägare?

Har du kvar alla kvitton i samband med språngavgift och övriga avgifter som har med betäckningen att göra så borde du kunna styrka att du är uppfödare och ägare av fölet.

/Lizzie

Ja fast jag lånade inte stoet. Stoet skulle bli MITT. Han skulle sälja henne och låg ute på annons. Men efter att vi hade träffats ett par ggr så visste vi ju lite vilka vi va. Och då frågade han mig om vi inte kunde göra såhär eftersom han va fäst vid henne.
Och då fanns inte tanken att jag skulle ta föl på henne. Hon skulle bli ridhäst och körhäst. Men så har min vän en super snygg ardennerhingst. Och jag blev så sugen att få ett föl efter henne som oxå är tanken att bli kör och ridhäst. Använda lite i skogen och i bruket.
Ja kvittorna finns kvar.
 
Fölet är inte hans eftersom du har betalat och gjort jobbet (står som betalningsansvarig hos hingsthållaren). Däremot har vissa rasföreningar den regeln att den som står som registrerad ägare av stoet automatiskt kommer att stå som uppfödare av fölet om man inte anmäler något annat innan registrering av fölet.
Skulle han ändå komma och hämta fölet så kan det vara brottsligt eller det allra minsta är att du kan begära ersättning för jobb, underhåll under två år, avgifter och fölets värde. Vilket ju faktiskt blir en hel del om man börjar räkna på det.
Som exempel om man utgår från att man har eget stall och billigt foder så det bara kostar 1000 kr/månad så blir det ändå 24 000 på två år.

Men jag har full förståelse för att du har det jobbigt. Ta din väns råd och ta med vännen och prata med honom på utställningen.

Okej det va ju skönt att veta att han enbart i så fall kommer stå som uppfödare.
Nu är ju fölet bara snart 3 månader gammalt. Så det är ju stoet iså fall som han får betala för. Jag hade ju aldrig tagit mig an henne om jag visste att han skulle stå som ensam ägare och bestämma över henne. Och veta att han en dag bara kan komma och hämta henne. Och framförallt, så hade han fått betala för att ha henne här. En ardenner äter ju en hel del. Samt så hade jag ju aldrig ridit eller kört in henne. Så jag har ju lagt ner massor av arbete och pengar på henne.
Och jag har ju fler hästar. Menar då att jag inte va "desperat" över att få ha en häst. Däremot så har man ett tag pratat om att skaffa en ardenner och köra med. Och när han kom med detta förslaget så tänkte man, ja varför inte.
Men att ha en häst som man inte äger/fodervärd åt med gratis uppstallning och skötsel. Nä det hade jag aldrig gjort.
Men det va ju skönt att fölet är mitt. Synd bara att han kommer stå som uppfödare.
 
Ja fast jag lånade inte stoet. Stoet skulle bli MITT. Han skulle sälja henne och låg ute på annons. Men efter att vi hade träffats ett par ggr så visste vi ju lite vilka vi va. Och då frågade han mig om vi inte kunde göra såhär eftersom han va fäst vid henne.
Och då fanns inte tanken att jag skulle ta föl på henne. Hon skulle bli ridhäst och körhäst. Men så har min vän en super snygg ardennerhingst. Och jag blev så sugen att få ett föl efter henne som oxå är tanken att bli kör och ridhäst. Använda lite i skogen och i bruket.
Ja kvittorna finns kvar.

Jag menar att man inte BEHÖVER äga stoet för att stå som uppfödare för fölet :). Det går alldeles utmärkt att låna magen, vara fodervärd etc. Att ägaren inte registrerat ditt delägareskap är ett annat problem.

Om nu ni två skulle äga stoet tillsammans - har ni inte haft någon kommunikation under tiden som hon varit i din "ägo"?

Bestämde du dig för att betäcka utan att informera den andra delägaren? Även om han lovade att hon skulle bli din så måste det ha funnits en anledning till att han ville stå kvar som delägare. Ha kvar lite kontroll kanske?

Hoppas det löser sig med fölet!:)

/Lizzie
 
Vad baserar du det på?
Han är ju ägare till hästen, oavsett om man vill det eller inte.
Om man inte får hämta hem en hund efter ca 6 månader så lär man inte få hämta hem en häst heller. Stöld eller egenmäktigt förfarande, har man däremot betalat för kost o logi så äger man ff hunden o har då rätt att hämta hem den, annars får maan ta hjälp av polis o kronofogde.
 
Om man inte får hämta hem en hund efter ca 6 månader så lär man inte få hämta hem en häst heller. Stöld eller egenmäktigt förfarande, har man däremot betalat för kost o logi så äger man ff hunden o har då rätt att hämta hem den, annars får maan ta hjälp av polis o kronofogde.

Tack för svar.
Men man kan fortfarande hämta hem djuret om man kan bevisa för polis att man äger den?

Nu tänker jag inte särskilt på TS situation.
 
Om man inte får hämta hem en hund efter ca 6 månader så lär man inte få hämta hem en häst heller. Stöld eller egenmäktigt förfarande, har man däremot betalat för kost o logi så äger man ff hunden o har då rätt att hämta hem den, annars får maan ta hjälp av polis o kronofogde.

Nej, det där kan jag inte se finns något juridiskt stöd i. Hästen kan ju ha varit ute på foder, inte äger fodervärden hästen bara för det.

TS sitter i en svår situation. Hästen hon trodde hon var delägare i, är inte till någon del hennes. Det kan bli svårt att påvisa att avtalet ser ut som TS beskriver eftersom - vad jag förstår - det inte finns något skrivet om överenskommelsen.

Om ägaren hävdar att hästen varit utlånad på foder, lär det bli svårt att argumentera mot det, inget motsäger det påståendet mer än ord mot ord. Kalla fakta är däremot att han är ensam ägare till hästen, inget avtal kan styrka hel eller delad övergång av ägandet.
 
Tack för svar.
Men man kan fortfarande hämta hem djuret om man kan bevisa för polis att man äger den?

Nej tyvärr, om den som har djuret i sitt förvar inte går med på det är det kronofogden och polis som gäller för att få tillbaka sin häst.
 
Tack för svar.
Men man kan fortfarande hämta hem djuret om man kan bevisa för polis att man äger den?

Nu tänker jag inte särskilt på TS situation.
n

Funker inte så i det har landet, Posession Is 90% Of The Law!
Som Valhund sa "ägenmaktig förfarenda" djuren for inte flyttas foran tvysten är löst.
Som djur äger for du vara jävlig försiktig vart du ställer djuren utanför hemma plan.
Man ska inte bland in andra folk med sina djur, varken del ägenda, fodervärd, uthyrning, med ryttar eller allt man kan hitta på, det bli bara problem och i slut endan är det djuren som for lida.
 
Jag tycker spontant att man inte flyttar eller betäcker ett sto man är delägare till utan att kontakta den andre delägaren, även om man ser det delägandet som en formalitet. Om inte annat så behöver man ju i samband med betäckningen diskutera vem som ska stå som uppfödare på fölet, båda delägarna eller bara den ena. Hur stora skulle de båda andelarna vara? Gällde det hälften var eller skulle gamle ägaren bara ha någon eller några procent?

Jag förstår inställningen att TS inte vill stå för kostnader och köra in någon annans häst, men varför skulle förre ägaren ge bort en saluhäst till någon som inte har en speciell relation till varken häst eller ägare? Att ge bort en andel till någon som kommer att utbilda och stå för allt praktiskt och kostnaderna känns i så fall betydligt mera rimligt.

Står inte ägaren i passet? Det borde väl skickats in i samband med delägarbytet?
 
Om man inte får hämta hem en hund efter ca 6 månader så lär man inte få hämta hem en häst heller. Stöld eller egenmäktigt förfarande, har man däremot betalat för kost o logi så äger man ff hunden o har då rätt att hämta hem den, annars får maan ta hjälp av polis o kronofogde.
Tyvärr kan du inte jämföra hund och häst, saker som t ex fodervärd har två helt olika betydelser för hund och häst.
Dessutom i just det här fallet så handlar det om delat ägarskap enligt TS. Vilket innebär att mannen ju fortfarande äger halva hästen även om man inte blivit osams.
 
Jag tycker spontant att man inte flyttar eller betäcker ett sto man är delägare till utan att kontakta den andre delägaren, även om man ser det delägandet som en formalitet. Om inte annat så behöver man ju i samband med betäckningen diskutera vem som ska stå som uppfödare på fölet, båda delägarna eller bara den ena. Hur stora skulle de båda andelarna vara? Gällde det hälften var eller skulle gamle ägaren bara ha någon eller några procent?

Håller med. Om jag var delägare på ett sto och så får jag reda på efteråt att den andre delägaren betäckt utan min vetskap - då skulle jag verkligen blir riktigt arg. Det är ju liksom inte helt riskfritt att betäcka ett sto. Så jag förstår att den "riktiga" ägaren är upprörd.

/Lizzie
 
Jag tycker spontant att man inte flyttar eller betäcker ett sto man är delägare till utan att kontakta den andre delägaren, även om man ser det delägandet som en formalitet. Om inte annat så behöver man ju i samband med betäckningen diskutera vem som ska stå som uppfödare på fölet, båda delägarna eller bara den ena. Hur stora skulle de båda andelarna vara? Gällde det hälften var eller skulle gamle ägaren bara ha någon eller några procent?

Jag förstår inställningen att TS inte vill stå för kostnader och köra in någon annans häst, men varför skulle förre ägaren ge bort en saluhäst till någon som inte har en speciell relation till varken häst eller ägare? Att ge bort en andel till någon som kommer att utbilda och stå för allt praktiskt och kostnaderna känns i så fall betydligt mera rimligt.

Står inte ägaren i passet? Det borde väl skickats in i samband med delägarbytet?

Passet fungera inte som överbevisad, det ska vara ett separat dokument for ägern.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 485
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 243
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 050
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp