blod ur näsborrarna.

C

Charlotte_

Jag har ett stort problem. Jag har en ponny, en D-ponny.
Och varje gång jag rider, och då menar jag VARJE, så börjar
det rinna blod ur hennes näsborrar. Jag torkar då bort detta,
och då kommer det inget mer, förrän jag tar ut henne nästa
gång.

har pratat med en hästmänniska, och hon säger att jag
inte behöver ta henne till veterinären. men vad tycker ni?

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är väldigt obehagligt,
när det plötsligt börjar rinna blod, ur hennes närborrar. kan hon
vara sjuk på något sett? borde jag kanske ta henne till veterinären
ändå? snälla hjälp mej, börjar bli riktigt orolig här. :confused:
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Har ingen aning om vad det kan vara. =( Men du kan väl ringa och prata med en veterinär, så får du se vad dom säger.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Charlotte_ skrev:
Jag har ett stort problem. Jag har en ponny, en D-ponny.
Och varje gång jag rider, och då menar jag VARJE, så börjar
det rinna blod ur hennes näsborrar. Jag torkar då bort detta,
och då kommer det inget mer, förrän jag tar ut henne nästa
gång.

har pratat med en hästmänniska, och hon säger att jag
inte behöver ta henne till veterinären. men vad tycker ni?

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är väldigt obehagligt,
när det plötsligt börjar rinna blod, ur hennes närborrar. kan hon
vara sjuk på något sett? borde jag kanske ta henne till veterinären
ändå? snälla hjälp mej, börjar bli riktigt orolig här. :confused:

Låter som lungblödare...
Men det brukar inte komma så ofta utan bara vid kraftig ansträngning. Om det kommer så ofta skulle jag självklart kolla upp med veterinär!
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Jag skulle ha tagit henne till veterinären. Utan tvekan. Om inte annat så för att lugna mig själv.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Om det är så att din ponny får näsblod ofta när du anstränger henne/honom bör du kontakta din veterinär och diskutera frågan.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

tack, jag antar väl att jag får göra detta. men jag är väldigt, väldigt orolig.

jag har ett till problem, som jag inte skrev om där uppe. Lite örat av åkt av. eller ja, man kan säga smulades sönder. jag borstade henne med ansiktsborsten,och så åkte det av, liksom som smulor nästan, som hårt bröd. usch, så obehagligt. usch, vad kan jag göra? :/
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Hej!

Ring och rådfråga en vetrinär!!! Jag skulle ha bokat veterinärtid för en undersökning. Blöder hon olika mycket beroende på grad av ansträngning? Vid mycket hård ansträngning har jag hört att det finns hästar som blöder lite - små blodkärl brister i luftvägarna.

Lycka till!
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Charlotte_ skrev:
tack, jag antar väl att jag får göra detta. men jag är väldigt, väldigt orolig.

jag har ett till problem, som jag inte skrev om där uppe. Lite örat av åkt av. eller ja, man kan säga smulades sönder. jag borstade henne med ansiktsborsten,och så åkte det av, liksom som smulor nästan, som hårt bröd. usch, så obehagligt. usch, vad kan jag göra? :/

Tror det bästa är att prata med veterinären även om det... Låter mycket konstingt!
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Har också en häst som blöder näsblod ibland. Kommer ofta när han blir stressad eller vid hård ansträngning. Men om din häst blöder varje gång du rider så ska du nog kontakta veterinären omgående. Hoppas det går bra....;)
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Om min häst hade börjat blöda ur näsan varje gång jag anstängde den så hade jag absolut ringt veterinär. Det har hänt två ggr på 10 år, bägge gångerna på min gamla häst, en gång i extrem kyla och en gång i extrem värme, red inte någon av gångerna...
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Okej. tack för era enormt stöttande svar. jag ska ringa veterinär omgående.

det med örat då?
 
Sv: blod ur näsborrarna.

det blöder så fort jag sitter upp nästan. lika mycket varje gång, det beror inte på ansträngning. men någonting är ju fel. vet bara inte vad! :confused: men tack för svaren ..
 
Sv: blod ur näsborrarna.

ring och rådfråga vetrinär, dom kan avgöra på telefon om dom behöver komma ut eller ej.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

en häst ska inte blöda näsblod...det är en indikation på att något är jätte fel.....:idea:

har haft 2 hästar som blött näsblod, båda har "vandrat vidare" då det berott på hjärt/lungfel. det gör det oftast enligt min vet. på kliniken.........(den ena blev 13 år, den andra 19 år)

det är INTE friskt när en häst blöder ur näsan, beror det inte på att det uppstått reva eller sår i "näsan" då har jag ganska omgående RINGT VETERINÄR.... OCH BOKAT TID......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blod ur näsborrarna.

Ring du veterinären. Berätta så noggrant du kan hur du upplever situationen. Ställ så mycket frågor du kan. Veterinären kan över telefon avgöra om hon/han ska komma ut och undersöka din häst. Jättebra att du tar tag i detta. :)
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Och sedan tycker jag inte att du ska spekulera så himla mycket över vad du tror att det är för fel förrän veterinären har undersökt hästen. Man blir bara ännu mer orolig och ledsen då.

Skriv gärna och berätta hur det går! :)
 
Sv: blod ur näsborrarna.

det är inte sällan hästar dör av återkommande näsblödning.......:eek:
 
Sv: blod ur näsborrarna.

Det där är nog inte alldeles korrekt.. Och tycker du inte att det är onödigt att skrämma upp en redan orolig person? Hon har ju förstått att hon skall kontakta veterinär.
 
Sv: blod ur näsborrarna.

enligt min klinikvet. så är det korrekt.... har själv misstat hästar av den anledningen...

är man så orolig så ringer man väl till veterinären först. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 096
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp