Bukefalos 28 år!

Blodig diarre - någon som har några tips?

Alexandra_W

Trådstartare
Vaknade imorse av ett helt hus fullt av hunddiarré. Mysigt värre *INTE* Städade upp det och försökte förklara för Bork att han inte behövde skämmas, att det inte var hans fel.

Sen när han var ut hade han lika äcklig diarre men nu dessutom kraftigt blodblandad. Han var dessutom rätt apatisk, hade dålig kapilläråterfyllnad och visade tecken på begynnande uttorkning.

Bara täcka 'hunddelen' i bilen med plast, in med hunden (som inte ens blev något piggare av 'Ska vi åka bil?'..oroväckande tecken).

Sen åka till vet, en resa som normalt tar 1½ h, idag tog den 1h 5 min *vissel* En 'olycka' hade vi i bilen men tacknämligt nog nära en soptunna där jag kunde slänga plasten.

Hos vet blev han lite piggare, men bara ett tag, ville mest ligga. Vettyckte nog först jag var en sjåpig hundägare, tyckte att diarre brukar ge sig med fasta, lite blod är ingen fara och han visade förvisso små tecken på uttrokning, men.. mellan raderna: Vad är du här för...

Det var tills jag bad henne kolla kapilläråterfyllnaden, då hon blev betydligt mer bekymrad. hjärta och lungor lät okej, magen som man kan förvänta sig vid diarre men när hon skulle palpera buken gick det inte för Bork (som INTE är en pipig hund) sa 'aj aj AJ'. Vid rektalisering fick de blod, blod och mera blod och nu var det inte bara jag som var bekymrad utan vet med.

Tog blodprov som snabbanalyserades och ett antal plåtar på buken. Blodproven kom tillbaka normala för allt utom röda blodkroppar som låg skyhögt, och så lite högt för ALB, men det var inom 'normalfelmarginal'. och röda låg skyhögt för han var betydligt mer uttorkad än vi trodde.

Njurarna fungerar som de ska, levern likaså etc. De har alltså uteslutit förgiftning.

Bukröntgen visade stora mängder vätska och gas, precis som förväntat. De ville se om de kunde hitta tumörer eller dylikt med, men det är knepigt att röntga greyhoundbukar. Det är fettet som ger kontrasterna vid bukrtg tydligen, och en greyhound har ju extremt lite fett.. Men vad vi unde se så inga läbbiga tumörer.

Vägdes med, och har (som jag redan visste) gått NER sen kastraktionen. Dock vägde han mindre än jag trodde och är nu 'lättare' än Millis, och han bör ligga iaf 5 kg över henne.

De behöll honom ju såklart, för att lägga honom på dropp, Flagyl och Baytril. När jag skulle ta in honom i buren fick han ett diarreanfall på golvet hos vet. I princip rent blod. Jag såg vets ansiktsuttryck gå från bekymrat till 'Herregud' ungefär.

Han har legat på dropp i 10 timmar (och fick tillslut ligga på tidningar eftersom han hade så mycket 'olyckor' att de fick slut på filtar...).

De vet fortfarande inte vad det är som är fel, diarrén i sig kan ju vara för han ätit något dumt ute eller nåt, men de kan inte förklara blodet. Jag var inne på colit men veterinären ansåg att det är alldeles för mycket blod för det. De misstänkte ganska starkt inre blödningar ett tag, men han visar inga sådana symptom.

Så, jag var och hämtade honom nu vid halvåtta, och han är mycket piggare tack vare droppet, men i övrigt är han inte ett dugg bättre. Om han inte mirakulöst blir bättre under natten så vill de ha in honom imorgon igen för att lägga honom på dropp igen. Blir han inte bättre av det så tja, då börjar det roliga typ..

Stackarns lite, och det är sjukt oroande att de inte vet vad som är fel =( Det de gör nu är ju ger honom dropp för att hindra uttorkning, och så Flagylen då och Baytril (antibiotika) för att förhindra att han får blodförgiftning.

Just nu ligger han (kopplad) i vardagsrummet, med plastunderlag och sen en hög handdukar (lättvättat och bra, utifall att). Antar att jag kan glömma min sömn inatt och istället rasta hund varje timme typ.

Och jag vill inte veta vad det här kommer att kosta.

Någon med erfarenhet av liknande?
 
ajajajaj.... han har inte fått i sig något vasst? plast och sånt syns ju inte på röntgen... hoppas verklkigen det ordnar sig :(
 
De tror inte det. Det är såklart en möjlighet, men de tror som sagt inte det. Inte jag heller faktiskt, han är inte mycket för att äta saker. (Den andra greyhounden däremot är en vandrande avfallskvarn och äter typ ALLT, så hade det varit henne så).

Men vi får väl se vad natten ger, antar det blir mer tester etc om det är likadant imorgon.
 
Alexandra.
Hur mår han idag?
Blev det någon sova alls inatt?
 
Enterit?

Min vintis visade ungefär samma symptom (började med kräkningar och blodblandad diarré och sedan blev hon apatisk och visade tecken på uttorkning). Någon buk öppnades aldrig, men vet. konstaterade att det rörde sig om inflammation i magsäck/tarm (gastrit/enterit). Behandlingen (vid mildare former) är penicillin och näringslösning (ett par dagar, sedan fisk/kyckling och risavkok/ris). Ingen vanlig hundmat under ca. en vecka.

Hoppas verkligen oturen vänder för dig och dina djur. Jag beundrar dig :bow: som håller ut och inte tänker på plånboken som många andra säkert skulle göra.

Kanske din gård är hemsökt :crazy: (tror egentligen inte på sådant). Men jag såg något liknande på TV4:s Andarnas makt (djur blev sjuka och dog i onormal omfattning pga att gården var hemsökt).

Håller tummarna (och min lillvintis håller tassarna) för att din hund ska bli bra :).
 
Tja, det är nog JAG som är hemsökt isf eftersom det inte hjälpte att flytta *s*

Han mår lite bättre idag. Natten var lugn, ingen diarre (ingen avföring alls faktiskt). Kräktes en gång men bara magsaft/magsyra. Imorse gjorde han världens minsta lilla 'hög'. Inte fast, men inte diarre och bara lite blod.

Dock var han fruktansvärt loj och trött. Inte uttorkad, bra cirkulation etc, men låg bara utslagen på sidan, lyfte inte ens huvudet när jag gick upp, öppnade dörren ut, öppnade kylskåpsdörren och så.

Pratade med vet och vi kom fram till att iom att han var så fruktansvärt utmattad så skulle vi avvakta ett tag. De har insett att jag har rätt bra koll och mer kunskap än 'normaldjurägaren' så de litade på att jag kunde bedöma situationen.

Fick typ en matsked överkokt ris och kokt torsk ihop med vatten imorse och det verkade gå bra, så han har fått det varannan timme och verkar tolerera det. Ingen avföring alls än dock, men kissar som vanligt etc.

Men fortfarande 'utslagen'. vet har ringt flera gånger idag och hört och är lite bekymrad över att han är så fruktansvärt trött/svag/utmattad. Det kan ju helt enkelt bero på att han är medtagen, man vet ju själv hur man mår när man varit magsjuk, och i den omfattningen han var.. Samtidigt så kan det ju också bero på andra, värre saker. Jag har nogsamma order att hålla stenkoll på minsta tecken på inre blödningar.

vet ringde igen på em för att tala om att hon nu ringt in recept, och då var tillståndet oförändrat och hon tyckte att han MÅSTE piggna på sig iaf lite (dvs att man ser att det går åt rätt håll) innan kvällen, annars lär han in till Ultuna så de får lägga honom på dropp där och sätta igång en stor utredning vad det är.

Åkte för att hämta ut hans medicin och han rörde sig inte ens när jag tog på mig skorna och tog bilnycklarna, normalt får det honom att studsa runt och vilja följa med. Så där började jag misströsta.

Men när jag kom hem en timme senare så mötte han mig vid dörren. Iofs betydligt mer stillsamt än vanligt, viftade lite på svansen bara. Men sa 'hej matte, jag har saknat dig' iaf, men gick sen raka spåret till korgen och kollapsade där och låg ett par timmar.

Han har dock utan problem hoppat upp i min säng (som är rätt hög) och lagt sig, och sen har han ätit två lite större (men fortfarande små i jämförelse) portioner fisk och ris och fått behålla det med. Ingen avföring än dock. Men han är piggare och piggare de korta stunder han är uppe. Mest så ligger han bara dock.

Men i samråd med vet här på kvällen så fortsätter vi ha honom hemma så länge han inte blir sämre. Det är (tyvärr) en väldigt 'mattig' hund med lindrig separationsångest och de anser det är bättre (eftersom de litar på att jag har tillräcklig koll & kunskap) att han får vara i hemmiljö och lugn och ro just nu än att han ska stressas. Men jag är beredd att åka direkt OM han blir sämre.

Gastrit var det första jag frågade, men veterinären ansåg att det var för mycket blod för det. Men de vet ju inte, det kan vara en av en miljon saker. Så vad vi gör nu är ju att se till att han inte bttorkad, ger försiktigt med 'skonkost' samt att han igår fick flagyl och baytril, och han får fortfarande Baytril. Ffa för att förhindra blodförgiftning (tarmbakterier ut i blodet kan j bli riktigt otrevligt).


Min siames, och min andra greyhound låg hela morgonen och tröstade Bork förresten..gulledjur.

Men han är som sagt bättre än igår, men långt från bra. Däremot STABIL vilket känns som en 'seger' bara det just nu.
 
Usch. Det är inte kul med en hund som är så sjuk. Håller tummarna för att han kommer på benen snart igen!

/Anna
 
Sådär, liten uppdatering. Jag har haft fullt upp och så blev JAG dessutom tvårsjuk mitt uppe i alltihop..

Han mår mycket bättre nu och ge honom några dagar till så är han nog återställd.

han var rejält dålig i några dagar efter han kom hem, ingen diarre men fruktansvärt svag/utmattad och låg mest och fick i princip bäras ut. Ingen mer diarre dock, men går fortfarande på skonkost (kokt ris, kokt potatis, kokt fisk och kokt köttfärs).

Men nu har det ju gått snarttre dagar sen han kom hem från kliniken och han hämtar sig ytterligare lite för var dag som går och är nog sitt gamla jag igen.

Men jag var riktigt rädd att förlora honom ett tag, och hade tät veterinärkontakt, men dte verkar ju som vi gjorde rätt i att vårda honom hemma.

Fick förresten ett tips från en amerikans sida om vad det kan ha varit, och dte stämmer ju nästan otäckt väl in:
http://www.pethealthcare.net/html/body_canine_hemorrhagic_gastroenter.html
 
Ja om man inte hittat någon speciell orsak så är det hemorrhagisk gastroenterit. Har ofta väldigt snabbt förlopp o hunden kan snabbt dö om den inte blir behandlad i tid.
PL
 
Vi (jag & veterinärerna) pratade ju aldrig specifikt om det. De visste ju ärligt inte vad det var. Bukröntgen var ju negativ för tumörer och annat 'otäckt' däremot gas och vätska. Toxikologiska prover kom tillbaka negativa, urinprovet var okej och blodprovet helt okej förutom att han låg skyhögt på röda. Det ansågs ju vara pga uttorkningen, men ändå med ett litet frågetecken eftersom han inte verkade så uttorkad från 'utsidan' som blodprovet visade.

Det pratades om en endoskopi och en bakterieodling av avföringsprov men dte var ju sådant som stod på dagordningen för 'nästa dag' sas och nu aldrig blev av.

men trevligt att få ett svar på VAD det var, även om det är okänt varför det blir. Den bästa teori vet hade var ju att han ätit något han inte borde, men jag har aldrig riktigt köpt det eftersom den hunden INTE är den som brukar äta ett dugg sånt han nte borde (svårt nog att få honom att äta det han ska *s*)
 
Det gjordes en undersökning i sverige, på 70-talet tror jag, där man försökte hitta någon gemensam nämnare till den här typen av problem men den gav egentligen ingenting (nu refererar jag något jag hört för väldigt länge sen, kommer inte ihåg detaljerna). Sen kom parvon som snabbt blev den dominerande orsaken men den har minskat mycket nu med de levande vaccinerna. Ofta får man inget svar på frågan varför i såna här fall. Man kan säga att hemorrhagisk gastroenterit o andra magtarmåkommor är symtom som kan komma av en massa orsaker.
PL
 
Skönt att din hund har fått en diagnos (även om du fick ställa den själv). Någon form av enterit/gastroenterit tyckte jag också lät troligast, när tumörer och dyligt uteslutits.

Får han någon antibiotika? Det kan ju vara mycket lämpligt annars.

Sedan tänkte jag på orsaken: Det finns ju olika orsaker till enterit - olika slags virus som kan inflammera tarmen och salmonellaenterit, är bara några exempel. Om jag var du skulle jag nog ta ett avföringsprov (jag vet dock inte om det kan ge svar på alla orsaker, men det borde ju ex. kunna utesluta salmonellaenterit). Kanske peter_lundin kan svara på det. Antibiotika är väl iallafall att rekommendera?

Håller fortsatt tummarna för att din hund ska bli helt återställd!
 
Som jag skrev så får han antibiotika, Baytril. Sattes in direkt ihop med droppet när han kom in. Fick också Flagyl första dagen.

Och även sen han kom hem har han fått antibiotika, och skaha i sju dagar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hjälp! Behöver råd och stöttning gällande min trettonåriga tik Tuva. Hon har alltid varit en lugn och harmonisk hund som haft svårt att...
Svar
13
· Visningar
2 435
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Imorse när vi vaknade kunde hunden (hane, 22 månader) plötsligt inte resa sig upp. Han hade helt tappat kontrollen över sin bakdel. Vi...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 266
Senast: Aningsfull
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 370
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp