Bukefalos 28 år!

M

Magdalena

Mitt föl är avmaskad var 8e vecka med Ivomec. Som service till nya ägaren gjorde jag ett träckprov precis, 8v efter senaste avmaskningen. Döm om min förvåning när det visar sig vara 850 EPG blodmask i provet!!! Jag har aldrig haft nån häst med så mycket mask, nånsin!

Vad är då skillnaden. Jo, INGEN av de andra hästarna i hagen är avmaskade (7 st). De är bara avmaskade nån gång per år de senaste 5 åren, och då inte alla samtidigt. Det spelar alltså ingen roll att det går kor på markerna också i omgångar, betet är så nedsmittat ändå.

Värt att beakta för er som inte har gemensamma avmaskningsrutiner eller tar träckprov.

Ett STORT tack till Bitte på VidiLab som gjorde ett superdetektivarbete med att leta reda på mitt kuvert med prov som försvunnit på posten och sen gjorde ett supersnabbt jobb med proverna så jag fick svaren när jag lämnade iväg lilla hästen!! Snacka om service!
 
:D Hon är verkligen nåt extra den där Bitte :love:
Men det borde ju innebära att man ska avmaska kontinuerligt iallafall...för dina andra har du väl tagit regelbundna träckprov på eller??? är det nya hästar som kommit in??
 
De andra har inte stått här, utan på ett stall där JAG faktiskt styrt över avmaskningsschemat :D .

Förra året gjorde vi EN avmaskning, och ändå var träckprovet på mindre än 50 EPG i våras. Där jag står nu har jag inte stått sen 1998/99 och DÅ var det fräsha hagar, hästarna var rätt nya på gården då.
 
Ja du...vad ska man tro egentligen??? Visserligen är jag ingen expert på maskeriet, men det som hänt mig i år har jag aldrig sett eller hört maken om :crazy:
mycket mask har man väl sett på fölisar, men då är det ju för att dom inte varit maskade övht......Här gör man efter konstens alla regler och så blir det skit av alltihopa.....Näää, det blir till att maska fullmåne igen(har inte gjort det i år faktiskt)
 
Jag lädte för flera år sedan att enligt en fransk sägen skulle man maska djuren vid fullmåne, då är allt levande mest aktiva...det lät logiskt o intressant i mina öron och då började jag maska hästarna när det var fullmåne...om det är bättre eller inte vill jag ha osagt, men sämre blir det inte iallafall..
detta året har jag inte gjort detta och min fölis var invaderad av mask trots avmakningar enligt alla regler.... :crazy: Så nu blir det maskning vid fullmåne igen...början av januari, och sen kommer jag att följa månen därefter :) :)
 
Kan det inte vara så att föl har sämre motståndskraft?
Men för så där tjugo år sen gjorde vi ett test på uppdrag av ett försäkringsbolag. Av åtta möjliga hästar maskade vi av fyra. Efter två veckor skickade vi in träckprov och döm om vår förvåning, två hade mask, båda var avmaskade!! Ingen unghäst, alla gamlingar.
Träckprov före avmaskning visade att samtliga var infekterade.
 
Jovisst har de det, men att det är SÅ mycket (lika mycket som oavmaskade fölen) redan 8v efter ivecterminbehandling lät väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 164
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Boj
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 280
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp