Blöder efter parning?

Lhas

Trådstartare
(Veterinären har tyvärr stängt idag och öppnar först imorgon)

Min tik parades för ganska exakt 10 dagar sedan och har nu börjat blöda ganska så mycket.
Ungefär som om löpet startat om igen.

Jag är orolig för livmoderinflammation.

Finns det någon som helst naturlig orsak till att en tik blöder efter parning?

Hon har haft en kull valpar tidigare där allt gick enligt skolbok med både tik och valpar från parning till leverans.
 
Det har jag gjort.
Men dom kan inte säga något över telefonen då hon bara blöder och allmäntillståndet är som vanligt.

Därför frågade jag om någon annan har erfarenhet av detta, veterinärer är inte uppfödare.
 
Det har jag gjort.
Men dom kan inte säga något över telefonen då hon bara blöder och allmäntillståndet är som vanligt.

Därför frågade jag om någon annan har erfarenhet av detta, veterinärer är inte uppfödare.

Men är du orolig för livmoderinflammation får du ju åka in med henne för undersökning?

Det finns nog ett helt gäng veterinärer som även är uppfödare, förvisso. Vet inte riktigt varför en uppfödare skulle vara duktigare än en veterinär vid misstanke om livmoderinflammation?
 
Tikar kan ha en liten blödning runt den tiden efter parning som du beskriver. Har du ingen kunnig uppfödare i din närhet som du kan ställa sådana här frågor till? En mentor? T ex din tiks uppfödare eller någon annan kunnig och erfaren. Just sådant här kan ofta erfarna uppfödare svara bättre på än vad en vanlig veterinär kan (en vanlig veterinär kan ofta lika mycket om dräktighet, valpning etc som en allmänpraktiserande läkare kan om mödravård och förlossning, alltså inte speciellt mycket).
 
Men är du orolig för livmoderinflammation får du ju åka in med henne för undersökning?

Det finns nog ett helt gäng veterinärer som även är uppfödare, förvisso. Vet inte riktigt varför en uppfödare skulle vara duktigare än en veterinär vid misstanke om livmoderinflammation?
Många veterinärer har knappt sett en valpning på bild ens, så många erfarna uppfödare kan betydligt mer om allt som har med dräktighet och valpning att göra. Jag var själv in med en tik i november som behövde kalkdropp för att få ut sin enda valp. Förutom själva droppet som sattes av en djursjukvårdare, så var det jag som tog hand om förlossningen och valpen. Veterinären var med, men höll sig i bakgrunden då denne märkte att jag hade betydligt mer erfarenhet kring detta än vad denne hade.
Även om livmoderinflammation absolut kan inträffa under en dräktighet (antingen medan tiken är dräktig eller utan att hon är det), så får man även gå på tikens allmäntillstånd. En blödning under dräktigheten, speciellt 2-3 veckor efter parning är inget onormalt eller sjukligt, tvärtom är det ofta ett tecken på att tiken är dräktig. Det kan även vara att tiken inte alls är dräktig, utan haft ett delat löp och nu löper om. Så länge tiken är pigg, äter och verkar må bra så är inte livmoderinflammation det första man behöver rusa till veterinären akut för.
 
Många veterinärer har knappt sett en valpning på bild ens, så många erfarna uppfödare kan betydligt mer om allt som har med dräktighet och valpning att göra. Jag var själv in med en tik i november som behövde kalkdropp för att få ut sin enda valp. Förutom själva droppet som sattes av en djursjukvårdare, så var det jag som tog hand om förlossningen och valpen. Veterinären var med, men höll sig i bakgrunden då denne märkte att jag hade betydligt mer erfarenhet kring detta än vad denne hade.
Även om livmoderinflammation absolut kan inträffa under en dräktighet (antingen medan tiken är dräktig eller utan att hon är det), så får man även gå på tikens allmäntillstånd. En blödning under dräktigheten, speciellt 2-3 veckor efter parning är inget onormalt eller sjukligt, tvärtom är det ofta ett tecken på att tiken är dräktig. Det kan även vara att tiken inte alls är dräktig, utan haft ett delat löp och nu löper om. Så länge tiken är pigg, äter och verkar må bra så är inte livmoderinflammation det första man behöver rusa till veterinären akut för.

Jag har inte påstått att veterinärer per automatik skulle ha mer erfarenhet av dräktighet och valpning, dock.
 
Tikar kan ha en liten blödning runt den tiden efter parning som du beskriver. Har du ingen kunnig uppfödare i din närhet som du kan ställa sådana här frågor till? En mentor? T ex din tiks uppfödare eller någon annan kunnig och erfaren. Just sådant här kan ofta erfarna uppfödare svara bättre på än vad en vanlig veterinär kan (en vanlig veterinär kan ofta lika mycket om dräktighet, valpning etc som en allmänpraktiserande läkare kan om mödravård och förlossning, alltså inte speciellt mycket).
Tack så mycket för ditt svar jag har pratat med tikens uppfödare och hon har inte heller varit med om det här tidigare.
När jag googlar om det verkar det som en del har erfarenhet av att deras tikar blöder i början av dräktighet medans andra svarar att det är katastrof om tiken blöder😞
 
Många veterinärer har knappt sett en valpning på bild ens, så många erfarna uppfödare kan betydligt mer om allt som har med dräktighet och valpning att göra. Jag var själv in med en tik i november som behövde kalkdropp för att få ut sin enda valp. Förutom själva droppet som sattes av en djursjukvårdare, så var det jag som tog hand om förlossningen och valpen. Veterinären var med, men höll sig i bakgrunden då denne märkte att jag hade betydligt mer erfarenhet kring detta än vad denne hade.
Även om livmoderinflammation absolut kan inträffa under en dräktighet (antingen medan tiken är dräktig eller utan att hon är det), så får man även gå på tikens allmäntillstånd. En blödning under dräktigheten, speciellt 2-3 veckor efter parning är inget onormalt eller sjukligt, tvärtom är det ofta ett tecken på att tiken är dräktig. Det kan även vara att tiken inte alls är dräktig, utan haft ett delat löp och nu löper om. Så länge tiken är pigg, äter och verkar må bra så är inte livmoderinflammation det första man behöver rusa till veterinären akut för.
Tack så väldigt för ditt svar det gjorde mig genast mycket lugnare,tusen tack 🥰

Min tik är pigg och glad och vräker i sig sin mat som vanligt så jag avvaktar lite :)

Blödningar är som löpblod dvs inte flytningar som vid livmoderinflammation.
 
Skulle inte våga chansa.
I höstas så fick vi ta bort en hund i livmodersinflamation.
Lördag var hon som vanligt och vi sköt tre grisar för henne och på söndagen tyckte jag att hon hade druckit lite mer vatten än vanligt under natten (annars var hon pigg, glad och kelig som vanligt) så åkte in för att komma hem utan hund. Hade gått så långt så fanns inget att göra.
 
(Veterinären har tyvärr stängt idag och öppnar först imorgon)

Min tik parades för ganska exakt 10 dagar sedan och har nu börjat blöda ganska så mycket.
Ungefär som om löpet startat om igen.

Jag är orolig för livmoderinflammation.

Finns det någon som helst naturlig orsak till att en tik blöder efter parning?

Hon har haft en kull valpar tidigare där allt gick enligt skolbok med både tik och valpar från parning till leverans.
 
Hej,
Är precis i samma läge som du var när du skrev detta inlägg. Har ringt Vetrinär men inte fått mer svar än att avvakta. Vill fråga hur det gick för dig?

Mvh Johanna
 
Hej,
Är precis i samma läge som du var när du skrev detta inlägg. Har ringt Vetrinär men inte fått mer svar än att avvakta. Vill fråga hur det gick för dig?

Mvh Johanna
Hej!
Hon fick några dödfödda valpar resten mådde prima.
Vet inte vad blödningen kan ha varit spekulerade inte mer i det sen :)
 
Det är skapligt vanligt att de blöder när "valpcellklumparna" fäster i livmoderhornen. Alla mina yrkar genom åren har blött i samband med det och en sån blödning tidigt i dräktigheten har inget samband med ev dödfödda valpar.
Nej det skrev jag inte heller jag svarade på hur allt hade gått jag är inte så dum att jag tror att valparna dog i vecka 3 men kom ut fullt utvecklade dödfödda dag 60 😇
 
Det är skapligt vanligt att de blöder när "valpcellklumparna" fäster i livmoderhornen. Alla mina yrkar genom åren har blött i samband med det och en sån blödning tidigt i dräktigheten har inget samband med ev dödfödda valpar.
Hur länge kan en sådan blödning hålla igång?
Börjar ändå blir lite orolig för henne nu när det är tredje dagen med blödning. Men stort tack för svar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 162
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 374
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp