blod ur näsborrarna.

Sv: blod ur näsborrarna.

Vid hård ansträngning kan små blodkärl brista på hästar, framför allt de som frustar mycket, och det är ingen större fara med det.. Men om din häst blöder varje gång, även om den inte ansträngs hårt, så bör du nog ta kontakt med veterinär. Men var inte orolig, om din häst mår bra och är pigg i övrigt, är det fhv inget farligt.
Lycka till :)
 
Sv: blod ur näsborrarna.

hillevie skrev:
enligt min klinikvet. så är det korrekt.... har själv misstat hästar av den anledningen...

är man så orolig så ringer man väl till veterinären först. :smirk:

Vilket hon har förstått att hon ska göra nu. Det är ett barn som startat tråden, det finns ingen anledning att göra henne mer orolig än hon redan är, så länge som veterinären ändå kommer att bli kontaktad.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Man får väl läsa lite mellan raderna att det är en ung person som skrivit inlägget. Dessutom finns det flertalet anledningar till att en häst blöder näsblod. Såväl allvarliga som mindre allvarliga.. Stora störtblödningar kan givetvis vara direkt hotande, men de är såvitt jag har förstått synnerligen ovanliga.

Och att det skulle vara vanligt små blödningar skulle leda till att man förlorar hästen ställer jag mig mycket tveksam till. Därmed inte sagt att man inte skall utreda orsaken till att hästen blöder, men det skall ju ske nu..

Men jag tycker inte att man skall måla fan på väggen..
 
Sv: blod ur näsborrarna.

hör gärna av dig och berätta hur det går!
när du har kontaktat vet. och vad dom sa och så.

HUr mår hästen nu?
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Montéryttare skrev:
Låter som lungblödare...
Men det brukar inte komma så ofta utan bara vid kraftig ansträngning. Om det kommer så ofta skulle jag självklart kolla upp med veterinär!

Tycker INTE det låter som det! Min kompis startade sin travare å efteråt på gången så började han blöda näsblod, det fullkomligt forsade, säkert två liter:crazy: Han var lungblödare! Kommer det så lite som ts skriver så tror inte jag att det är det som är problemet!/C
 
Sv: blod ur näsborrarna.

ett halvblod jag hade på 80-talet, fick "små" blödningar vid ansträngning helt plötsligt.(någon enstaka gång)hästen hade bra kondition då vi tävlade msv hoppning. kontaktade vet. som först inte "hittade" något "fel". men han blev lite "ovilligare" till att jobba. (fick även problem med att benen kunde "svullna")

då blödningarna kom lite tätare (kanske 1-2 ggr./mån) tog vi hästen till klinik för utredning. vet. inf. om att det nästan alltid har ett samband med hjärta/lunga. det konstaterades så småningom att han hade ett hjärtfel som i sin tur påverkade lungorna. obduktionen visade senare att han hade inte "fixat" det länge till. (några dagar innan han slaktades ramlade han omkull i boxen, och det va svårt att få upp honom.)

-98 hade jag en äldre ponny till barnen som oxå fick näsblod, även då hon inte ansträngdes. även hon "togs bort" på vet. inrådan då det va något fel på lungorna.

inget av detta va "stora störtblödningar". så jag tycker absolut att man ska kolla upp sådant så fort som möjligt.
en häst ska inte ha näsblod om den inte "skadat" sig i näsan.

det va en ganska otäck erfarenhet :eek: därför reagerar jag starkt.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

hillevie skrev:
ett halvblod jag hade på 80-talet, fick "små" blödningar vid ansträngning helt plötsligt.(någon enstaka gång)hästen hade bra kondition då vi tävlade msv hoppning. kontaktade vet. som först inte "hittade" något "fel". men han blev lite "ovilligare" till att jobba. (fick även problem med att benen kunde "svullna")

då blödningarna kom lite tätare (kanske 1-2 ggr./mån) tog vi hästen till klinik för utredning. vet. inf. om att det nästan alltid har ett samband med hjärta/lunga. det konstaterades så småningom att han hade ett hjärtfel som i sin tur påverkade lungorna. obduktionen visade senare att han hade inte "fixat" det länge till. (några dagar innan han slaktades ramlade han omkull i boxen, och det va svårt att få upp honom.)

-98 hade jag en äldre ponny till barnen som oxå fick näsblod, även då hon inte ansträngdes. även hon "togs bort" på vet. inrådan då det va något fel på lungorna.

inget av detta va "stora störtblödningar". så jag tycker absolut att man ska kolla upp sådant så fort som möjligt.
en häst ska inte ha näsblod om den inte "skadat" sig i näsan.

det va en ganska otäck erfarenhet :eek: därför reagerar jag starkt.


En orsak till näsblod kan vara att hästen slagit i nosryggen och i samband med det fått näsblod. När sen blodkärlet redan är försvagat kan det lätt gå upp igen. Dp kan det blöda när man rider tex eller om hästen hetsar upp sig och blåser i näsan mycket.
Jg hade ett sto som slog i nosen i hagen när hon blev rädd och slog upp huvudet mot en trädgren. :crazy:
Hon blödde då några dl. Efteråt händet under kanske ett halvår att hon blödde vid ridning eller upphetsning pga att blodkärlet var försvagat. Vet sa att om det forsatte kan man bränna det blodkärlet. Nu behövde vi inte det, det slutade blöda och kom aldrig tillbaka.
MEN, som andra skrivit, det kan finnas andra och allvarligare orsaker.
Tumörer tex. Så det ska undersökas.

Till TS: jag svarade på detta ang näsblod eftersom det kan finnas andra som undrar. I just ditt fall tror jag du driver med oss särskilt med tanke på örat. Jag negligerar det och svarar som sagt eftersom andra kan undra seriöst ang näsblod.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Usch, då förstår jag att du hör stor varningsklockor så fort någon nämner näsblod.:crazy:

Själv har jag haft lite olika erfarenheter av detta från bekantas hästar. En hade väldigt känsliga nässlemhinnor och behövde inte mycket irritation för att få småblödningar, en hade den typen av ansträngningsblödningar som andra har skrivit om här och en tredje hade en tumör i näshålan.. Ingen av dem blev särskilt dålig, förutom den sistnämnda som så småningom fick fler tumörer på andra ställen också och fick sluta sina dagar.

Inte någon gång i utredningen av dessa hästar hörde vi talas om möjligheten att det skulle kunna vara ett hjärtfel.. Men man lär sig nya saker varje dag och sådant är ju helt klart bra att ha i bakhuvudet om man stöter på en häst med samma symptom.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

visst är det så. man lär så länge man lever.:crazy:

att det ofta beror på just hjärt/lungfel va något veterinärerna på kliniken pratade mkt. om. ponnyn hann inte bli så dålig, då vi tog bort henne så fort vet. hade konstaterat att hon hade lung problem.(hon va oxå ganska gammal) halvblodet "kunde" vi inte ta bort i tid, då försäkringsbolaget krävde väldigt mkt. underlag(han va högt försäkrad, då han tävlat svår hoppning). omfattningen på hans problem stod igentligen inte klart förens efter obduktionen.

han fick andnöd, med panik som följd ett par ggr. strax innan vi kunde ta bort honom. eftersom han va över 170 hög av den "grövre" typen, så blev det ganska mkt. skador runt honom. han fick även andnöd i transporten när vi skulle lasta ut på slakteriet (fick inte slakta hemma av olika anledningar.) han försökte ta sig ut genom skötardörren. bommen fram gav sig, likaså väggarna och taket. det va nog bland det värsta jag upplevt.:cry: :cry:
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Vill bara lägga in ett litet lugnande inlägg här efter alla skräck historier :)

Jobbade i ett stall där vi hade ett holländskt sto som blödde näsblod. Vet tillkallades då jag oxå alltid har fått höra att när en häst blöder näsblod är det allvarligt. Men det visade sig att hon hade tunna slemhinnor och eftersom hon nyss kommit från holland och fått reaktion mot myggor o insekter hon inte var van vid så var kroppens immunförsvar så ansträngt att det påverkade slemhinnorna och hon fick näsblod.

Så det kan ju vara tunna slemhinnor, kärl som orsakar det men självklart ska du rådfråga din vet så du slipper oroa dig.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Hejsan!

Fyy.. det låter jätte läskigt! Jag skulle tagit min häst till veterinären direkt! Hästen måste ju vara sjuk om det rinner blod ur näsborrarna!
Ring till en vet så fort som möjligt!
:eek: :eek:
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Mitt sto blöder en liten rännil då och då ur ena näsborren, men aldrig några mängder, bara pyttelite. Vi gissar att det är ett svagt blodkärl som såhär när det är varmt ute lätt går sönder vid t.ex. frustningar. Händer sällan vintertid.

Men vet man inte vad det är och det uppstår ofta så skulle jag kontakta veterinär ganska omgående.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Du ska definitivt uppsöka veterinär!! Min bror hade en häst som också blödde ur näsborrarna varje gång hon ansträngde sig.. Visade sig vara ngt med lungorna och hon fick tyvärr avlivas på grund av detta!

Vill ju inte skrämma upp dig eller ngt...men för din hästs bästa så kolla upp det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 953
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 288
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 175
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp