Blodvärde häst

Minna_A

Trådstartare
Hej.

Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står handfallna. Hästen blir 5 år i år och har haft otur i sitt korta liv, förlorade sin mamma när han var runt 3 månader och drabbades av en virusinfektion när han var runt 9 månader vilket resulterade i feber i över 10 dagar.

När han flyttade till nuvarande ägaren så var han 1 år, på unghästbetet så skadade han sig i si-leden. Innan detta upptäcktes så visade blodprover låga blodvärden och förhöjda värden på muskelencymerna asat och ck. Dom låga blodvärdena förklarade veterinären med att han var ung..

Pga skadan i si-leden (som nu är helt läkt) så har han överbelastat sina bakknän, dom behandlades för några månader sen och han har återhämtat sig bra. Han har ätit djävulsklo i ca 1 år och får sen några veckor tillbaka hyalyronsyra, hon har slutat med dessa tillskott nu för att se om det gör nån skillnad.

Dom sista veckorna så svänger han mellan att vara pigg och alert till att se hemskt olycklig ut på ögonen. Till saken hör att han förlorade sin bästa kompis i samma veva vilket påverkade honom en hel del. Ägaren tog ut veterinären i veckan här nu och provsvaret talar för sig själv, han ligger lågt på vita, röda blodkroppar, lågt blodvärde och högt på b-trombocyter. Just i nuläget är han sig själv igen och är pigg och glad. Ägaren är utom sig av oro över vad dessa avvikande värden kan bero på, någon som har nån idé om hur hon ska gå vidare?
IMG_20210218_094411.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästvård Hej, är det någon här som har erfarenhet av streng/string på häst? Efter tidigare ägare kastrerat min islandshäst sent så har det nu...
Svar
0
· Visningar
870
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp