Blöta lusern

S

smiling_sun

Vi har olika åsikter i stallet om man ska blötläga lusernen.. Jag har hört att man ska blötlägga den för den kan svälla i hästens matstrupe. Jag Blötlägger min hästs lusern tillsammans med betforen. Kan man ge den torr? Nu pratar jag om pelleterad lusern.
 
Jag blötlägger också min tillsammans med betforpelletter. Törs INTE ge torrt. Däremot har jag hört att man inte behöver blöta upp den lika mkt som betforen. Att det skulle räcka med 10 min....det har jag hört från osäkra källor (okunniga puckon från stallet :crazy:), så jag vet inte..
 
hejsan!
hemma i stallet hos oss så blöter vi lusern för sig, inte med betforen. Du MÅSTE blötlägga lusernen, annars gör den som betforn, den sväller i hästens mage..
jag skulle föreslå att blötlägga den var för sig, betfor innehåller så mycket omödigt socker som inte hästarna behöver få i sig mer än vad den får av betforn..
men somsagt det är så vi gör, du gör som du vill! :)
mvh madde
 
man ska låta den svälla mer i 10 min! den ska bli aom en grötig massa, dvs inga hårda bitar kvar..
vi lägger lusernen i blöt samtidigt som betforn, blötlägger på kvällen o de får den på morgonen..
 
Jag har börjat göra som så att jag tar pållans allt foder (havre, korn, kli, betfor, lusernpellets och mineraler) blandar ihop det torrt och blöter allt på en gång. Det fungerar faktiskt jättebra, bara man tar rikligt med vatten (min häst äter gärna "soppa") både lusernen och betforen sväller ordentligt då.

//Lilla jag
 
Jasså... På säcken från fodertillverkaren står det BÖR. Det är en jäkla skillnad på bör och ska.

Det behöver inte svälla till en grötig massa, att pelletarna gått sönder lite räcker. Är hästen dessutom "normal" och får ordentligt med grovfoder går det utmärkt att fodra torrt, precis som man kan göra med andra pelletsfoder.
 
Själv ger jag hackad lusern. Tycker det är mkt bättre, det har ju en mer naturlig "form" en pellets-soppa.... :smirk:
 
man ska la inte blötlägga hackad lusern????

jag var på kurs i colorado, där hade dom "forage" som dom som hade hyrt häst där (tar ju inte med ens egna över atlanten hehe) gav till hästarna.

M tanke på att dom hästarna inte gick i hagar utan hade små sand-pens under kurstiden fick dom ju inte i sig så mkt gräs. Så jag antar att det va som substitut, dom fick rätt mkt också. Nästan en hel spann monne o kväll o sen lite annat mitt på dagen.

Jag bara undrar, är forage samma som lusern? Jag har aldrig sett lusern innan o nu när jag köpte hem det så såg det väldigt likt ut. Vet inte hur man översätter fodersorterna på ammerikannska så jag hade ingen aning om foorage liksom....
 
Jo, men det är väl större risk att det händer något om man fodrar torrt än om man fodrar blött? :smirk:
Varför "chansa" och ge torrt när det är så enkelt att blötlägga det och slippa att ens fundera på om det kanske, möjligtvis kan svälla i hästens mage.
Nej, bättre att ta det säkra före det osäkra. Alltid!
 
Nej, det var ju därför jag rekommenderade hackad lusern i stället! Då behöver man inte blötlegga, och hästen får lite mer att tugga på. Jag gillar inte lusernpelletsen....:crazy: Inte min häst heller...
Hackat ska det va! ;)
 
det där är bara skitsnack att det skulle svälla i hästens hals.
Jag har alltid gett min häst pellets oblött och se hon är 22 år idag :smirk:
Samma som en kompis hennes häst är 30 nästa år och har ALLTID fått pellets i torr format se den står på alla 4 benen=)
Luzern blir ju som cement när man blöter det ALL mat sväller om man ska se det på det viset.
Hästens matstrupe är inte lång och att den skulle svälla på den korta biten köper jag inte. en häst kan få foderstrupsförstoppning av vanlig havre med!
 
Konstigt då att det står på vissa luzenfabrikat att den BÖR blötas då !Om det är skit snack menar jag...:angel: :angel:

Så här står det på kraffts luzern!!!!!!

Ett varmluftstorkad lusernfoder i pelletsform samt ett i hackad strå med den naturliga strukturen bevarad. Lätthanterligt och hygieniskt säkert. Ger smidig säkring av proteintillförseln. Blöt gärna pelletsen för att minimera risken för foderstrupsförstoppning.
 
ja tror du på allt du läser??? inte jag det gör dom bara för att det finns hästar som har dött AV foderstrupsförstoppning och då har väl hästen ätit just detta foder och man anklagar luzernet för att vara farligt.
Men att man inte tänker påatt hästar får lika gärna förstoppningar av vanlig havre och gräs är det ingen som tänker på.
Och inte fan står det på en höbal OBS blötläggs innan giva eller att det står det på en havrepåse du köper på odal??
Fats det har dött FLER hästar i förstoppningar på havre än på pelletsfoder
 
jasså det säger du.. nja kraft är skyldiga att skriva så.. det är som på ciggaretter dom MÅSTE skriva att det dödar fast det inte är vetenskapligt bevisat ATT det dödar!!
 
För drygt en månad sedan körde grannen iväg sin fölmärr till Strömsholm p.g.a. foderstrupsförstoppning.
Distrikaren lyckades inte få loss det.
Orsak? Luzernpellets till glupsk häst.

Vi blötlägger med betfor.
Alltså först blandar vi betfor och när det svällt färdigt tillägger vi luzern till dom som ska ha det.

AM
 
Fats det har dött FLER hästar i förstoppningar på havre än på pelletsfoder
Var får du den informationen från...Hadde varit intressant att läsa :smirk:
Kan kanske bero på att pelleterat foder är ett relativt ny fodervariant och vi har fodrat med havre i 400 år
 
Jag har både läst på säcken, och frågat säljarna av lucern, om man ska blöta eller ge det oblött.

Jag har fått svaret när jag frågat, att en glupsk häst bör få sin lucern uppblött, då det annars kan bli foderstrupsförstoppning.

Säljaren sa även att hästen ALLTID ska ha tillgång till vatten när den äter sitt lucern.

Mina hästar äter mkt lugnt och sakta. De får sin lucern ej uppblött.

Jag provade en gång att blöta lucernet till den ena hästen, och han fick då sådan där "vajernacke" som de får när ngt är lite skrämmande, sedan stack han försiktigt ner huvudet i krubban och så där "skräckblåste"! :D
Ngt denna häst MKT sällan gör!

Sedan åt han inte upp allt lucernet ens över natten!
Och denna häst har förut ALDRIG lämnat ngt i krubban!
Och inte heller vare sig före eller efter varit RÄDD för det han har i krubban! :D
 
Orsak GLUPSK häst!!
När hästar inte tuggar maten utan bara kastar sig över det så KAN det fastna ja!
Men det hade det likaväl kunna gjort med vanlig havre.
Min unghäst bara slängde sig över maten när han var liten tugga?? va är det typ.. det resulterade i att han fick foderstrupsförstoppning(noteca) du va ju med så du kan ju intyga!
och ojoj han åt bara kornkross betfoor :eek:
Men orsaken var att han åt för fort och det blev liksom lite stopp då i halsen man kan inte äta 2 kilo mat på en och samma tugga men det fattade inte min häst då.
SÅÅ hönät och specialkrubba där han inte kunde äta allt på n gång fick det bli.
Och pang få försvann allt och hästen började lära sig att äta luugnt och sansat ch sedan dess har han inte fått en enda foderstrupsförstoppning!
Inte kommer jag säga att åhhh ge inte hästen torr havre det är livsfarligt det var inte havre i sig som orsakade förstoppningen utan hans glupskhet
 

Liknande trådar

Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 803
Senast: Diabetikern
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 393
Foder & Strö Hej, hur länge är det optimalt att låta lusern stå i blöt? Exempelvis om jag är är ute en förmiddag i stallet, och förbereder för...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 492
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp