Blöta hästar

Finns det något bevis på att regnvatten ger en blistringseffekt? Det verkar väldigt långsökt.

Däremot kan jag förstå att vatten, jämfört med svett, just på ben där behåringen är extremt tunn och inga muskler finns och knappt någon hud som ger skydd, självklart kan ge skav. Skav i sin tur kan ju se ut och vara brännlika.
Jag har sett det själv. Skulle aldrig få för mig att sadla på en blöt häst. Svettig på tävling, inför tex omhoppning, visst, gnuggar först så torr jag kan, men inte en häst som gått i regn eller liknande. Så bråttom har jag inte att rida. Då får man ha täcke på hästen eller planera bättre.
 
Jag har sett det själv. Skulle aldrig få för mig att sadla på en blöt häst. Svettig på tävling, inför tex omhoppning, visst, gnuggar först så torr jag kan, men inte en häst som gått i regn eller liknande. Så bråttom har jag inte att rida. Då får man ha täcke på hästen eller planera bättre.

För mig som inte har en känslig häst är det ju tämligen annorlunda. Jag har bara haft hästar som inget känner av och jag har inte heller haft någon i min bekantskapskrets som haft. Då har jag ändå hållit på sedan ´84.

Jag förstår ju att det är just du och jag respekterar hur du gör. Dock är ordet "man" kanske mer ett "jag"? Annars blir det ju olyckligt anklagande.

Men, skulle du anklaga någon annan för att göra det och fråga dig själv om den planerat dåligt? Skulle du se ner på hur den personen gör och kanske också, som TS upplevde det, anklaga och skälla ut?

Jag måste ändå säga att jag sett skav på hästar som varit torra och rena när saker lagts på, i mycket större utsträckning. Riktiga brännsår efter selar och benskydd. Inte snyggt eller skönt.
 
Jag tänker ofta lite så här också @Jamtland . Alla gör olika och man måste testa sig fram lite. Visst ligger det en viss sanning i alla myter som finns. Det är min fasta övertygelse.

Givetvis finns det hästar som mycket lättare skavs av blöt päls.

Men, om jag skulle låta bli att rida/köra varje gång det är något någon annan anser obekvämt (för ryttare/kusk eller häst), farligt eller riskfyllt så skulle jag inte rida när:

* Det är kallare än -10
* Det är blankis
* Det är för varmt
* Det regnar
* Hästen är blöt
* Det är för mjukt
* Det är för hårt
* Det är för djup snö
* Det är för lerigt

Det skulle inte bli mycket dagar kvar att rida/köra på. Man måste bestämma sig för vad ens egna häst är känslig för och utgå från det. Hur man lär sig det är bara att testa, tyvärr.
 
Ja, jag rider som vanligt. Jag och alla andra distansryttare häller dessutom vatten på hästen vid tävling för att kyla den. Aldrig hört någon som fått skav/exem av det.

Ja, det är ju verkligen något man gör på distanstävlingar. Har heller aldrig hört i de kretsarna att man inte ska göra det. Men, jag är säker på att det förekommer skav såklart. Vad det sedan beror på kanske man inte vet alla gånger men någon enstaka gång kan det säkert vara av vattnet.

När vi tävlade distans för så där 20 år sedan (max 6 mil) så fick våra istället värmeutslag under sadeln vid ett tillfälle. Bara att avbryta och nästa gång ha en annan sorts vojlock och kyla i pauserna.

Sedan tänker jag också att vi ibland får för oss att svett under sadeln är naturligt (det är det ju på sätt och vis) men faktum är ju att svett under saker, på häst, är högst onaturligt egentligen.
 
Ja, jag rider som vanligt. Jag och alla andra distansryttare häller dessutom vatten på hästen vid tävling för att kyla den. Aldrig hört någon som fått skav/exem av det.
Antar att det är rena hästar nu häller vatten på? Eller låter ni hästarna rulla sig i sand eller jord innan ni häller vatten på dom?
 
Antar att det är rena hästar nu häller vatten på? Eller låter ni hästarna rulla sig i sand eller jord innan ni häller vatten på dom?

Alla talar om att rida/köra rena, blöta hästar (detta har också förtydligats under gång). Å andra sidan är det ju inte farligt att hälla vatten på en skitig häst. ;)
 
Om man har en skitig häst som man häller vatten på så är det väl i så fall för att få dem rena, eller hur tänker du? Det är väl inte farligt att hälla vatten på en skitig häst?

Alla talar om att rida/köra rena, blöta hästar (detta har också förtydligats under gång). Varför skulle man prata om skitiga?
Mina är inte rena när jag tar in dom från hagen när det regnar/ regnat. Kanse jag har hästar som älskar mer än andra att gräva upp ett jordbad i hagen och där rulla sig där.

Farligt nej, betydligt jobbigare att få bort blöt jord än torr jord.
 
Mina är inte rena när jag tar in dom från hagen när det regnar/ regnat. Kanse jag har hästar som älskar mer än andra att gräva upp ett jordbad i hagen och där rulla sig där.

Farligt nej, betydligt jobbigare att få bort blöt jord än torr jord.
Men det är ju en annan sak. Och en stor anledning till att jag duschar hästarna i spolspiltan istället för att ens försöka borsta bort den blöta leran.
 
Ja, vi håller vatten på dem samtidigt som man rider.
Smuts kan ju skava oavsett om hästen är blöt eller torr...
Visst skaver smuts oavsett torr eller rengnblöt, tycker dock är det är omöjlighet att få hästen ren när jag tar in böt häst från hagen om jag inte duschar den.
 
Hur lyckas ni få dem att torka på kort tid? Eller väntar ni i några timmar?

Mina hästar, i tunn sommarpäls, tar minst två timmar på sig att torka med täcke. På sommaren skulle jag inte sätta på täcke och då tar det lika lång tid om inte längre.

Har täcke som torkar upp dem. Brukar ta 30-40 min. Har ju flera hästar så behöver oftast bara vänta på den första. Har även värmelampor/solarium men det används enbart på vintern.
 
Är hästen blöt och utrustningen glider runt så blir det mer friktion, så då blir det lättare skav.

Så ha passande utrustning som ligger still så får inte hästen skav, oavsett om den är blöt eller torr.
 
Har täcke som torkar upp dem. Brukar ta 30-40 min. Har ju flera hästar så behöver oftast bara vänta på den första. Har även värmelampor/solarium men det används enbart på vintern.

JAg har ju bara en häst att köra. Att vänta på den att torka är som att se svampar växa. Det hinns inte med på en dag (alltså som planering).


Men, så har jag inte några problem heller så varför göra saker jobbigare för mig själv när jag inte behöver. :D
 
Genomblöt nej.
Lite blöt ok på sommaren, på vintern nej om det fortfarande regnar när jag släpper ut på lösdrift.
Rent Schabrak. Skulle aldrig lägga gelpad direkt på hästen oavsett väder( inget jag använder på min häst men ändå).
 
Ja. Hästar är vattentäta. :D

Gnugga rent givetvis, och torka så mycket det går. Men här på Västkusten skulle det inte bli mycket ridet om hästen måste vara snustorr före arbete. Då blir alternativet att rida ytterst, eller att alltid ha den täckad.
Bor på västkusten och använder täcke då jag inte har lust att snyta svart snor största delen av året:crazy:
 
Är hästen genomblöt så skrapar jag av med gummiskrapa och lägger på ylle filt så den börjar torka lite medans jag gör i ordning, sen på med ren padd och utrustning.

Är hästen dock blöt och lerig så spolar jag av, vintertid har hon täcke på sig så då är det ju bara att spola av benen och skippa skydden. Sommartid blir det ju inte så lerigt i och med att det är gräs i hagen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har alltid köpt regnjackor billigt och utöver det ärvt ett antal. Har aldrig haft en regnjacka som faktiskt håller för ett längre...
Svar
19
· Visningar
703
Senast: Ceta
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter dressyr och hoppning ledde Louise Romeike den trestjärniga klassen i polska Strzegom. Men efter 60 mm regn på kort tid blev det...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 831
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp