fryckan

Trådstartare
Min hund var till veterinär igår och där konstaterades blodöra. Örat tömdes, han har nu ett skydd över huvudet för att inte kunna skaka örat och äter kortison. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar och läkning av blodöra? Veterinären igår sa att man måste tömma örat ytterligare en gång om det återkommer och sedan om det inte blir bra blir det operation. Jag har inte så stort förtroende för denna klinik men var tvungen att åka dit då min vanliga inte hade lediga tider så jag vill göra andras erfarenheter kring detta :)
 
Min hund var till veterinär igår och där konstaterades blodöra. Örat tömdes, han har nu ett skydd över huvudet för att inte kunna skaka örat och äter kortison. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar och läkning av blodöra? Veterinären igår sa att man måste tömma örat ytterligare en gång om det återkommer och sedan om det inte blir bra blir det operation. Jag har inte så stort förtroende för denna klinik men var tvungen att åka dit då min vanliga inte hade lediga tider så jag vill göra andras erfarenheter kring detta :)
Enda gången vi haft en blodöra hund så fick den knappar isydda i örat.
 
Min erfarenhet är att det gärna kommer tillbaka om de fått det en gång. Min tant har haft det på båda öronen. Första gången var örat bara delvis fyllt och läkte ihop efter att de tömde en gång på blod. Mindre än ett år senare kom det tillbaka på samma öra, och hela örat var blodfyllt. Då valde vi att operera. Det var en rätt lång och lite jobbig efterbehandling där de tog bort ett par stygn i taget och hon fick ett rejält bandage över huvudet för att inte kunna ruska runt på örat. Efter det har det örat hållit sig i schack, men hon fick det senare även på det andra. Där fylldes hela örat direkt, men då valde vi att låta det vara på inrådan av (en annan) veterinär. Det läkte ihop och har inte kommit tillbaka. Båda öronen har lite russinkaraktär numera. Det opererade är lite snyggare än det andra, men det syns ju tydligt på båda.
790BE7C5-1640-4108-A323-DBA39F39D084.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 923
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 400
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp