block halt..

Trilla

Trådstartare
.. är min kompis häst...

För att göra en historia lite kort:

Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby häst, har haft 2-3 föl under sitt liv. 17 år är den från Holland.

Jag tyckte inte att hon skulle köpa hästen pga jag såg två hälter undre provridningen och under vetrinär besiktningen. Vetrinären bortförklarade det som att dte abslout inte var ngt utan att hästen ,enligt henne var ren..

Min kompis KÖPER HÄSTEN! Hon medvetet köper en halt häst...en 17 årig halt häst!

Min kompis menar på att det kan vara allt från att dne har ridits mera sen den kom till försäljaren till att den behöver skos om osv...
Men jag fick dålig känsla av detta, det kändes inte alls bra och jag sa det till henne- men dte är hennes pengar- hennes beslut!

Iaf efter ett par månader hivade hästen av henne! Det gick bra att rida hästen ute i skogen i skritt men inget trav eller så, det vägrade hästen! Klättra upp och ned i skogen gick inte heller!

Iaf min kompis tänkte att det kanske e så att hästen har ont i ryggen eller så?
Så hon åkte det klinik och jag och till kompis följde med.

Visade sig att hästen är block halt på 3 ben och har svagare hälta på det fjärde.. Vetrinären sa oxå att detta skulle vetrinären ha sett på ett vanligt böjprov..

Iaf nu siter min kompis med en häst som är halt pga dolda fel, hästen måste rötgas både hovar och kotleder osv och försäkringsbolgatet lär INTE betal ut ngt då detta lär gå som Dolda fel.

Hästen är så halt att dne kund eknappt gå på 2 av benen under utredningen på kliniken...

Vetrinären sa att detta kan säkert behandlas- vad det nu är- men dte kommer ta mycket mycket lång tid och kosta massa pengar- pengar som hästen inte är värd och ja tiden.. hästen kommer aldrig nånsin kunna ridas heller.. och inte heller betäckas ansåg vetrinären.

Iaf vi åkte hem och min kompis har ja skött om hästen funderat vad hon ska göra.

har inte hört nånting från henne på typ 4-5 veckor och fick veta av våran gemensamma kompis följande:

Min kompis rider på hästen (skrittar ut i skogen), hon TÖMKÖR hästen i trav och galopp...

och vår hgemensamma kompis har frågat VARFÖR hon gör så här? då säger hon:
Många gamla hästar visar hälta undre böjprov,det har en kompis sagt, och jag longerade hästen här hemma och jag ser inget, det måste ha varit vet. som har gjort hästen haltare...

Jag blri som GALEN, SKIT ARG! och ringde upp och skällde ut min kompis för noter, och hon försvarar sig med att hon inte ser nån hälta och då har ju inte hästen ont?!

då säger jag så här: Hästen är blockhalt på 3 ben! det fjärde mindre -men dock halt på.
Hur har du tänkt dig att hästen ska visa sina hältor om dne är halt på alla 4 ben?!!

Hon säger då: Jag tror hästen är bara istadig...:eek:


Hur i helskotta ska man få en sådan här envis och framförallt egotrippad människa att börja tänka på hästen mer än på sig själv?

Hon har iaf ringt mig 5 gg idag sen jag skällde ut henne igår..


Men jag anser att det hon gör/gjort mot hästen är misshandel!!!

Rida på en blockhalt häst... fy faan!

Jäkla skillnad om vet. har ordinerat att skritta hästen osv... men här va det snack om avlivning till och med!

Jag är djupr besviken på henne.. ja och våran gemensamma kompis oxå...

Jag känner att jag inte har lust att bli mer indragen i det här nu! jag vill ta avstånd från det här- det är inte min grej att stötta sån här hästhantering!

Hur säger jag dte utan att vi blir värsta ovänner? gillar henne annars som vän osv,men det här är inte ok.

Nån som har varit med om liknande situation? Vad har ni då gjort?
 
Sv: block halt..

Felet är ju knappast dolt eftersom ni sett hältan. Självklart tar inte försäkringsbolaget något om det anses ha förelegat vid riskens övergång.

Blockhalt är den knappast, en blockhalt häst stödjer inte på benet ö h t. Däremot kan de ju vara väldigt halt, och på samtliga fyra benen.

Meddela din "vän" att du anser att det är ett fall för djurskyddet och ring och hör med dem hur de ser på saken.
 
Sv: block halt..

Hästen är inte blockhalt för att den reagerar kraftigt på böjprov. Blockhalt är den om den går på tre ben utan att man gör någon test.

Många äldre hästar med artroser kan fungera bättre om de får hålla igång. Skritt under ryttare eller tömkörning kan vara bra alternativ.

Om veterinärerna har sagt att hästen bör avlivas är det ju en sak, men hur väl insatt är du i vårdplan osv?

Jag tycker att det är rätt av dig att reagera på något som du uppfattar som djurplågeri, men jag undrar bara om du är så säker på din sak?
 
Sv: block halt..

Japp är säker på min sak då jag va med när vet. pratade- jag frågade osv.

Nu är jag inte efter att rätt mina ord- hästen är minst 3 gradig halt då, för mig är "blockhalt" verkligen HALT,men visst jag kan ha fel i det ordet ;) men rejält halt är den :(

Hästen tycker vet. att dne ska lämnas tillbaks till säljaren och den bör avlivas, för den kommer inte hålla som ridhäst,inte ens som promenad häst..
Och man vet inte helt vad det är, men vet. är en riktigt riktigt duktigt vet. jag litar verkligen på denna vet. då jag har varit med flera olika "fall" tidiagre och ja, en riktigt skicklig vet. är det!

Vet. tror att det är nånting med samtliga 4 hovar och på bägag fram nått med kotorna.. allting behövs rötgas och vet. sa att dte kan vara allt från hivsbens rotation,till strålbenshälta, till hovbroskförbening till att hovbenet har roterats pga ev. fång?
Vad det än är så är det mycket mycket svårt att åtgärda och det kommer kosta massa massa pengar. och hästen kommer inte hålla som promenad häst ens.. Min kompis vill ju ha en ridhäst frö enklare tävling och träning...
 
Sv: block halt..

Eftersom hon var med hos veterinären som borde hon ju vara ganska så insatt? Och dessutom har hon pratat med kompisen om detta och hon svarar att "en kompis sa" och att veterinären har fel. I mina öron låter det inte som att vet har varit inblandad sedan klinikbesöket. Om kompisen konsulterat en annan veterinär så hade hon nog sagt det vid telefonsamtalet.
 
Sv: block halt..

Eftersom det står på Vet. intyget att hästen är fullständigt frisk vid försäljningen, så är det dolda fel. Det är här jag blir lite arg på min kompis oxå, för ena stunden så säger hon att jo hästen va lite på böjprovet på gårds besiktningen.. och i nästa så kommer hon inte ihåg nånting och hävdar att hästen va inte alls halt...

aa blockhalt e väl att ta i,jag vet, men den va minst 3 gradig halt och på ena fram under böjprovet kunde inte hästen stöda på benet,kunde inte gå...

jag e så arg över att hon ens kommer på tanken att rida hästen när den har ont av att stå själv utan nått på ryggen!

jag blir så ledsen! :(
 
Sv: block halt..

precis! ingen annan vet. har kontaktas efter detta klinik besök- är en stor skillnad om en anna vet. kommenterar och undersöker osv. men här är dte egna idéer från folk som inte har sett hur dålig hästen är, utan folk som TROR om gamla hästar "alltid" reagerar på böjprov, att den är inte halt bara istadig... osv...

Måste säga att det här är en helt ok häst i Tempramentet! Kanske inte alltid go i hanteringen- lite kittlig och kan nafsa till när man sadla elelr lägga på ett täcke, annars e det en mysig häst.
 
Sv: block halt..

Men det är fortfarande inte dolt fel. Kompisen har ridit hästen i ett par månader, det krävs ju faktiskt en rejäl utredning för att påvisa att/om det som gör hästen halt förelegat när hon köpte den.

Blockhalt är när hästen utan provokation hoppar fram på tre ben. Rätt stor skillnad faktiskt.

Att veterinären inte vet vad det är beror ju på att det inte gjorts någon utredning. När du skriver låter det som det är jättemystiska åkommor, men eftersom det inte slagits plåtar och gjorts någon utredning så är det ju inte så konstigt att veterinären inte vet.
 
Sv: block halt..

..
Visade sig att hästen är block halt på 3 ben och har svagare hälta på det fjärde.. Vetrinären sa oxå att detta skulle vetrinären ha sett på ett vanligt böjprov..

Måste sett roligt ut om den hoppade fram på ett enda ben som den dessutom visade hälta på. Vilken balans!:D
 
Sv: block halt..

Jag skulle prata med djurskyddet.
Att rida på en häst som veterinären mer eller mindre dömt ut borde väl klassas som djurplågeri.

Varför är du rädd att bli ovän med henne?
Jag skulle då inte vara vän med någon som medvetet plågar sina djur på det sättet..
 
Sv: block halt..

hahaha jo när man läser det på SÅ sätt! men undre en hält utredning så kommer det ju fram - ett ben i taget tar man ju ;)
 
Sv: block halt..

Men vetrinären säger att det är ett dolt fel, för hon har bara haft hästen i 3-4 månader och han säger att detta är nått som hästen har haft LÄNGE!!

Jag vet att den här vetrinären aldrig annars skulle säga så utan plåtar osv. men här är han bombsäker efter som det sitter på 4 hovar- dock kan kotlederna min kompis kanske ha gjort/hänt under hennes ägarskap och ena knät. men inte hovarna!
Plåtarna kommer enbart bekräfta Vad det är! men som vetrinären sa, sån här rejäl hälta och på alla hovar,det är inte bara en tex hovbensfraktur.

Men det är oxå som du säger utan plåtar kan man inte 100% fast ställa att det är dolda fel. Men försäkringsbolaget sa idag att dem anser att dte är dolda fel- dem betalar INTE plåtarna...
Och frågan är om försäljaren kräver plåtarna? min kompis har inte råd med över 10 tusen på plåtarna- får man kräva dte av försäljaren då att den betalar plåtarna?
Dessutom läste jag enligt lag, att man som köpare av en vara kan kräva ersättning för det man har lagt ut på varan -pga att varan inte är som det står/avtalat att varan ska vara i försäljningen. - här alltså dolda fel. Med andra ord vetrinär kostnaderna.

Nu tror jag att min kompis bara blir nöjd att när hon lämnar tillbaks hästen å får sina pengar tillbaks.
För dte sa hon nu idag till mig att hon ska lämna tillbaka hästen.

Dock har hon inte inte pratat med försäljaren än...lär bli spännande och höra vad säljaren har sagt sen till henne..



Men som sagt plåtar skulle kosta minst 10 papp och det betalar INTE försäkringsbolaget...
Som vetrnären sa när vi va där, antingen avlivar du hästen, eller så lämnar du tillbaks den och får tillbaks dina pengar.

Jag förstår min kompis- vilken hemsk sits hon sitter i, men att träna hästen efter en hältutredning på klinik,där dessutom vetrinären rådgiver avlivning eller skicka tillbaka hästen...

Nä usch fan jag e så ARG! djupt besviken på henne nu!
 
Sv: block halt..

Vänta nu här. Nej, det går INTE att säga att felet är dolt utan att veta VAD som är fel. Det kan ju mycket väl vara ledinflammationer, som kan uppstå på några dagar.

10 000 kr på plåtar? Jisses, vad ska ni röntga? Scinta hela hästen? Eller tar ni absolut dyraste stället? Här betalar vi 150 kr/plåt, kort sagt - svårt att komma upp i 10 000 kr om man håller sig till ben vilket verkar vara problemet.

Detta är anledningen till en bra klinikbesiktning. Då vet man med säkerhet att hästen verkligen är frisk innan man tar hem den.

Vad har säljaren för status? Vilken lagstiftning gäller? Konsumentköplagen gör det lättare för köparen, men om säljaren vägrar kostar det i advokatkostnader vilket innebär att hästen ska vara rätt dyr för att det ska vara lönsamt att gå vidare.
 
Sv: block halt..

150 per plåt? wow... jag fick en räkning på 3000 när jag röntgade ena hoven på min häst och inte hittade ngra fel. Jag tror att det blev 3 eller 4 bilder allt som allt. Fick svaret det satt inte i hoven och sen en räkning... Sedan röntgen av ett griffelben och en annan gång friröntgen var ett antal tusenlappar också.

Röntga tre eller fyra ben, hovar, kotor och knän från olika vinklar räknar jag med att det blir en riktigt fin veterinärräkning.. Trodde inte man kunde komma billigt undan.
 
Sv: block halt..

Att bara komma sig för att köpa denna häst är för mig ofattbart och visar på stor okunskap. Jag blir alltid lika förvånad när jag läser här på buke om nyinköpta hästar med än den ena än den åkomman. Vad är det för mystiska ord säljarna säger för att få folk att köpa deras odugliga hästar?

Jag lider också med den stackars hästkraken - den vill inte trava - nä tror f*n det:mad:
 
Sv: block halt..

Men vetrinären säger att det är ett dolt fel, för hon har bara haft hästen i 3-4 månader och han säger att detta är nått som hästen har haft LÄNGE!!
Stopp och belägg, felet är inte dolt när ni själva såg på besiktningen att hästen inte var ren! Jag hade aldrig godkänt den besiktningen och som du säger så är det antagligen något hästen haft problem med sedan länge = inte dolt.

Som din kompis behandlar den här hästen så borde hon inte ha häst öht. :mad:
 
Sv: block halt..

Att bara komma sig för att köpa denna häst är för mig ofattbart och visar på stor okunskap. Jag blir alltid lika förvånad när jag läser här på buke om nyinköpta hästar med än den ena än den åkomman. Vad är det för mystiska ord säljarna säger för att få folk att köpa deras odugliga hästar?

Att byta stall, rutiner, foder och ryttare är ju en enorm riskfaktor för häst. Många hästar BLIR halta pga förändringarna, så alla hästar du läser har "än den ena än den andra åkomman" har ådragit sig problemen pga att de inte fått tid att anpassa sig. Det kan även gälla en häst med påvisbara röntgenförändringar - den kan mkt väl ha varit symptomfri hos förra ägaren men pga annan ryttare, annan balans, annat underlag osv klappa ihop hos den nya. Det senare borde ju däremot ha synts på besiktning, men om man vill köpa en medelålders häst som går igenom böjprovet helt utan anmärkning så kan man få leta länge.

Om hästen har så allvarlig diagnos som någon av de som ts säger att veterinären har misstänkt så bör den förstås slaktas och inte ridas. Att hästen skulle ha varit halt vid första besiktningen utan att vetten skulle ha sett det låter märkligt.
 
Sv: block halt..

Ursäkta mig men vilken klinik tar 150 kr /plåt ? det där tror jag e ren lögn eftersom bara personalkostanden för den plåtningen kostar mera, dessutom maskinen och sedan tiden att kolla på plåtarna osv.. nä nä det där tror jag inte ett smack på!! Drt stämmer det jag säger, runt 10 tusen för röntgen plåtarna på 4 hovar samt ena knät.
 
Sv: block halt..

precis- där har vi en som är med i verkligheten! Tack :) Vi röngtade ena ryggen på en annan kompis häst här för en månad sedan- räkningen blev 4500- bara röntgen, sedan var dte vetrnär behandlingen osv på 3000 kr till, och medicien gick på 1500 kr... shit det e DYRT med skadade hästar!!
 
Sv: block halt..

alltså min kompis påstår sig nu att hon tog en chansning.. för ibland har man ju tur.. dte kunde ju bara ha berott på skoningen..eller nått annat..

Men nä jag köper inte hennes snack längre, jag sa ifrån i söndags, sa till henne att jag har sagt vad jag tycker och nu vill jag inte bli mer indragen i dne här hemska historien, och hon har inte ringt mig mer. vet inte om hon är sur på mig elle rinte,men jag känner att det är som att tala till en vägg..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp