Blodston och fölkött – så går det till att få fram Islands gröna guld

Dräktiga ston bär på en förmögenhet i sitt blod. Därför tappas 5 000 ston på flera liter blod under en period i dräktigheten. Sveriges Natur har granskat blodindustrin på Island.
 
Var det inte en bukefalist som importerade ett blodföl för många år sedan? De går ju som sagt annars enbart till slakt och anses inte ha något annat värde.
 
Var det inte en bukefalist som importerade ett blodföl för många år sedan? De går ju som sagt annars enbart till slakt och anses inte ha något annat värde.
För några år sen var det ganska vanligt med annonser med bilder på söta blodsföl som man kunde "rädda från slakt" och importera till Sverige. Det kam förstås blivit trevliga hästar av många av dem, men många annonser spelade verkligen på människors känslor och om hur fölen skulle slaktas om ingen räddade dem.
 
Hur kommer det sig att titeln här säger "gröna guld" och titeln på ridsport säger "röda guld"? Har det blivit någon miss? 🤔
Jag fick inte ihop det först å funderade vad blod hade att göra med grönt, men när jag såg ridsports titeln trillade polletten ner.
 
Hur kommer det sig att titeln här säger "gröna guld" och titeln på ridsport säger "röda guld"? Har det blivit någon miss? 🤔
Jag fick inte ihop det först å funderade vad blod hade att göra med grönt, men när jag såg ridsports titeln trillade polletten ner.
Ridsports artikelinnehåll är ändrat. En kvalificerad gissning är att de inte läst och förstått ursprungsartikeln..🤐
 
Förlåt, jag skulle ha varit tydligare. Det är ju stona de tar blod från för att utvinna hormonet. För att hormonet ska finnas så måste stoet vara dräkigt.

Tror du får läsa artikeln igen.
Ursprungsartikeln på Ridsport fick ju det här att låta som en jättebra idé 😑 Var bergis därför de satte rubriken som "grönt guld". Men kanske det oxå är därför diskussionen haltat lite 🤔
 
Men då kan de väl inte vara så nyttiga att äta.
Varför skulle dom inte vara det? Stona tappas på lite blod under dräktigheten. Det är allt. Dom sprutas inte med massa konstigheter. Dom lever ute i flock, som så många andra hästar på island. Dom står inte i en liten box 20h om dygnet. Dom lever halvvilt, så som dom gjort i hundratals år. Dom betäcks utan att behöva sprutas igång och insemineras. Dom tas hem och tappas på blod några gånger under dräktigheten och sen får dom gå med flocken igen.
Jag hade bra mycket hellre varit ett isländskt blodsto än en svensk varmblodig tävlingshäst.
 
Vidrigt. Plåga och döda djur för att kunna plåga och döda några andra djur, bara för att folk prompt ska äta kött..
 
Varför skulle dom inte vara det? Stona tappas på lite blod under dräktigheten. Det är allt. Dom sprutas inte med massa konstigheter. Dom lever ute i flock, som så många andra hästar på island. Dom står inte i en liten box 20h om dygnet. Dom lever halvvilt, så som dom gjort i hundratals år. Dom betäcks utan att behöva sprutas igång och insemineras. Dom tas hem och tappas på blod några gånger under dräktigheten och sen får dom gå med flocken igen.
Jag hade bra mycket hellre varit ett isländskt blodsto än en svensk varmblodig tävlingshäst.

Stona behöver behålla så mycket blod de kan under dräktigheten. De ska inte bara försörja ett växande foster, de ska också klara av en fölning. Månar man om stoets och fostrets hälsa, så gör man inte förutsättningarna sämre för dem.

Med andra ord, det är taskigt mot hästen som redan blir av med energi att ta mer av dens livsuppehållande energi.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 324
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 354
Senast: A_NN_A
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 090
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp