Blodgivning

Milosari

Trådstartare
kan hundar bli blodgivare i sverige? såg på tv för ett tag sen om en hund som var blodgivare i USA. vad krävs i så fall av hunden? :confused: tänk så bra det hade varit om det finns en massa hundblod om ens jycke blir skadad. usch, så brutalt det lät, men ni förstår säkert vad jag menar :smirk:
 
Har inte jättekoll på de, men de får dom. Dom måste väga över ett visst annat kg, har för mej att det var 8kg, men absolut inte säker. :smirk:
 
Hittade nedanstående text. Har själv varit inne på att låta min hund bli blodgivare ända tills jag fick veta att de endast tar blod från halsvenen. Vilket innebär att jag måste raka av pälsen på min schäfer. Halva halsen blir då snaggad, och tyvärr vill jag inte det då jag ställer ut lite då och då. Hade jag haft en korthårig hade jag inte tvekat.


Min hund räddar liv - Bli blodgivare



Regiondjursjukhuset i Helsingborg är Nordens första blodbank, dessutom ensam i sitt slag. Vid blodbanken sparas röda blodkroppar och plasma var för sig. Plasma klarar tre år i frys och de röda blokropparna ca 42 dagar i kyl. En del privatpraktiserande veterinärer sparar blod men separerar ej och då är hållbarheten låg. Hundar har ett 15-tal blodgrupper som delas in i negativ och positiv.

Nytt blod till hundar kan bland annat behövas vid brännskador, koagulerings- rubbningar, parvo, förgiftningar t ex om hundar ätit råttgift. Men också vid rutinoperationer där hundens tillstånd hastigt försämras, exempelvis vid livmoderinflammationer. Även vid olika blodsjukdomar har man stor nytta av att det finns en blodbank.

Vid första besöket som blodgivarhund får hunden genomgå en hälsoundersökning där man bl a tar blodprov, lyssnar på hjärtat och kontrollerar att alla värden är utan anmärkning, detta blodprov tas sedan årligen. Vid varje blodgivning tar man dessutom ett blodprov för att kolla dagsformen. Redan första gången tappas hunden på blod för att se om de kan ligga lugnt och stilla.

Vid vårt besök jobbade Mia Taverner blodbankssjuksköterska, Anna Forsblom och Anna Sund, de berättade att det behövs fler blodgivare, för närvarande finns ca 75 st som fyra gånger per år lämnar 420 ml blod/gång. För att bli blodgivare skall hunden väga minst 27 kg, vara lugn och kunna ligga still. Vanligtvis är hundarna mellan 1-4 år när de börjar som blodgivare och kan fortsätta tills de är 10-12 år. Som tack för hjälpen bjuder regiondjursjukhuset sina blodgivare på den årliga vaccinationen.

Mia berättade en solskenshistoria om en border collie bosatt i Spanien som drabbats av hjärtmask. Hunden överlevde tack vare att husse tog honom till blodbanken i Helsingborg, där han behandlades i 2,5 månad. Denna hund är bara en av alla de hundar som räddats...

Eftersom vi under senare tid läst om AiHa (Autoimmun Hemolytisk Anemi) så frågade vi givetvis om denna sjukdom. På djursjukhuset har man fått in hundar med AiHA som man klarat tack vare blodbanken.
 
Såg du när djursjukhuset eller vetrinärerna va med nr dom tog blod på en schäfer? vad jag minns så raka dom inget, men jag e nog senil.. :smirk:
 
Jag har pratat med flera veterinärer och sen har jag sett ett djurprogram där de rakade halsen på en blodgivarhund.
 
Strömsholm har (hade I somras iaf.) en kö av villiga blodgivarhundar(till skillnad från hos oss människor där det är brist på blodgivare). Det innebär ju en del fördelar att vara blodgivare eftersom man får hälsokoll som ”tack” Hunden måste dock uppfylla en minimivikt och måste dessutom vara född i Sverige.

Där föll min tik eftersom hon är en späd labbe från Storbritannien.
 
intressant. jag får väl ta och kontakta det lokala djursjukhuset för det är ju lite långt till hbg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 804
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 038
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp