Blöjor på förskola

solsken

Trådstartare
Som utlandsboende har jag läst svenska nyheter om tvister om vem ska stå för blöjor, förskolan eller föräldrarna. Detta är intressant för mig som alltid skickat med blöjor med mina barn och aldrig ens tänkt på att förskolan skulle stå för det. Nu funderar jag vidare: Om man använder en viss sorts blöja, tex ekologisk eller tyg-blöja, hur gör man då? Köper förskolan in en sort eller olika beroende på önskemål? Mina barn har alltid varit jättekänsliga i huden och bara kunna ha vissa sorters blöjor. Om man inte är nöjd med skolans blöjor, får man ersättning för pengarna man lägger ut för blöjor? Hur funkar det på er förskola?
 
Som utlandsboende har jag läst svenska nyheter om tvister om vem ska stå för blöjor, förskolan eller föräldrarna. Detta är intressant för mig som alltid skickat med blöjor med mina barn och aldrig ens tänkt på att förskolan skulle stå för det. Nu funderar jag vidare: Om man använder en viss sorts blöja, tex ekologisk eller tyg-blöja, hur gör man då? Köper förskolan in en sort eller olika beroende på önskemål? Mina barn har alltid varit jättekänsliga i huden och bara kunna ha vissa sorters blöjor. Om man inte är nöjd med skolans blöjor, får man ersättning för pengarna man lägger ut för blöjor? Hur funkar det på er förskola?
På vår förskola har man egna blöjor.
Jag kan nog tycka det är smidigast så. I blöjhyllan på förskolan så är det typ alla olika sorter. Säkert av olika anledningar. Ofta säkert pga att endel barn är känsliga mot vissa sorter och så.

Om det skulle köpas in;
Gissningsvis isf in en sort och så får man nöja sej med det. Eller köpa egna om det inte passar. Kan inte tänka mej att man får ersättning för det.
 
På vår förskola i Gröndal utanför Stockholm står förskolan för blöjor, finns bara vanliga tejpblöjor, från Libero. Ingen klagar utan det verkar fungera bra.
 
Jag som förälder hade ju hellre sett att pengarna gått till mer personal och mindre barngrupper.

Som personal kan jag känna att det är ett idiotiskt förslag på så många sätt.
Vi räknade ut att det bara på vår lilla förskola kommer gå runt 7-800 blöjor i veckan i en redan ansträngd ekonomi.

Dessutom, motiveringen att förskolan ska vara avgiftsfri utöver maxtaxan håller inte heller, då måste vi snart också hålla alla med riktiga utekläder, för det måste man också ha.
 
Sen verkar det nu som ingen vet riktigt vad som gäller, jag har svårt att tro att det blir verklighet.
 
Blöjor har alltid funnits på mina barns förskola. Nåt billigt märke i bara i en storlek. De som inte tycker det funkar tar med egna blöjor (får så klart ingen ersättning) - jag tycker de funkar ok så vi har använt dem o tyckt det varit smidigt!
 
Jag antar att det är smidigt för de anställda att slippa trassla med blöjor där föräldrarna systematiskt glömmer dem och hålla rätt på vems blöjor är vems.
 
Vår kommun har beslutat att inte stå för blöjorna eftersom domen inte fälldes i högsta instans och då inte är strikt prejudicerande. Det är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, som kommit fram till det enligt kommunen. För min del tycker jag att det är bra. Jag vill hellre att de lägger pengar på personaltäthet, bra mat och utbildningsmaterial till barnen.
 
Jag antar att det är smidigt för de anställda att slippa trassla med blöjor där föräldrarna systematiskt glömmer dem och hålla rätt på vems blöjor är vems.

Jag har sett det argumentet också.
Faktum är att vi lägger ungefär 1 minut i veckan på blöjhantering, det vill säga sätta upp en lapp om att de är slut eller fylla på paketet i barnets back.
Och vi har alltid ett lager extra om nån glömmer, oftast får vi resterande blöjor från de barn som blir torra, så det är verkligen inga problem.

Då läggs det nog 100 gånger mer tid på att leta rätt på omärkta kläder. 🙄
 
I våran kommun ingår inga blöjor på förskolan. Bra tycker de flesta då det dels är en onödig utgift för förskolan samt att föräldrarna vet bäst själva vad som passar sitt barn.
 
Vår förskola går över nu till att stå för blöjorna. Vi har bott här några månader och tagit med oss, gamla kommunen stod också för dem.

Fsk står för en sort, vill man ha nåt annat tar man med det själv (utgår från att man inte kompenseras då).
 
På vår förskola ingår det blöjor (privat förskola) De kommunala i samma småstad står ej för blöjor utan där får man ta med.
På kommunala i vår hemkommun ingår blöjor.
Tycker det är supersminket att det ingår så får vi en grej mindre att komma ihåg, hade dock inte varit nåt större problem att ta med heller för den delen.
 
Vi har alltid haft med egna blöjor och jag tycker inte att förskolan ska stå för det. Har inte blivit någon förändring hos oss sen domen och jag tänker inte påtala något eller fråga :) Nu är iofs yngsta på väg att bli blöjfri ändå.
 
Vår (fristående) förskola står för blöjorna. Vill man ta med egna engångsblöjor pga känslig hud är det helt okej, men det är en kostnad man får stå för själv i så fall. Har bara sett två sorters blöjor på förskolan så de flesta verkar nöjda med det som erbjuds. Vi hade absolut kunnat ta med egna blöjor men så länge förskolan inte ger uttryck för sparbehov så är vi tacksamma för de blöjor vi får.
 
Här står de för blöjor på förskolan. Finns i flera olika storlekar men av samma märke, aldrig varit något problem för vårt barn.
 
Vår förskola står inte för blöjor, inte den vi hade innan heller. Däremot måste vi köpa tejpblöjor och inte byxblöjor (som jag helst velat ha). Tycker inte förskolan ska stå för blöjkostnaden, bättre de pengarna går till annat!
 
Vår förskola står inte för blöjor, inte den vi hade innan heller. Däremot måste vi köpa tejpblöjor och inte byxblöjor (som jag helst velat ha). Tycker inte förskolan ska stå för blöjkostnaden, bättre de pengarna går till annat!

Vad har de för argument till tejpblöjor?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 537
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 049
Senast: Amk
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp