Blöta hästar

Ja men ofta duschar jag hästen innan för att vara säker på att den är ren.
Nu på sommaren duschar jag ofta hästarna innan ridning istället för att borsta om de är smutsiga :angel:
 
Anledningen är att jag i min ungdom fått en rejäl utskällning inför en massa folk på ridskolan där jag jobbade för att jag körde en häst som var blöt, det är bland det värsta (Jag hade så dåligt samvete gentemot hästen att jag grinade flera dagar och skämdes så fruktansvärt inför de som hörde att jag fortfarande mår dåligt över det). Hon som skällde ut mig sa att eftersom hästen varit blöt när jag selade på så hade hästen fått stora svullnader där selen legat då det blivit för varmt och fuktigt. Jag såg aldrig hästen med svullnader utan såg den först dagen efter och då fanns inget av svullnaden kvar.

Jag har efter det liksom trott att blöta hästar ska inte ha utrustning på sig förrän de torkat och har under de drygt 20 år som gått sedan händelsen aldrig reflekterat över att man kan sadla/sela en blöt häst... 😳 Det liksom bara slog mig häromdagen när det regnade att det var väldigt konstigt... 😂
 
Anledningen är att jag i min ungdom fått en rejäl utskällning inför en massa folk på ridskolan där jag jobbade för att jag körde en häst som var blöt, det är bland det värsta (Jag hade så dåligt samvete gentemot hästen att jag grinade flera dagar och skämdes så fruktansvärt inför de som hörde att jag fortfarande mår dåligt över det). Hon som skällde ut mig sa att eftersom hästen varit blöt när jag selade på så hade hästen fått stora svullnader där selen legat då det blivit för varmt och fuktigt. Jag såg aldrig hästen med svullnader utan såg den först dagen efter och då fanns inget av svullnaden kvar.

Jag har efter det liksom trott att blöta hästar ska inte ha utrustning på sig förrän de torkat och har under de drygt 20 år som gått sedan händelsen aldrig reflekterat över att man kan sadla/sela en blöt häst... 😳 Det liksom bara slog mig häromdagen när det regnade att det var väldigt konstigt... 😂


Visst kan vissa mycket känsliga hästar få skav och svullnader men, som sagt, fakta är ju att de blir både varma och fuktiga av svett också och jag tänker att eftersom det oftast sker just under utrustningen så kan det ju inte vara onaturligt.

Det enda som skulle kunna vara ”problem” är väl att vatten inte är svett och hästars svett har jag för mig innehåller proteiner liknande tvålämnen och är halare än vatten.
 
Så länge häst och utrustning är ren så ja. Har lite svårt för smutsiga schabrak, vojlockar och sadelgjordar. Gammal smuts och hästsvetts lukt :yuck: Allt som ligger emot och som kan skava borde i mina ögon vara minst "hyfsat" rent, gäller även allt som sitter på benen. Har hästen gått ute och är typ plaskblöt, torkar jag med en handduk först. Det att hålla rent tror jag är viktigare än att det är lite blött/fuktigt under utrustningen.
 
Nej, låter hästen torka. Det är skillnad på svett som löddrar och "smörjer" in huden och vanligt surt regn. Dels blistrar det vid benskydd tex och dels är jag för rädd om min utrustning och vill inte riskera skav.
 
Nej, låter hästen torka. Det är skillnad på svett som löddrar och "smörjer" in huden och vanligt surt regn. Dels blistrar det vid benskydd tex och dels är jag för rädd om min utrustning och vill inte riskera skav.

Finns det något bevis på att regnvatten ger en blistringseffekt? Det verkar väldigt långsökt.

Däremot kan jag förstå att vatten, jämfört med svett, just på ben där behåringen är extremt tunn och inga muskler finns och knappt någon hud som ger skydd, självklart kan ge skav. Skav i sin tur kan ju se ut och vara brännlika.
 
Nej. Låter dem torka först 🙂

Hur lyckas ni få dem att torka på kort tid? Eller väntar ni i några timmar?

Mina hästar, i tunn sommarpäls, tar minst två timmar på sig att torka med täcke. På sommaren skulle jag inte sätta på täcke och då tar det lika lång tid om inte längre.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har alltid köpt regnjackor billigt och utöver det ärvt ett antal. Har aldrig haft en regnjacka som faktiskt håller för ett längre...
Svar
19
· Visningar
694
Senast: Ceta
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter dressyr och hoppning ledde Louise Romeike den trestjärniga klassen i polska Strzegom. Men efter 60 mm regn på kort tid blev det...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 785
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 183
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp