Blödande magsår.

Luff

Trådstartare
Fick köra hund akut till vetrinör i lördags. Kräktes blod. Hon är kvar där än, glad och förhållandevis pigg men inte stabil. Får antibiotika intravenöst o magsårsmedicin, flera sorter. En Metacambehandling var den utlösande faktorn. Nu vill jag veta allt om magsår. Efterbehandling, prognos, ja vad behöver en veta?
 
Ingen som haft magsår på sin jycke?
Inte magsår, bara akut magkatarr. Vägrade äta, drack inte, blev apatisk. Jag körde i salt/sockerlösning med pipett och åkte till veterinär.

Kliniken konstaterade magkatarr och vi fick andapsin och skonkost (som han vägrade äta) samt probiotika.

Efter det har jag duttat i andapsin varje gång jag tyckt att hans mage verkar ge sig tillkänna. Ingen aning om det är bra. Men det känns bra för mig...
 
Fick köra hund akut till vetrinör i lördags. Kräktes blod. Hon är kvar där än, glad och förhållandevis pigg men inte stabil. Får antibiotika intravenöst o magsårsmedicin, flera sorter. En Metacambehandling var den utlösande faktorn. Nu vill jag veta allt om magsår. Efterbehandling, prognos, ja vad behöver en veta?
Om jag minns korrekt så har min mammas hund haft magsår, jag kan skicka dina frågor till henne om du vill. Men hon är inte så erfaren hundägare så att du vet.
 
Om jag minns korrekt så har min mammas hund haft magsår, jag kan skicka dina frågor till henne om du vill. Men hon är inte så erfaren hundägare så att du vet.
Nja det ska väl inte behövas. Men jag måste säga att jag är snopen över Bukefalisternas gensvar. Här brukar ju finnas många erfarenheter. Å andra sidan är det ju positivt att få hundar haft magsår.
 
Eftersom TS fått dålig respons berättar jag följande magsårshistoria som nog inte är relevant för det här fallet.

En släkting hade en trettonårig hund som började kräkas. Röntgen eller ultraljud avslöjade en skugga på magsäcken som kunde vara ett magsår eller en cancer. Det visade sig att matten givit den gamla hunden magnecyl efter ett dåligt råd från någon som borde veta bättre. Medicineringen upphörde, hunden slutade kräkas när magsåret läkte och levde i två år till.
 
Här vart det världens tidsschema för att få i allting. Omeprazol, Cytotec, canikur, Fortiflora och Andapsin. Och royals skonkost 6 gånger om dagen. Puh. Fick bli 8 olika tider. Och hon tycker vi är snåla som inte ger henne smakbitar av vårt gotta. Mycket dregel.
 
Ingen som haft magsår på sin jycke?
Inte personligen. Men pappas sambos hund hade magsår i höstas. Det är en hund som haft lite diverse konstiga symptom. Den har hypotyreos och behandlas för det. Men har haft mycket luddiga symptom och åkt in och ut på kliniken mycket sista halvåret. Det har varit nya saker varje gång. Jag tror magsåret var i början av den här tiden med problem. Den spydde då blod akut och man åkte in med hunden som då lades in något dygn eller 2 med medicinering. Den ville inte äta trots att man gjorde hemlagad skonkost som hunden annars älskar.
Kliniken konsulterade veterinärer från USA och England etc för de olika symptomen utan att bli särskilt mycket klokare. Man testade alla möjliga mediciner. De har nog upptäckt någon överkänslighet och insåg till slut att den gått på för hög dos medicin mot hypotyreosen. Nu är den istället galet hungrig hela tiden, som biverkning av någon medicin. Den har kunnat ha fri tillgång på foder innan detta. Nu äter den allt den kommer över.
Tack och lov har hunden nu faktiskt varit bra några månader. Hoppas det håller i sig!
Men direkt efter magsåret var det en miljard mediciner och tillskott ihop med skonkost som gjordes hemma och gavs mååånga ggr per dygn.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 063
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag förstår ingenting. Min hund blev väldigt trött för någon månad sedan och hade kraftig blodbrist. Hon fick blodtransfusion direkt...
Svar
2
· Visningar
5 029
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 472
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp