Blodfylld follikel?

Rumpnissen

Trådstartare
Idag var vi iväg med stoet, eftersom hon äntligen visade brunst. Kommer till stationen för undersökning, ko lugna. Äntligen skulle det bli något av det! :idea: Men så nähä. Tydligen var follikeln blodfylld, så det är bara att vänta till nästa brunst. Enligt veterinären var det inte helt ovanligt. Är det någon utav er som varit med om det? Varför händer det? (varför kommer man på alla frågor i bilen på vägen hem? :o )

Stoet har aldrig betäckts innan. I vår har hon varit väldigt oregelbunden i sina brunster och vi misstänker att det varit en och annan delad brunst.
 
Sv: Blodfylld follikel?

Normalt när ett ägg ovuleras (ägglossning) bildas en "gulkropp" som sen försvinner lagom till nästa brunst om stoet ej blir dräktigt och om hon blir dräktig finns den kvar och producerar dräktighetshormon.
Ibland blir det en "blodfylld kropp" i stället. Ibland kan dessa trassla till det så att hon inte kommer in i brunst igen och man kan då behöva spruta bort den, men det kan du ju prata med veterinären om vid nästa koll.
 
Sv: Blodfylld follikel?

Dom diskuterade om att spruta bort den men veterinären sa något om att det inte behövdes, han trodde det skulle bli normalt till nästa brunst, annars sprutar vi igång henne då. Om jag fattat allt rätt.:o

(Oroa er inte, jag är inte en helt okompetent hästägare, det är inte ens mitt sto, men jag har beställt avkomman. :angel: )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 042
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 792
Senast: Docka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp