blöter ni kraft

Messy

Trådstartare
ni som ger kraft till era hästar, blöter ni det? och isf hur mkt?

det sväller ju mer än betfor, å själv skulle jag aldrig ge torr betfor till min häst... så ... :crazy:
 
Sv: blöter ni kraft

Tidigare när jag gav Lusern åt min häst så fuktade jag det innan(enl. rek.), för att minska risken för foderstrupsförstoppning.
Ger nu Krafft Pluss och den blöter jag inte.
 
Sv: blöter ni kraft

Hej!

Om man har en häst som "hugger" i sig kraftfodret bör man lägga i blöt då den äter så snabbt.

Om man har en häst som stått en stund och ätit sig "mätt" på hö och sedan får kraftfoder som den står lungt och knaprar på behöver man inte bötlägga det. (Betfor är av sådan struktur att det bör blötläggas).

Om kraftfodret sväller jättemycket och på ganska kort stund bör man lägga det i blöt. Att fodret sväller mycket efter en halv dag i blöt är väl förståligt? Och att det inte får samma eftekt av uppblötning i 5-10 min? Men det är ju bra att man tar det säkra före det osäkra.

Jag fodrar med krafft pluss och det tyckte jag inte svällde så snabbt och så mycket. Jag har en häst står en stund och äter sig "mätt" på hö och sedan får kraftfoder som den står lungt och knaprar på så jag behöver inte oroa mig! Då hästen i fråga är kräsen trodde jag hon inte åt till en början, men det är "bara" så att det tar runt 5 min för henne att äta 0,3 kg krafft! Undrar om pelletsen smakar olika? Hon står o petar runt i krubban men äter dock upp allt :D!

Mvh Lisa
 
Sv: blöter ni kraft

Min häst, samt många andra hästar i stallet (står på ridskola), får nya krafft groov och får det inte uppblött.
 
Sv: blöter ni kraft

Jag ger havre, den blöter jag inte.
Jag skulle inte heller blöta kornkross. Ger jag däremot något pelleterat kraftfoder eller kli så blöter jag det.
 
Sv: blöter ni kraft

Jag ger Krafft Protein, blöter det inte direkt men ger det ihop med ganska blött betfor.
Har en häst som tuggar noga och länge så jag är inte orolig för foderstrupsförstoppning på henne.
Hade jag haft en glupsk häst hade jag klart blött pellettarna.
 
Sv: blöter ni kraft

jag blandar allt mitt foder i en hink på blötlägger ordentligt (på gränsen vattnigt blir det som färdigsvällt) och låter det vara ett par timmar till ett dygn.
(betfor, luzern, krafft groov, havrekross + vitaminerna) Hästarna gillar röran och det blir smidigt att bara langa fram hinken.
 
Sv: blöter ni kraft

jag blötlägger alltid.
mest för att jag inte vill att hon ska få foderstrupsförstoppning då hon är väldans glupsk.
Jag blöter det ganska mycket. Är svårt att säga hur mycket. Men det blir vattnigt.
 
Sv: blöter ni kraft

blöter..för att undvika foderstrupsförstoppning.
 
Sv: blöter ni kraft

Hej!

Om man låter foder ligga i blöt blir det alltid bakterier och det kan jäsa om man låter det stå länge!
4-5 timmar i blöt tycker jag är länge och väl för allt foder, tex betfor, i kallt vatten! Rekomedationer brukar vara på ett par timmar! I varmt vatten och/eller att det står varmt finns ännu större risk att fodret blir unket/dåligt om det får stå länge.

Mvh Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: blöter ni kraft

Enligt både krafft och hippo ska deras kraftfoder inte BEHÖVA blötas OM man inte har en häst som har risk för att få foderstrupsförstoppning/ kastar i sig maten.
Men detta gäller givetvis inte betfor (och lusernpellets enligt mej!) då det alltid ska blötas upp!

Jag själv blöter inte upp maten(eller gjorde inte när jag hade pelletsar) Men jag vet några som gör det ändå. Smaksak?
Tror personligen inte hästarna bryr sig så mkt. ;)

Men rimligtvis borde ju det vara större risk för bakterier under tiden det är varmt, om man blöter upp maten "i onödan".
Dessutom är det ju onödigt kladd att hålla på med om det inte behövs:D :angel:
 
Sv: blöter ni kraft

Detta ska inte anses som nödvändigt men min treåring åt inte krafften när jag hade blött den så jag blöter aldrig hennes krafft , men min connema´ra ponny får Chevinal, Havre, betfor, krafft och alger och Algerna behöver ju blötas så jag slår ihop krafften, algerna och betforn och det tycker jag har fungerat exemplariskt.

/ Simona
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
650
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp