Blodston och fölkött – så går det till att få fram Islands gröna guld

Dräktiga ston bär på en förmögenhet i sitt blod. Därför tappas 5 000 ston på flera liter blod under en period i dräktigheten. Sveriges Natur har granskat blodindustrin på Island.
 
Om djuren sköts bra vad är problemet? Kan vi påbörja den verksamheten i Sverige?

Varför då? Mig veterligen används inte preparatet i Sverige längre.
Själv anser jag ju inte att det är sund djurhållning att använda sig av hormonpreparat för att få djur i brunst. Det är väl en del av industrimässig djurhållning som jag inte ser varför man ska stödja.
 
Om djuren sköts bra vad är problemet? Kan vi påbörja den verksamheten i Sverige?
Vore väl bättre att inte ha den här verksamheten alls!!!

Den är ju bara en del av den vidriga värld som mänskligheten skapat för grisar och även nöt, minkar, fjäderfän och andra djur som föds upp under VIDRIGA förhållanden innan de tas till slakt!

Systematiskt kommer PMSG-hormonpreparat till användning vid djuruppfödning, främst för att öka grisars fruktbarhet. Med hormonet blir gyltorna könsmogna snabbare och suggornas fertilitetscykler synkroniseras. De blir brunstiga samtidigt och föder kultingarna i samma smala tidsspann vilket effektiviserar arbetsprocesserna för djurhållare och påskyndar köttproduktionen.
 
Om djuren sköts bra vad är problemet? Kan vi påbörja den verksamheten i Sverige?
Inget jag vill stödja. Jag är mycket tveksam till att vi behöver fler sätt att uppgradera djurs fruktsamhet så att de kan producera fler avkommor. Jag tror att istället att vi bör satsa på mindre djurenheter där fokus är långsiktigt och etisk hållbar djurhållning. Tvärtom mot, ju mer och fler -desto bättre.
 
Varför då? Mig veterligen används inte preparatet i Sverige längre.
Själv anser jag ju inte att det är sund djurhållning att använda sig av hormonpreparat för att få djur i brunst. Det är väl en del av industrimässig djurhållning som jag inte ser varför man ska stödja.
Åh.. du har aldrig sett modern seminverksamhet för hästar? Länge sedan du tog föl? Speciellt om brunsten/spermierna krånglar. Angående hormonpreparat.

Människor måste få mat. Hur ska vi reducera matbehovet, e-barns-tillstånd eller ”ättestupa” .. haha, e-barn.... freudiansk felskrivning, en-barns-tillstånd som de hade i kina!


Vore väl bättre att inte ha den här verksamheten alls!!!

Den är ju bara en del av den vidriga värld som mänskligheten skapat för grisar och även nöt, minkar, fjäderfän och andra djur som föds upp under VIDRIGA förhållanden innan de tas till slakt!
Ser inte anledningen att i Sverige inte kunde ha utmärkta förhållanden för våra hästar? Varför skulle hästarna få leva under vidriga förhållanden? Många fritidshästar som slipper tävla har det väldigt bra i Sverige idag.

OK, Jag antar utifrån mig själv ser jag andra. Alltså mina hobbyhästar har ett utmärkt liv i Sverige idag. Att de skulle bli blodgivare skulle det verkligen skada dem? Jag skulle kunna leva bättre då.
 
Åh.. du har aldrig sett modern seminverksamhet för hästar? Länge sedan du tog föl?

Människor måste få mat. Hur ska vi reducera matbehovet, e-barns-tillstånd eller ”ättestupa” .. haha, e-barn.... freudiansk felskrivning, en-barns-tillstånd som de hade i kina!

Fast nu pratade jag ju om köttindustrin, inte seminverksamhet av häst. Givetvis finns det tillfällen inom andra verksamheter där hormonpreparat används. Men om du anser att Sverige ska fasa in det hormonpreparatet igen inom köttindustrin så kanske du får förklara varför för de experter som bedömde att den skulle fasas ut istället. :)
 
Fast nu pratade jag ju om köttindustrin, inte seminverksamhet av häst. Givetvis finns det tillfällen inom andra verksamheter där hormonpreparat används. Men om du anser att Sverige ska fasa in det hormonpreparatet igen inom köttindustrin så kanske du får förklara varför för de experter som bedömde att den skulle fasas ut istället. :)
Du kan inte vara emot hormonpreparat om du ser en modern häst-inseminering speciellt om det krånglar. Många kvinnor väljer ju själva att uppleva det och berättar om hur jobbigt det är.

Jag funderade inte så mycket på slutprodukten egentligen. Jag tänkte marknaden finns. Varför inte?
 
Du kan inte vara emot hormonpreparat om du ser en modern häst-inseminering speciellt om det krånglar. Många kvinnor väljer ju själva att uppleva det och berättar om hur jobbigt det är.

Jag funderade inte så mycket på slutprodukten egentligen. Jag tänkte marknaden finns. Varför inte?

Förlåt, vad var det du inte förstod?
Jag pratar om köttindustrin. Sluta upp med din whataboutism och bemöt det jag skriver istället om du faktiskt vill diskutera.

Om du anser dig veta bättre än experterna så står det dig fritt fram att välja att börja strida för just detta hormonspreparats återinträde i svensk djurindustri. Varsågod.
 
Förlåt, vad var det du inte förstod?
Jag pratar om köttindustrin. Sluta upp med din whataboutism och bemöt det jag skriver istället om du faktiskt vill diskutera.

Om du anser dig veta bättre än experterna så står det dig fritt fram att välja att börja strida för just detta hormonspreparats återinträde i svensk djurindustri. Varsågod.
Lugna ned dig.

Du vet inte vilken medicin sådant blod kan användas till i framtiden. Förbjud användandet om det är kriminellt. Staten ska förbjuda kriminella verksamheter.

Är är att en häst är blodgivare en kriminell verksamhet? En gravid märr är kriminellt att den är blodgivare?
 
Du kan inte vara emot hormonpreparat om du ser en modern häst-inseminering speciellt om det krånglar. Många kvinnor väljer ju själva att uppleva det och berättar om hur jobbigt det är.

Jag funderade inte så mycket på slutprodukten egentligen. Jag tänkte marknaden finns. Varför inte?
Det finns många marknader och affärsidéer därute som inte per automatik gör dem etiskt, moraliskt eller lagligt försvarbara..
 
Om djuren sköts bra vad är problemet? Kan vi påbörja den verksamheten i Sverige?

Problemet är att hästarna lider/kan komma att lida (t.ex. gravida får inte ge blod av en anledning) och grisarna som hormonbehandlas lider desto mer. Men visst, tycker man det är naturligt för en människa att bära och föda fram åtta fullgångna barn mha hormoner så kanske något liknande kan appliceras på grisar.
 
Lugna ned dig.

Du vet inte vilken medicin sådant blod kan användas till i framtiden. Förbjud användandet om det är kriminellt. Staten ska förbjuda kriminella verksamheter.

Är är att en häst är blodgivare en kriminell verksamhet? En gravid märr är kriminellt att den är blodgivare?

Men du kan ju inte vara på riktigt? :laugh:

Min åsikt: "borde inte användas inom köttindustrin som den är utvecklad för".
Din respons: "ÄR GRAVIDA MÄRRAR KRIMINELLA?!?!!"

Wtf?
 
Det finns många bra användningar av hormoner för brunstsynkronisering. Ex vid import av sperma/embryon för att slippa riskera att farliga smittor sprids.

Vi har nyligen lagt in embryon i några av våra tackor och använt bla hormonet i fråga för att brunstsynkronisera inför inläggning.
Är avelsbasen liten är import av genetiskt material nödvändigt och det är smittskyddsmässigt så mycket säkrare att importera sperma/embryon än levandedjur från utlandet.

Sålänge djuren har det bra ser jag inget större fel på verksamheten. Speciellt inte om man accepterar animalieproduktion som etiskt försvarbart.
 
Det finns många bra användningar av hormoner för brunstsynkronisering. Ex vid import av sperma/embryon för att slippa riskera att farliga smittor sprids.

Jag är inte helt hundra på vem du svarar, men jag vill bara, återigen, poängtera att det givetvis finns användningsområden för hormonanvändning. Men att använda hormoner i t ex industrigrisstall för att maximera antalet kultingar ser jag inte som nödvändigt, speciellt inte eftersom gris redan har det överjävligt.
 
Jag är inte helt hundra på vem du svarar, men jag vill bara, återigen, poängtera att det givetvis finns användningsområden för hormonanvändning. Men att använda hormoner i t ex industrigrisstall för att maximera antalet kultingar ser jag inte som nödvändigt, speciellt inte eftersom gris redan har det överjävligt.

Det var ditt inlägg (inlägg 3) i tråden, men citatet verkade fallit bort.
Var inte tydligt att du syftade specifikt på maximering av produktivitet inom köttindustrin eftersom det tidigare nämndes "köttindustrin" och vilken ex fårproduktion är en del av.
Har för lite kunskap om hormonanvändning inom grisproduktionen för att kunna ha en åsikt om denna. Men handlar det endast om att maximera antalet kultingar/kull så låter det inte en så vettig användning nej.

Våra får led inte mer av hormoninjektionen än av vaccinsprutan och ger ingen högre produktivitet per tacka (vi hade några reserver som sedan betäcktes naturligt).
 
Det var ditt inlägg (inlägg 3) i tråden, men citatet verkade fallit bort.
Var inte tydligt att du syftade specifikt på maximering av produktivitet inom köttindustrin eftersom det tidigare nämndes "köttindustrin" och vilken ex fårproduktion är en del av.
Har för lite kunskap om hormonanvändning inom grisproduktionen för att kunna ha en åsikt om denna. Men handlar det endast om att maximera antalet kultingar/kull så låter det inte en så vettig användning nej.

Våra får led inte mer av hormoninjektionen än av vaccinsprutan och ger ingen högre produktivitet per tacka (vi hade några reserver som sedan betäcktes naturligt).

PMSG används bland annat för att suggor fortare ska komma in i könsmognad och öka fruktbarheten, har jag läst mig till. Jag menar inte att suggor, kor etc skulle "lida" av sprutan. Jag har också lantbruksdjur. I Sverige fasade man ut det och satte istället in bättre skötselåtgärder och grupperade suggorna efter cykel. Det är ju i min mening ett betydligt bättre val, sett ur djurvälfärdsperspektiv. Även om jag ändå anser att industriell grishållning i Sverige är förkastlig.
 
Problemet är att hästarna lider/kan komma att lida (t.ex. gravida får inte ge blod av en anledning) och grisarna som hormonbehandlas lider desto mer. Men visst, tycker man det är naturligt för en människa att bära och föda fram åtta fullgångna barn mha hormoner så kanske något liknande kan appliceras på grisar.
Anledningen till att fölen slaktas på hösten är kanske för att de är missunnar pga att stona tappas på blod. ?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 439
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: A_NN_A
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 506
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp