Blöta hästar

Min häst är väldigt känslig i ryggen, så jag försöker undvika att hon blir blöt/kall över ryggen eftersom hon då lätt blir öm (riktigt öm), får spänningar och det inte alltid värmer ur så att säga. Hon går alltså oftast med täcke.

Men ja, det händer ändå. Jag rider då om hon inte ömmar i musklerna. Om hon ömmar, om än lite, så låter jag helst bli att sitta upp men kan motionera henne på annat sätt.
 
Men alltså, ni som skriver att hästen är blöt och det kan bli det ena och det andra, torkar era hästar så långsamt med sadel alltså? Min häst var snustorr under sadeln efter bara 30 min runda om jag sadlade honom när han var blöt.

Stor överdrift att tro att hästar tar skada av att ridas blöta, isåfall har man en sadel som inte passar hästen vilket iofs ruskigt många har tyvärr. Då kan jag nog mer förstå att effekten blir som den blir men då är ju inte grundorsaken att hästen varit blöt. Folk borde kolla upp sin utrustning om hästen får skador av den.
 
Jag kan inte minnas att jag varit med om ngn häst som fått problem av att vara blöt under utrustningen.. Det förekommer ju uppenbarligen men jag gissar att det är ovanligt?
Jag har en häst (en SWB) som tycker att det är obehagligt att få på schabrak och sadel när han är blöt om ryggen. Han har haft "lindrigt sadeltvång" och just den hästen rider jag inte när han är blöt eftersom jag tycker att det är obehagligt med en häst som hotar att bocka de första stegen innan han vänjer sig.
Då väljer jag hellre de hästar som inte bryr sig om att de är blöta.
 
Jag har en häst (en SWB) som tycker att det är obehagligt att få på schabrak och sadel när han är blöt om ryggen. Han har haft "lindrigt sadeltvång" och just den hästen rider jag inte när han är blöt eftersom jag tycker att det är obehagligt med en häst som hotar att bocka de första stegen innan han vänjer sig.
Då väljer jag hellre de hästar som inte bryr sig om att de är blöta.
Låter jobbigt! Då hade jag såklart också anpassat, men hittills har det inte behövts.
 
Låter jobbigt! Då hade jag såklart också anpassat, men hittills har det inte behövts.
Ja.
Just den hästen var väldigt spänd vid uppsittning när han var ung, sent inriden pga att han krånglade. Och han är lite känslig såtillvida.
Dock har jag ju gott om okänsliga individer som gärna ställer upp i ur och skur, så jag väljer ju.
Fjordingarna och islandshästarna blir ju sällan blöta inpå skinnet även när de stått ute i ordentliga regnväder, och blir inte blöta inpå skinnet av att man lägger på schabrak och sadel heller, utan de blir nog fuktiga av svett innan de blir det av att det har regnar.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har alltid köpt regnjackor billigt och utöver det ärvt ett antal. Har aldrig haft en regnjacka som faktiskt håller för ett längre...
Svar
19
· Visningar
695
Senast: Ceta
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter dressyr och hoppning ledde Louise Romeike den trestjärniga klassen i polska Strzegom. Men efter 60 mm regn på kort tid blev det...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 802
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp