Blöta lusern

Det är inte fodret i sig som dödar utan om hästen är glupsk så är risken stor att det kan fastna!
Sedan kan du ge hö, havre KRAFT SPORT luzern mmmm det spelar ingen roll!
 
Jag har fått svaret när jag frågat, att en glupsk häst bör få sin lucern uppblött, då det annars kan bli foderstrupsförstoppning
:bow: :bow: :bow:
 
Varför sa du inte det på en gång då :confused:!Så hadde du och jag sluppit tjaffsa.Men jag föredrar i alla fall det säkra före det osäkra.Sen är det ju oxå så att.krafftfoder är inte naturligt för hästen att äta överhuvudtaget.Knappast hö heller:Men det är så nära vi kan komma med dagens hästhållning :smirk:
Så att hästar får foderstrupsförstoppning av olika kraftfoder är inte så konstigt igentligen.Det är ju därför det rekommenderas att ge strå före kraft ;)
 
Jag skulle aldrig våga chansa! Har de till och med skrivit på säcken så finns det ingen anledning att utsätta sin häst för risken. Vid de tillfällen då jag haft så dåligt hö att jag varit tvungen att använda lucern så har jag blött den, oftast tillsammans med betfor om det har ingått i foderstaten. Det behöver inte stå och svälla enormt länge, jag gör iordning före jag mockar och rider.
 
vad sulle jag ha sagt från början?? och tjaffsar vi?? jag påstår hellre att vi disskuterar se där vad man kan uppfatta saker olika :)

Hö är väl det mäst naturliga vi kan ge våra hästar?? och luzerna?? GRÄS som dom i det fria äter.
Havre kraft mm är inte naturlig nä håller helt med dig :bow:
 
Som sagt vatten förhindrar inte att en häst får foderstrupsförstoppning falsk marknadsföring som sagt en häst får inte förstoppning av ett visst foder utan det uppstår när dom är glupska och inte tuggar utan bara sväljer.
Sedan om det är torr luzern eller blöt har mindre betydelse :)
 
Nä men för magen är det naturlligt vanligt hö är naturligt att äta=)
 
Oj, oj, oj.. Var i hela friden har du läst att havre är en vanligare propp än pellets? Eller det är bara som du antar? Du skriver även att uppblött lucern blir som cement, vad tror du händer i hästens mage och tarm då? Klart att pelletsen faller sönder. Skulle vara märkligt annars.
Vem tror du förresten betalar forskarna som påstår att det inte går att bevisa att rökning dödar?... :angel:
 
Håller med.
Inte blir det som cement hos oss i alla fall.
Och varför inte ta det osäkra före??
Men det är väl så det är.
Många grundar sin erfarenhet på enstaka djur och tror sedan att alla övriga är likadana.

Att förebygga kan ju inte vara fel.
Saker och ting KAN hända och att blötlägga just luzern tar ju inte livet av våra djur.
Eller?

AM
 
Jag blötlägger lucern/ krafft tillsammans med betfor och algerna, dessutom med lite äppelcidervinäger. Annars blir algerna kvar.

Har förut givit torr edel till hästarna, visserligen tillsammans med betfor och alltid med vatten, men jag tror det är skonsammare för matstrupen, magen & matsmältningen med blötlagd pellets. :bump:
 
Eeeh... ursäkta, är det inte vetenskapligt bevisat att cigaretter dödar??????? Det finns få saker som är så väl bevisade när det gäller hälsa som cigaretters farlighet
 
Tack och lov att jag inte ger min häst luzern. :smirk:

Men om jag gjorde, skulle den OVILLKORLIGT blötläggas.
 
Jag låter pelletsen svälla ca 1-2tim, sen häller jag av överflödigt vatten innan jag fodrar!
 
Men om du häller bort vatten häller du ju bort näring som lakats ur.
 
Jag ger luzernpellets torrt (häst som äter sakta).
Har man så glupsk häst att man måste blöta luzern bör man nog blöta all annan mat också. Havre kan också fastna...
 
Håller helt med Nafayette m fl. Om man är det minsta orolig kan man väl lika gärna blöta lucernpelletsen, det är ju definitivt inte skadligt i alla fall. Och, Solenpooolen, att pelleterat fodet utgör en större risk för foderstrupsförstoppning än icke pelletterat är väl ett ganska vedertaget faktum. Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra, vad man har för häst osv. Vissa hästar vägrar ju faktiskat äta blöt lucern, och i så fall får man väl fundera på om man ska låta bli att blöta den eller om man kanske ska byta ut den mot Lucern Hackat Strå istället.

Förstår inte varför vissa måste ta till en så otrevlig ton i diskussionerna. Tillför det verkligen något? :confused:

/AKO (som blöter både lucern o annat pelleterat foder)
 

Liknande trådar

Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 835
Senast: Diabetikern
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 684
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 493
Foder & Strö Hej, hur länge är det optimalt att låta lusern stå i blöt? Exempelvis om jag är är ute en förmiddag i stallet, och förbereder för...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 543
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp