Bukefalos 28 år!

majola

Trådstartare
Kan någon förklara en grej från analyssvaret på min hästs blodprov? Jag har pratat med veterinären (men det var innan jag hade sett resultaten själv) och han sade att resultaten var helt ok och att hästen inte har någon infektion i kroppen. När jag tittar på analysresultatet ligger alla värden utom ett inom referensvärdena.

Men, "eosinofila" är 10, och referensvärdena är 0-8. Vad betyder det (förutom att hon har högre då). Vad är "eosinofila" och vad innebär en förhöjning av de värdena. Hur pass högt är 10?

Tack på förhand!
/Majola
 
Eosinofila granulocyter heter det. Det är en typ av immunförsvarscell. 10 är inte en enorm höjning om referensen är 0-8, men det beror helt på symptom, när i sjukdom man tar blodprov och övriga blodcellsbilden huruvida man ska anse att det är en signifikant höjning eller ej.

Man kan även påpeka att referensvärden bestäms utifrån en viss population (ex varmblodiga travare 3-5 år)och egentligen bara är tillämpliga inom den. Dessutom anges de med 95% sökerhetsintervall vilket innebär att 5% av hästarna ligger utanför värdet, statistiskt alltså. Hur mycket avvikelse man kan tolerera beror på vad man analyserar för, tex tolererar man betydligt större variationer i halten röda blodkroppar än i blodets pH. Lyssna på din veterinär, tycker h*n inte att det är något att bry sig om, låt det vara eller få ett andra utlåtande!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 068
Senast: Minna_A
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 589
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 291
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp