blodigt hemska hästöden

Fannih

Trådstartare
http://equineprotectionnetwork.com/slaughter/starve.htm

fy fan

klicka runt på sidan, läs om de trevliga transporterna å alla hemska hästöden.(kan vara jobbigt att hitta dem, men de finns i till vänster sida på några sidor där :P)
tex klämma in 85 hästar i 35 hästars dubbeldäckare
57 överlevde.

man börjar må dåligt

tur att man inte bor i USA.
ett sånt otroligt dålkigt land inom rättvisan! Folk som spiller hett kaffe på sig får 60 milj dollar då de stämmer mc'donalds.
människor som torterar hästar utan något samvetskval får betala mellan 100 - 350 dollar

fastän antalet plågade djur stiger låååååååååååångt över 10 (85st !!!)

Inte för att Sverige är bättre. Tur att man bor i Finland å slipper skämmas över sitt land.
Djurskyddsmyndigheterna hjälper inte ett skvatt, nästan förvärrar.
Sverige säger att det är så svårt att hålla koll på transporterna utomlands. FAN DET ÄR JU BARA ATT TA SIG EN TITT I VARENDA LASTBIL.

så inte är sverige nåt superland precis.
+ att ni har spiltor åt hästarna :S
det är så fult att låta en ridskolehäst stå i sin lilla spilta dygnet runt + lektioner.
Har man inte hage har man inte heller häst.
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Men lugn, blev det här någon propagandatråd mot Sverige nu??
Vet att det finn flera sk djurpoliser runt om i USA:s delstater som tar hand om plågade djur och ser till att fälla ägarna. Vanvård kan få allt från några hundra dollars böter till år i fängelse.

Och spiltor är ungefär lika dåligt som innehållet i din länk? Är det så du menar :smirk:
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Jag är oxå från Finland men bor numera i Sverige sedan många år tillbaka. Jag kan säga dig att det finns många hästar i Finland som oxå bor i spiltor. Vad är skillnaden på en Finsk o en Svensk häst som bor i spilta? Visst finns det många hästar som tillbringar allt för lång tid i spiltan/boxen men jag tror inte det är någon större skillnad på dessa två länderna. Jag kan iof inte den finska djurskyddslagen men du får gärna maila eller pm´a mig den så kan jag läsa igenom det. Gör inget om den är på Finska:D
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Hmm. Jag jobbar på ridskola och visst hästarna står i spiltor MEN de går ut vid 9 på morgonen och sen kommer de in vid 14-15-tiden och efter det går de lektion.

Finland verkar vara ett perfekt land.:devil: Synd bara att det är så konstigt språk!
 
Sv: blodigt hemska hästöden

hehe
okej jag måste erkänna att jag var ganska upprörd och förbannad efter att jag hade läst en hel del på sidan så jag kanske överreagerade lite :P
men hursom helst har jag aldrig sett en häst i Finland stå i spilta fastän jag ändå rört mig i en hel del stall.

däremot har jag sett väldigt många spiltor i sverige.
så är det ju en annan sak om hästen inte står i spilta längre än 12 h.
men ändå är det något jag inte kan acceptera.

Japp Finland är så perfekt med sina alkoholproblem och kvinnomisshandlare :D
-not-
 
Senast ändrad:
Sv: blodigt hemska hästöden

HEMSKT!!! :eek: hur kan man låta de gå så lång?!:confused: :mad: riktigt djur plågeri!!!
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Ännu en "finne" vinkar här :)
Läser på djurskyddsprogram för att senare kämpa för djurens rättigheter till ett naturligt liv :love:

Skicka jättegärna över en sida om finska djurskyddet om du vet vart den finns, på finska går bra här med och ett plus om den finns på svenska också för de riktigt krångliga orden för en som är svenskfödd ;-)

Det hålls debatter i Sverige om Spilta samt utevistelse just nu och djurskyddsmyndigheterna vill att saker ska röra sig frammåt, men det är många männsikor som är traditionsbunda att kämpa emot också :smirk:

Mumin

Förändringen är här, det handlar om generationsväxling :love: (inte sagt att det inte finns kloka äldre :devil: )
 
Sv: blodigt hemska hästöden

En välmående ridskolehäst i spilta är väl bättre än en häst som står i en box utan mat och skit upp till knäna?

I sverige får slaktdjuren inte åka längre än 8 timmar, och som lastbilschufför får du inte köra längre än 4 (?) timmar sen måste du ha rast.

På ett slakteri i USA slaktar de 350 nötboskap i timmen, i sverige slaktar vi ca 30.

Förresten så är svenska Scan numera Scan AB och köpta av finska HK Ruokatalo, så det svensk slaktade scan köttet är finskt ;)
 
Sv: blodigt hemska hästöden

hehe

men hursom helst har jag aldrig sett en häst i Finland stå i spilta fastän jag ändå rört mig i en hel del stall.

Japp Finland är så perfekt med sina alkoholproblem och kvinnomisshandlare :D
-not-

I Finland står det massor av hästar i spiltor. Vanligare än folk tror. :devil:
 
Sv: blodigt hemska hästöden

men usch! fy fan! jag FATTAR inte att folk kan göra så där. tänk vad våra kära hästar står ut med egentligen... bara att stå i en bur hela dagen är egentligen helt tvärtemot hästens instinkter. vi får typ panik om en häst rymt från hagen en liten bit. sen sitter vi upp och säger åt den att gå fint. skänklar lite i sidorna, drar lite i munnen. åka till tävling i en liten låda...det är "kul"...

men usch nej...sånt där som va på sidan (finns ju hur många hästar som helst som råkar ut för sånt)...nej jag finner inga ord! jag blir ledsen och känner mig hjälplös. jag vill bara gå och ge dem massa hö och massa mat.

men det är ju samma sak som med alla sommar katter som familjer köper till sitt landställe. en liten söt kattunge, som de sen ba släpper ut i skogen. ÄR FOLK DUMMA I HUVUDET? vem som helst( eller tydligen inte!) förstår väl att en kattunge inte kan klara sig själv och ännu sämre i skogen.

ofta används de till något sorts arbete i fattigare länder. tex som typ taxi eller dra en massa skit. jag fattar inte att de förstår att en välmående häst (att den får foder överhuvudtaget, vatten, pälsskötsel osv osv) orkar mer och mår bättre och med det menas mer pengar. att de inte kopplar?!!!

Vissa har verkligen ingenting innanför pannbenet! förutom tankar på pengar pengar pengar och sitt enga ruttna ego.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blodigt hemska hästöden

I Finland står det massor av hästar i spiltor. Vanligare än folk tror. :devil:

om jag fattade det rätt är det i finland inte ens lag på hur stor spiltan ska vara. som måtten vi har här tex. tror iof att nån sådan lag ska komma nu?
 
Sv: blodigt hemska hästöden

En välmående ridskolehäst i spilta är väl bättre än en häst som står i en box utan mat och skit upp till knäna?

I sverige får slaktdjuren inte åka längre än 8 timmar, och som lastbilschufför får du inte köra längre än 4 (?) timmar sen måste du ha rast.

På ett slakteri i USA slaktar de 350 nötboskap i timmen, i sverige slaktar vi ca 30.

Förresten så är svenska Scan numera Scan AB och köpta av finska HK Ruokatalo, så det svensk slaktade scan köttet är finskt ;)


En häst är inte välmående om den inte får se dagsljus !
det är ingen levande varelse på jorden(förutom nattdjur ;Phehe)
men inte är en lerig hage heller bra, men är den lerig är det ju oxå ngt fel; för liten hage, för många hästar, för dåligt planerad- dränerad och för dåligt skött.

angående slakten så menar jag inte dehästar som förs från stallet till slakteri i sverige, eftersom Sverige inte är så stort kan de ju inte plågas alltför många timmar i transport (I USA slaktar man inte hästar eftersom de anses vara husdjur, istället transporteras de till Texas lr Kanada..vem fan kom på en så dum ide!!!???amerikaner..)
utan jag menar de illegala transporterna till bl.a. Italien! då transporteras ju inte hästarna alltid i djurtransporter, oftast för att undvika kontroller.

att slakta hästar är det inget fel på, men då vissa lider så oerhört mycket före slutet.
 
Sv: blodigt hemska hästöden

om jag fattade det rätt är det i finland inte ens lag på hur stor spiltan ska vara. som måtten vi har här tex. tror iof att nån sådan lag ska komma nu?


Men va fan, det ju klart att man har speciella mått i Finland oxå :P
Fast vi talar konstigt är vi inte dumma :D


"Hästarna i ett djurstall hålls antingen i enhästboxar eller i grupp. Hållning av hästar i spiltor undviks."



1.4.3. Spilta

"Spiltans bredd skall vara minst hästens mankhöjd plus 10 cm och spiltans längd minst hästens längd plus 25 cm. Den fasta delen av en spiltskiljevägg skall vara minst lika hög som hästens mankhöjd multiplicerat med 0,9."

såå, resterande fakta hittar ni på denna adress :

http://wwwb.mmm.fi/el/laki/x/f/f24.html#BILAGA 1 Plats för hållande av häst
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Är det verkligen så stor skillnad i Finland? :confused:
Jag är andra generationens invandrare från Finland (född och uppvuxen i Sverige, aldrig bott i Finland) och jag tycker mycket verkar vara identiskt likt mellan Sverige och Finland men har aldrig tänkt på hur just djurskyddet är i Finland? Trodde det var ungefär samma eller att Sverige har kommit LÄNGRE i så fall - med tanke på att Finland haft det svårt efter krigstiden och har ju HITTILLS varit lite efter med det mesta. Dock har dom ju kommit ikapp och är nuförtiden bättre på mycket och har kommit långt med mycket... :idea:

Är det verkligen färre spiltor i Finland??
 
Sv: blodigt hemska hästöden

På tal om krigstid har Finland nog varit väldigt snabbt med tanke på det omänslligt stora krigsskadeståndet till vårt gräsliga grannland ryssland och sedan så lite hjälp på traven sen :P

Finland är betydligt mindre utvecklat inom hästsport än Sverige, den har aldrig riktigt kommit igång, dels för att det är väldans dyrt att köpa häst i Finland ochför att de ultimata finnarna är så konservativa. Även klimatet saktar ner utvecklingen.
Så finns det heller ingen ordentlig avel på kvalitetshästar.
De som kan ngt flyttar till Sverige där allt är mer passande för en ryttares plånbok och för kvaliteten.

På tal om djurskyddet...hehe
Alltför många gånger är det personer som inte satt sin fot i ett djurstall som tar beslut, många gånger löjliga beslut.
De bestämmer efter vad desjälv skulle vilja ha.
(Mina föräldrar importerar highland djur från Sverige och inte bara engång har de hört andra djurägare,däribland hästägare gräma sig över de knäppa lagar som tillkommer)
Djuren mår inte bättre av 100 nya lagar där 70 % är idioti, och speciellt inte då lagarna inte följs eller blir kontrollerade.

Första gången jag såg en spilta var då jag var på besök hos min kusin i Sverige.
Säkert finns det spiltor i Finland med. Men ínte inte alls i samma mängd som i Sverige.
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Dom verkar ha bättre koll på vad en häst är och vad den har behov till det är en sak som är säker :smirk:

"Hästens behov av motion, frisk luft och socialt umgänge skall tillfredsställas dagligen."

"En häst kan på den plats där den hålls se, nosa på och röra andra hästar."

"En häst kan på den plats där den hålls se, nosa på och röra andra hästar."

"Hästen får foder i små portioner flera gånger om dagen för att utfodringen så mycket som möjligt skall likna för hästar typisk betesgång.

"Hästarna oavbruten tillgång till dricksvatten."


Inget krångel , enkla regler , vad avundsjuk jag blir :love:
Kanske just för att hästar i Finland inte behandlas som tävlingsmaskiner eller privata dockor så får de bete sig naturligt :angel:

Vi har varken regler för utevistelse eller socialt umgänge :-( och jag älskar kommentaren om att likna hästars betesgång genom utfodring många gånger :-)

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: blodigt hemska hästöden

Dom verkar ha bättre koll på vad en häst är och vad den har behov till det är en sak som är säker :smirk:

"Hästens behov av motion, frisk luft och socialt umgänge skall tillfredsställas dagligen."

"En häst kan på den plats där den hålls se, nosa på och röra andra hästar."

"En häst kan på den plats där den hålls se, nosa på och röra andra hästar."

"Hästen får foder i små portioner flera gånger om dagen för att utfodringen så mycket som möjligt skall likna för hästar typisk betesgång.

"Hästarna oavbruten tillgång till dricksvatten."


Inget krångel , enkla regler , vad avundsjuk jag blir :love:
Kanske just för att hästar i Finland inte behandlas som tävlingsmaskiner eller privata dockor så får de bete sig naturligt :angel:

Vi har varken regler för utevistelse eller socialt umgänge :-( och jag älskar kommentaren om att likna hästars betesgång genom utfodring många gånger :-)

Mumin

yep, reglerna är verkligen utarbetade för HÄSTARNA inte för MÄNNISKORNA :)
 
Sv: blodigt hemska hästöden

Usch! gud vilka hemska bilder! :cry: fattar inte vad folk tänker med! stackars djur! jag blir så arg :mad: då mans er sånt där! Och människan ska vara god.
 
Sv: blodigt hemska hästöden

(I USA slaktar man inte hästar eftersom de anses vara husdjur, istället transporteras de till Texas lr Kanada..vem fan kom på en så dum ide!!!???amerikaner..)

om de transporteras till Texas ifrån USA så är det nog inte så hemskt långa slakttransporter för en del av dem :smirk:


btw.
vet du hur stort Finland är?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp