Blodprovs- och virusfrågor

Fredag

Trådstartare
Nyfiken undran då jag har en virussmittad häst hemma, dock på bättringsvägen äntligen efter en väldigt jobbig vecka.

För det första. När/hur ofta bestämmer man typen av virus som en häst är smittad med och hur svårt är det?

För det andra har jag lite blodprovsundringar. Blodprovet visade på virusinfektion beroende på de värden som ligger utanför normalvärden. Jag har papperet med analysen och undrar vad de enskilda värdena som ligger utanför egentligen "står" för. Vad innebär de egentligen?
Skriver här de som låg värst:
B-LPK, Leukocyter: 3,1x10^9/l (ref omr 7,0-9,5) => Lågt
B-EVF, Hematokrit: 30,2 % (ref omr 32-45) => Lågt
Neutrofila: 27,4 % (ref omr 50-65) => Lågt
Monocyter: 31,2 % (ref omr <6,5) => Högt :eek:
Serum Amyloid A: 474 mg/l (ref omr <10) => Högt :eek:

Tar tacksamt emot lite kommentarer om vad värdena ovan egentligen säger om blodprovet. Tolkningen av veterinären är att det är en virusinfektion, men jag vill veta mer! :bump:
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Hmm... Jag söker alltså inte alls en diagnos - den har jag redan. Bara lite info om vad respektive parametrar betyder.
Kom igen nu! :bump:
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Jag har inga svar på dina frågor men har däremot en fråga till dig då min ponny också har någon virusinfektion. Har nu varit hängig, ätit väldigt lite, inte druckit någonting själv(fått 15 l dropp i söndags, 10 liter i går). Nu har han fått penicillin. Men var fortfarande väldigt hängig ikväll då vet. kom ut för fjärde gången på en vecka + ett besök på Strömsholms djursjukhus. Ikväll blev han sondad (genom näsan, magen) med 35 liter vatten då han inte dricker själv.
Hur var din häst när han var som sämst? Är väldigt orolig då de inte vet exakt vad han har. Bara att han har haft hög feber i flera dagar (får nu febernedsättande), inte äter, inte dricker och är väldigt hängig.
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

värderna är blodvärden,
alltså tex leukocyter = vita blodkroppar = kroppens försvar mot ex bakerier och virus, att det var lågt är ett tecken på infektion, eftersom det då dör leukocyter fortare än vad det bildas nya.
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Neutrofila: 27,4 % (ref omr 50-65) => Lågt
Monocyter: 31,2 % (ref omr <6,5) => Högt
dessa två värden är bara två olika typer av vitablodkroppar, anledningen till att monocyterna är förhöjda är en reaktion på virusinfektionen, dom bildas fort för att försvara kroppen

Hematokrit = hur stor del av blodvolymen som är erytrocyer = röda blodkroppar
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Min har bara haft hög feber, över 40 C i 2-3 dygn. Sedan sjönk den och försvann efter ytterligare 3 dagar.
Behandlades med Finadyne som febernedsättande två dagar, men det hjälpte bara några timmar åt gången och får bara ges en gång om dagen.
Åt och drack inte mer än 1-3 liter och 1-2 kg hö per dag fram tills runt dag 5, sedan har det gått stadigt framåt. Frustrerande! Veterinären tror att Finadynet varit bidragande till mat- och vattenvägran pga aggressiviteten mot magen. Men det kan givetvis vara viruset också.
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Tack för infon!

Vet du var Serum Amyloid är för något också?

Ingen som vet info om hur besvärligt det är att typbestämma virus och hur ofta det görs? Eller är det 9 ggr av 10 genom kliniska fynd man typbestämmer?
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Serum Amyloid = mått på ett akutfasprotein som produceras i levern

har dålig koll på virusbestämmning på häst, är egentligen sjuksköterskestudent och inte så insatt i hästmedicin, men dessa blodvärden är samma på alla individer. men det borde inte vara så svårt, om man betalar för det, eller har ett försäkringsbolag som tycker att det är värt att lägga pengar på.
för en virusodling i sig är ju en rutinsak.
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Den här gången var det ju inte så intressant vilken typ av virus det var frågan om, men mitt intresse väcktes hur man gör vid t ex A2 eller kvarka. Gissar att man alltid typbestämmer vid sådana misstankar.

Tack för svaren i alla fall! :bow:
 
Sv: Blodprovs- och virusfrågor

Bakteriella infektioner brukar visa sig som ökat antal vita (leukocyter, B-LPK) på blodprov medan virus vanligen ger en mindra ökning eller till och med minskning (pga förbrukning). Man anser dock hästinfluensa vara ett undantag - denna viros brukar istället ge högt antal leukocyter.


För att undersöka om ett specifikt virus ligger bakom infektionen tas ett enkelt blodprov. Precis som vid diagnostiken av borrelia och anaplasma detekterar man antingen de antikroppar kroppen bildat mot agenset (serologi) eller själva viruset/bakterien (PCR-teknik). Man kan också ta sk svabbprov, t ex mha av en lång tops från näshålan (inte näsborren) vid misstänkt luftvägsviros
 

Liknande trådar

Hästvård Buke,hjälp! Veterinären är inkopplad redan så skrik inte klinik :) Engelskt Fullblod, 9 år gammal , inga gamla skador/ sjukdomar Dem...
2
Svar
21
· Visningar
6 664
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp