Blod i bajset?

Alexandra_W

Trådstartare
Ungkatten (9 månader på dagen idag) har en ovana att ibland skit i eller bredvid en blomma vi har. vet inte vad som gör den där blomman så lockande men förra hankatten gillade den också *sucka*

I alla fall så hade hon idag gjort ett besök bredvid nämnda blomma. Och jag noterade att det var blod (normalfärgat, ganska slemmigt tjockt)i bajset eller snarare MED bajset, dvs blodet var inte inbakat i bajset utan lite vid sidan.

Katten är pigg, glad och i lagom hull. Lever enligt principen "fullt ös medveteslös" mest hela tiden. Går in och ut som hon vill.

Kastrerad för en månad sedan och då även vaccinerad mot kattpest och kattsnuva. SKulle fått en andra vaccinationssputa mot kattsnuva för 1½ vecka sen men min bil behagade inte vara med då, så hon har inte fått den än.

Däremot har hon haft mer eller mindre löst bajs ända sedan hon var liten. Äter Mjau kattmat och stjäl Doggy professional och Hills K/d (medicinskt foder för njurproblem hos hundar) om hon kommer åt.

Ska jag oroa mig?
 
Om hon bajsat löst så länge, och det nu börjar komma blod, så skulle jag definitivt låta en veterinär titta på henne. Hon kanske behöver specialfoder för känsliga magar (för katter, inte för hundar)

Och den där blomman skulle jag slänga. Den låter så väl inbajsad att lukten drar dit henne.

mandalaki
 
Jag får inte slänga blomman, den är inte min. Den är dock rejält inpepprad med chilipulver och cheyennepeppar (och jorden är bytt). Är väl därför hon valde att sätta sig bredvid blomman. Men som sagt, det är inte min blomma, och det är en stor palm som är typ en jäkla massa år gamla, så mamma envisas med att den ska vara kvar. Får väl se om den överlever kryddningen dock :angel:

Jo, jag har ju inte brytt mig så mycket om att hon bajsat löst, hon äter ju möss & råttor ute och det har varit mer eller mindre vanligt att våra utekatter haft löst bajs (antagligen beroende på kosten). Men nu när det var blod i den (aldrig hänt förr vad jag vet, och det är jag som städar lådan så jag borde sett det) så kom jag ju att tänka på att hon faktiskt alltid varit mer eller mindre lös och att det kan finnas ett samband, dvs att hon kan ha magproblem.

Hon fick ju dock bara beröm hos vet (de undersökte ju henne inför kastreringen) men jag får slå dem en pling och höra. Kanske inte är så stor ide att UTREDA nu, det finns ju inga direkta symptom på att hon mår dåligt, utan man kanske får börja med att prova ge specialmat. Ska iaf in och köpa mer njurfoder till gammelhunden såfort jag fått ordning på bilen (förhoppningsvis på tisdag) så kan ju prata med dem och ev köpa specialmat då.

(och hon FÅR såklart inte stjäla hundmat, men stjäla mat kors och tvärs är tydligen det roligaste som finns. greyhounden stjäl gammelvovvans njurfoder om man inte passar dem, gammelvovvan snor kattmat, ungkatten snor hundmat oavsett sort och gammelkatten snor greyhoundens mat :devil: Så det blir mycket passande vid utfodring. Ungkatten har dock en inbrytningsförmåga som är häpnadsväckande och det är så hon kommer över mat hon inte ska..)
 
Kan du inte sälja av allt du har och köpa dig ETT djur, typ en vandrande pinne? Det verkar lättare :D

mandalaki
 
Sure, du kan få ett paketpris på en nioårig valack med stor, ful defekt i hasen, en olycksdrabbad åring med skeva knän, en 13 år gammal blandrashund som är halvdöv, halvsenil, har njursvikt, blåsljud på hjärtat, godartade tumörer överallt och ledgångsreumatism, en pensionerad kapplöpningsgreyhound som tillhört sverigeeliten och är alldeles fullt frisk, en 23 år gammal katt som förutom begynnande senilitet är fullt frisk och så nämnda niomånaders ungkatt då? :devil:

Nej, mattes små älsklingar stannar där de är, jag har ett tag kvar till ruinens brant tack och lov =) :love:

(och för att balansera den rätt dystra bilden så mår idag samtliga djur vad man kan se alldeles prima, trots sina små defekter :) Och ingen mår i dagsläget minsta dåligt av sina krämpor. Bäst att tillägga det så jag inte får djurskyddsinspektörsbesök igen :devil:)
 
GAH! En kompis frågade försynt om jag avmaskat. och då slog det mig med full kraft att det har jag HELT glömt av. är ju så van med andra katten (som är innekatt) att jag inte haft en TANKE på det :crazy:

kan det vara så enkelt?

*känna sig som en hemskt dååååååålig och ansvarslös matte just nu*
 
Nu har jag surfat frenetiskt och på diverse veterinärsidor hittat oändligt många frågor om katt som är lös i magen och/eller har blod i avföringen. Och överallt är det i princip samma svar, att om katten verkar pigg och glad i övrigt har den troligen en tarminflammation, och att detta rättas till med att byta foder till något foder katten inte ätit förr/utan ingredienser som den ätit förr eller att byta till ett foder gjort för känsliga magar.

So far so good, men sen hittade jag information om att kolhydratrikt foder ofta gav allergiska problem för magen och att halten helst skulle vara under 25%. Denna sida är dock grymt sponsrad av Royal Canin, så jag undrar omd et finns belägg för det egentligen?
 
Svårt att säga. Men hur som helst låter det väl värt att pröva nåt annat än Mjau kattmat. Köp ett kvalitetsfoder eller ett specialfoder för känsliga magar hos veterinär.

mandalaki
 
Frågan är ju vilket, det är det jag klurar på. Köper jag medicinskt foder är ju valet rätt lätt, men om jag ska hålla mig till de ickemedicinska så är det ju ide att veta vad jag letar efter. Kollar man på de som är gjorda för katter med känslig mage så innehåller de dels en held el som jag rent spontant inte skulle vilja ha i ett kattfoder för känslig mage (t ex mjölk i olika former) och det där kolhydratinnehållet varierar rätt kraftigt. Så även ingredienserna som sagt.

Så frågan är ju vad fasiken jag letar efter egentligen så att säga (Förutom hills d/d men det slipper jag gärna om jag kan eftersom jag bara hittar det som burkmat, och det kommer bli total anarki om ett djur går över på burkmat..)

Så frågan är helt enkelt vad fasiken jag letar efter *vilse i foderdjungeln* Helt enkelt ett "lamm&ris" foder (som jag ju direkt skulle valt om det varit en hund, men så är jag mer hemma på vovvar med) eller ett "vadfansomhelst"-foder med lågt kolhydratinnehåll. Eller "nästan vad som helst foder" men UTAN x, y och z?
 
Jag skulle testa mig fram. Royal Canin, Hills och Nutro Choice är ju tre kvalitetsfoder och jag tror att allihop har specialfoder för känslig mage. James Wellbeloved säger själva att de är bra för känsliga magar. Eller köpa hos veterinär.

mandalaki
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp