M

missPetra

Min stackars tant har gått o fått något som kallas blodöra. En stor klump som påminner väldigt mycket om ett marsvins dykartub (:smirk:)
VI var hos veterinären som stack hål på den, men om det skulle komma tillbaka så var det inte bra. man skulle nämligen vara tvungen att sätta dit ett dräneringsrör så att hon går o droppar i hela huset.. :( blää vad äckligt. någon som varit med om liknande som har nåt tips?
jag kan ju säga att vi var där igår, det har kommit tillbaka nu :crazy:
 
Ja när pudlarnas öron är nyrakade och nedrakade så får de lätt blodöra om de skakar mycket på huvudet och öronen. Man får passa de ett par dagar för att undvika det...
 
ahaa...har du en pudel eller? du har inte råkat ut för samma sak, dvs att få gå o skaffa ett dräneringsrör?
 
Tömning brukar inte fungera särskilt bra.
Först o främst måste man kolla ordentligt så att hunden inte har öroninflammation o därför skakat sönder örat.
Bäst resultat ger operation där man lägger en specialkompress mot örat o syr fast det, man bör vänta med op 2 veckor för att blödningen skall stabilisera sig.
Om man bara låter örat vara försvinner bullen på ett par månader, oftast inget problem för hunden men örat blir oftast skrumpet.
PL
 
jo vi fick veta i efterhand (grr) att man kunde låta bli att tömma örat, så skulle det försvinna sen. men som sagt fick vi inte veta det förrän efteråt, så nu har vi inget annat vä än o fixa ett dräneringsrör, enligt vet.
 
Jag har ingen pudel hemma just nu men vi har haft pudel sen 1982 och uppfödning sen 1987. Nej vi har varit väldigt aktsamma och passat "öronskakarna" innan det blivit för mycket blodöra så det har alltid försvunnit av sig själv utan problem och inga efterkomplikationer. Men vi har som sgat varit väldigt noga att pssa de och aldrig låtit det gå "för långt".
 
Tejpa upp örat "över huvudet" och sätt dit dränering! Så gjorde jag men en schäfer som fick sitt andra blodöra. Resultatet blev bra med bara ett mindre veck på örat.
Det första örat blev behandlat av en veterinär, som sydde ihop och hade sig. Resultatet blev ett missbildat blomkålsöra. Inte snyggt eller funktionellt.

I ingendera fallet försvann blodet av sig själv, vet rekommenderade "vänta och se", utan bollen i örat växte, tills jag blev rädd för att hela örat skulle dela på sig.

LIA
 
Ja, som sagt, gör man inget åt det så kan blodet tillslut koagulera och bilda hårda klumpar som inte försvinner på örat på vovven. Så det är bäst att få det dränerat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 070
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 872
Senast: cirkus
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 109
Senast: Messy
·
Dressyr Hej alla! har inte varit aktiv här på säker 7-8 år nu, men har hamnat i en situation som jag behöver hjälp, tips och peppning och kom...
2
Svar
35
· Visningar
5 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp