Blodpropp hos katt

Lilla-S

Trådstartare
Igår kväll/natt upptäckte jag att min älskade 13-åriga cornish rex inte kunde stödja på ena framtassen, trodde att hon hade stukat/vrickat sig, ev. brutit benet eller liknande så åkte iväg med henne direkt till akutmottagningen.
Hon kunde inte stödja sig öht utan ville bara ligga ner.
Tassen var helt kall så det var ju oroande också.

Det visade sig att hon hade fått troligtvis en blodpropp i framtassen då hon också har ett litet blåsljud på hjärtat. Det förklarade också varför hennes tass var så kall också, det kom inget syre till den. :(
Veterinären tyckte att det inte var riktigt värt att behandla henne med t.ex. läkemedel (blodtryckssänkande etc) utan rekommenderade avlivning eller amputation av frambenet.
Ska in idag på morgonen igen och förmodligen blir det avlivning tyvärr men vet inte riktigt vad man kan göra annars...
Finns det något öht jag kan göra eller är det kört? :cry:

Är det någon som har erfarenhet av blodpropp hos katt?
Är hoppet helt ute eller är det någon som gett medicin till sin katt med lyckat resultat?

Har sökt lite på google, vissa katter kan leva upp till 3-5 år med läkemedel, andra säger att de dör innan 6 månader oavsett behandling om de redan fått en blodpropp.
Tyvärr lutar det nog åt avlivning om det är bästa för henne :cry: men vill veta om det finns NÅGOT jag kan göra!
 
Sv: Blodpropp hos katt

Beklagar verkligen, så ledsen för din skull! Låter som att din katt kanske har fått HCM med tanke på blåsljudet på hjärtat, och blodproppar är vanligt vid HCM. Jag har också hört att blodproppar är något som kommer tillbaks för eller senare, oftast förr, och att när katten väl fått en blodpropp så är det liten poäng med att behandla det just eftersom det kommer tillbaks.

Nu är din katt också gammal och jag skulle inte valt att operera i det här fallet. Lyssna på veterinärerna, de har troligtvis de bästa råden.

Vill du läsa lite mer så har jag skrivit en artikel om HCM här, den är dock kanske mest relevant i början av artikeln.
http://www.cheeserica.com/blogg/?page_id=481

Om du väljer avlivning, fundera på om du vill obducera katten. Det kan vara skönt att veta t.ex. hur hjärtat ser ut.

Många styrkekramar!
/Erica
 
Sv: Blodpropp hos katt

Tack för kramarna, de behövs nu! :cry:
Ja, förmodligen var det HCM hon hade fått. Tack för länken, kändes bra med lite info.
Känns ändå som att jag gjort allt jag kunnat och tog det svåra beslutet att låta min ögonsten somna in idag vid 12-tiden. :cry:
Vila i frid Anastasia!
 
Sv: Blodpropp hos katt

Åh, så tråkigt att hon blev sjuk. Ditt beslut var det bästa du kunde göra för henne nu när hon ändå haft ett så pass långt och bra liv. Men ändå blir man mer ledsen ju längre man haft dem.
 
Sv: Blodpropp hos katt

synd att du inte obducerade katten, då info om den hade HCM är viktigt för uppfödaren och de katter som gått i avel med samma linjer
 
Sv: Blodpropp hos katt

Jag tycker det är okänsligt att ropa efter obduktion i tid och otid. Det är ändå ägarens eget beslut, och jag förstår att denne ofta inte har något som helst intresse av det, om den inte själv är uppfödare. Det värsta har ju redan inträffat och det var inte heller någon ung katt.

Om uppfödaren ska kräva obduktion oavsett hur gammal katten blir, får den väl vid köpet garantera att stå för kostnaden.
 
Sv: Blodpropp hos katt

Obduktion kändes onödigt i detta fallet.
Uppfödaren jag köpte katten ifrån har slutat med avel för länge sedan, hon var en privatuppfödare och hon tog dessutom bara en kull med dessa linjer.
Dessutom så undersöker man väl om ens katt är lämplig för avel först, och upptäcker man blåsljud så avlar man väl inte vidare på det? (Tänkte på kullsyskonen ang avel på dessa.)

I övrigt håller jag med Puttis.
 
Sv: Blodpropp hos katt

För de första brukar inte alltid blåsljud tyda på HCM, de finns många fall som saknar blåsljud på hjärtat. HCM kan även först visa sig då katten är över 8år...
För det andra så finns kattens linjer i andra katters stamtavla, inte bara din uppfödare...tycker iaf att det är synd att du inte obducerade men det är vad jag anser...
 
Sv: Blodpropp hos katt

Beklagar verkligen Lilla-S, du får tänka på alla fina år ni fått tillsammans!

Och jag vill bara förtydliga att jag skrev det angående obducering just för att det kan vara skönt att veta ibland att man inte kunnat göra något mer, jag lägger inga värderingar i huruvida man obducerar eller inte. Oavsett om katten dog av HCM eller ej så var den trots allt så pass gammal att det inte säger så mycket ärftlighetsmässigt så informationen är inte så relevant för uppfödaren ändå. Alla katter kan drabbas av HCM eller andra hjärtproblem av åldersskäl utan att det behöver vara ärftligt.

Fasar för den dagen jag kommer befinna mig i samma situation, mina katter är inte så gamla ännu men någon dag står vi alla där... Jag hoppas att det dröjer länge för mig.

/Erica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 363
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 270
Senast: canine
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: Safir
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 059
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp