Blixtra bakknäna?

Men hur ska blistringen stimulera dessa "rätt muskler"?
Den blistring som jag antar att ts vet pratar om innebär ju att man sprutar c-vitamin i ledbanden som då svullnar och stramar upp så leden blir stabiliserad. Vissa hästar svarar jätte bra och vågar då ta i mer med bakbenen när knäna är stabila och stärker då oxå lättare hela bakpartiet. Det fungerar inte på alla men en del, som min förra häst, svarar jätte bra på behandlingen. Man får helt enkelt testa om det är något för den egna hästen. Denna blistring har ingenting att göra med diverse liniment som man bränner huden med!
 
Jag är verkligen hur kluven som helst..
Krävs behandlingar för att få bort patellaupphakning, kommer det bli bra, kommer han hålla...😫
Det är ett långsiktigt och ganska tråkigt jobb att stärka en häst med svaga baknän. Blistring, dvs där man sprutar in c-vitamin för att strama upp ledbanden kan fungera på vissa hästar. Min häst är extremt rörlig så jag måste hela tiden tänka på att stärka honom bak. Det som fungerar bäst är att rida i varierande terräng och tänka på att gå låååångsamt i alla nedförsbackar oavsett om dom är branta eller bara svag lutning. Ofta vill hästar med svaga baknän rusch nerför backar för att undvika lägga vikt på bakbenen. Och när jag skriver lååångsamt så menar jag verkligen ett ben i taget. Det är tålamodsprövande men man får verkligen inte fuska om man har en knähäst. Det som händer när man tvingar dom att gå långsamt är att musklerna runt knät måste aktiveras för att kunna stabilisera knät i den långsamma rörelsen. Många hästar tycker detta är jätte jobbigt och vill parkera och inte gå eller springa iväg på tvären etc. Viktigt att dom är så raka som möjligt!
 
Det är ett långsiktigt och ganska tråkigt jobb att stärka en häst med svaga baknän. Blistring, dvs där man sprutar in c-vitamin för att strama upp ledbanden kan fungera på vissa hästar. Min häst är extremt rörlig så jag måste hela tiden tänka på att stärka honom bak. Det som fungerar bäst är att rida i varierande terräng och tänka på att gå låååångsamt i alla nedförsbackar oavsett om dom är branta eller bara svag lutning. Ofta vill hästar med svaga baknän rusch nerför backar för att undvika lägga vikt på bakbenen. Och när jag skriver lååångsamt så menar jag verkligen ett ben i taget. Det är tålamodsprövande men man får verkligen inte fuska om man har en knähäst. Det som händer när man tvingar dom att gå långsamt är att musklerna runt knät måste aktiveras för att kunna stabilisera knät i den långsamma rörelsen. Många hästar tycker detta är jätte jobbigt och vill parkera och inte gå eller springa iväg på tvären etc. Viktigt att dom är så raka som möjligt!
Det är svårt att gå i nedförsbackar med denna, då det låser sig. Även om jag går långsamt.. alltså hela tiden på ena bakbenet. Det går över lika fort men samma nästa steg:(
 
Pratar ni båda om utvärtes blister?
Det känns som om @Amanda_F pratar om underhudsblistring?

Utvärtes blister med Cedar Oil eller Franskt blister kan/ger sår när man använder det utvärtes och de är därför inte tillåtna.

Sen är det väldigt olika hur känsliga en del individer är, en del tål inte ens liniment. Andra tål starkare liniment.

Speedway leg paint marknadsförs som lättblister och används flitigt inom travet där det är godkänt, en sort utan karens och en med 96 timmar.

Så allt är inte svartvitt.

Alltså, både och. Det är samma tanke och bakgrund ur ett historiskt perspektiv. Jag tycker det är intressant. Jag känner till att det görs på travet och att det blev hårdare regler förra året.
Om det nu går att forska (etiskt) på det här, så vore det väldigt bra. Det vore fint med lite klarhet i frågan.
 
Pratar ni båda om utvärtes blister?
Det känns som om @Amanda_F pratar om underhudsblistring?

Utvärtes blister med Cedar Oil eller Franskt blister kan/ger sår när man använder det utvärtes och de är därför inte tillåtna.

Sen är det väldigt olika hur känsliga en del individer är, en del tål inte ens liniment. Andra tål starkare liniment.

Speedway leg paint marknadsförs som lättblister och används flitigt inom travet där det är godkänt, en sort utan karens och en med 96 timmar.

Så allt är inte svartvitt.
Jag är inte säker på att det kallas underhudsblistring. Det är ligament som blistras som @super också skriver...
 
Alltså, både och. Det är samma tanke och bakgrund ur ett historiskt perspektiv. Jag tycker det är intressant. Jag känner till att det görs på travet och att det blev hårdare regler förra året.
Om det nu går att forska (etiskt) på det här, så vore det väldigt bra. Det vore fint med lite klarhet i frågan.
Jag har smörjt in gröngröt 3 dagar i perioder (blistring fast liniment) utan skillnad
 
Det är svårt att gå i nedförsbackar med denna, då det låser sig. Även om jag går långsamt.. alltså hela tiden på ena bakbenet. Det går över lika fort men samma nästa steg:(
Men prova att blistra, alltså spruta ledbanden, och se om det inte blir lättare för den att gå långsamt. Det är ju inte jätte dyrt och du märker ganska snart om hästen blev hjälpt eller ej. Effekten går ju ur efter några månader så om det inte fungerar så är ju ingen skada skedd. Hudblistring har ingen som helst effekt på knäledsproblematik!
 
Har själv haft en med patellahakningar. Började när han var 4. Hade inga svåra låsningar, men tappade bakben och de "knäckte" under ridning. När han stog stilla villa han oftast stå så att hans knä var utåtvridet, alltså från kroppen. Det varierade vilket knä som var värst.

När han blev 7 år och det fortfarande var ett problem, tyckte min veterinär att vi skulle prova att behandla. Under dessa 3 år hade han med korrekt träning, blivit en väldigt muskulös häst. Han var jämt musklad i bägge sidor, och både framdel och bakdel väl musklad. Veterinären menade att korrekt muskulatur samt ridning inte ville kunna avhjälpa på hans problem. Behandlingen var väldigt enkel. Efter att ha kontrollerat via scanning och röntgen att det inte var några förändringar eller inflammationer i knäleden, behandlades han.

Behandlingen bestod av att veterinären med en kanyl, "prickade flera hål" i senan på bägge bakben. Detta gjorde att det bildades ärrväv på senan som gjorde den mindre elastisk och den drogs ihop lite. Efter behandlingen stod den på vila i 2 dagar och på 3 dagen skulle han ridas igen. Första veckan bara rakt fram men i alla gångarter.

Det gick så inte helt efter planen, dessvärre gav ingreppet en knäledsinflammation, så vilan blev 3 månader, med behandling och grova låsningar första veckorna. Trodde verkligen inte att jag skulle få tillbaka en ridhäst igen... :cry:

Men efter 3 månader och ytterliggare 3 månaders igångsättning stog jag med en välfungerande häst, som aldrig hade sett så välgående ut. Glad, jättepigg (utan att vara stressad) och hur ridbar som helst. Den veterinär som gjorde ingreppet, har ända sen hästen var 4 år, sagt att hästen inte hade ont, men möjligtvis var besvärad av detta. Men det tror jag inte en sekund på så här i efterhand. Han blev en helt annan häst efter ingreppet (och skitmånaderna efter), så jo han har haft ont.

Så om jag ramlar in i en häst med samma problem igen, väntar jag inte så länge innan jag får gjort denna enkla behandling.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 023
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp