Blod i avföringen

Sryoqwe

Trådstartare
Börjar med att säga att vi har tid hos veterinären, men skulle uppskatta att läsa om andras erfarenheter tills dess.

Våran tioåriga blandras (ca 20 kg/ 55 cm) behövde gå ut några gånger inatt och var då lös i magen. Hon åt som vanligt igår och har vad jag vet inte fått tag på något konstigt.
För någon timme sedan gick hon mot dörren så hon fick gå ut, och när min mamma (som släppte ut henne) kom tillbaka såg hon en stor pöl med blod. Vanligt blodfärgat, inte ljust. Hon går lite stelt, dock inte mycket .

Jag är såklart orolig för att det ska vara något allvarligt, framför allt med tanke på hennes ålder.
Vad kan det här bero på?
 
Vi hade en hund (cairnterrier) för många år sedan som fick blodiga diaréer av att äta kyckling. Bevisligen något han inte tålde och som vi såklart inte gav honom när vi väl insett sambandet. Men trots en ganska stor inblandning av blod när han var dålig så var det inget annat fel på honom än att han alltså fått i sig något han inte tålde. Jag förstod det på veterinären som att det inte var helt ovanligt. Behöver alltså inte vara något farligt/allvarligt, men ska förstås kollas upp!
 
Börjar med att säga att vi har tid hos veterinären, men skulle uppskatta att läsa om andras erfarenheter tills dess.

Våran tioåriga blandras (ca 20 kg/ 55 cm) behövde gå ut några gånger inatt och var då lös i magen. Hon åt som vanligt igår och har vad jag vet inte fått tag på något konstigt.
För någon timme sedan gick hon mot dörren så hon fick gå ut, och när min mamma (som släppte ut henne) kom tillbaka såg hon en stor pöl med blod. Vanligt blodfärgat, inte ljust. Hon går lite stelt, dock inte mycket .

Jag är såklart orolig för att det ska vara något allvarligt, framför allt med tanke på hennes ålder.
Vad kan det här bero på?

Har hunden haft flera diarréer kan slemhinnorna blöda lite. Mammas hund åkte på magsjuka en gång, då kom det blod i avföringen tillslut. Räcker om det blir en spricka/sår i ändtarmsöppningen.

Bra att ni ska kolla upp det dock, hoppas att allt ser bra ut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Kropp & Själ Hej! Det är så här att jag alltid tyckt sjukhus är jobbiga, obehag för sprutor, lite socialfobi i sådana situationer. Senaste åren...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 603
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Har såklart pratat med veterinären och har tid klockan 13 idag men måste få skriva av mig. Är orolig över min ena hund. Hon har varit...
Svar
4
· Visningar
2 843
Senast: eldhroka
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp