Blötlägga chiafrön eller ej?

Andira

Trådstartare
Min lilla ponny här blivit lös i magen och jag tänkte testa chiafrön för att se om det kan stabilisera. Troligtvis käkar hon jord och annat skräp i hagen. På sommaren är magen i topptrim Hon får torrhö av god kvalité. Det står olika på olika sidor som säljer chiafrö. Blötlägger ni eller inte? Tanken är ju att de ska suga upp vätska i tarmen här.
 
Min lilla ponny här blivit lös i magen och jag tänkte testa chiafrön för att se om det kan stabilisera. Troligtvis käkar hon jord och annat skräp i hagen. På sommaren är magen i topptrim Hon får torrhö av god kvalité. Det står olika på olika sidor som säljer chiafrö. Blötlägger ni eller inte? Tanken är ju att de ska suga upp vätska i tarmen här.

Om din häst utifrån beskrivning är dålig i magen är inte chiafrön en särskilt effektiv lösning.

Huruvida du blöter eller inte är inte avgörande, men blötlägger man oavsett vad det är, ska inget ligga i vatten för länge av hygieniska skäl.
 
Min lilla ponny här blivit lös i magen och jag tänkte testa chiafrön för att se om det kan stabilisera. Troligtvis käkar hon jord och annat skräp i hagen. På sommaren är magen i topptrim Hon får torrhö av god kvalité. Det står olika på olika sidor som säljer chiafrö. Blötlägger ni eller inte? Tanken är ju att de ska suga upp vätska i tarmen här.
Chiafrön fungerar inte så som du tänker och hade det gjort det så hade det varit direkt livsfarligt att ge det. Det hade då orsakat förstoppningskolik. De ska inte heller ges torra och inte i sådan mängd att de hade kunnat suga upp mer än en försumbar andel vätska i tarmen. Det är inte så att hjälpen är att ge något som ska suga upp vätska i tarmen. Hästen är inte lös i magen för att hon har för mycket vätska i tarmen utan för att hon har en störning i mag-tarmkanalen och det är den störningen du ska sikta in dig på att komma tillrätta med. Den blöta årstiden är ofta svår för magen men det finns några saker man kan hjälpa till med. Det första är att se till att hästarna inte går och äter hö från blöt/lerig mark utan att fodret ges på ett sådant sätt att det hålls fräscht och detsamma gäller såklart även vattnet. Det andra är att se till att hästen får tillräckligt med torrsubstans och fibrer och det tredje är att ge magstabiliserande medel. Yea-sacc är där en bra lösning. Det hjälper de goda bakterierna i tarmen att föröka sig. Har hästen diarré eller har mycket bajsvatten så är det veterinär som gäller i första hand så att veterinären kan hjälpa till att förhindra att hästen får kolik.
 
Håller med ang att man nog bör välja ett annat tillskott än chiafrön. Ett bra preparat med Yea-sacc brukar kunna stabilisera tarmfloran trots att de pillrar i sig lite jordbakterier från kladdig mark etc.
 
Chiafrön är en svindyr och helt ineffektiv metod.
Som redan nämnt, ge något som stabiliserar tarmfloran. Yea-sacc, ProEquo, till och med Proviva. Någon form av probiotika hur som helst.

Du har inte blandat ihop det med psylliumfrön? Det kan ges om man tror att hästen käkar mycket sand, är bra fiberkälla också. Dock skall inte för mycket fiber ges innan diarren är över.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 235
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 697
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 155
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp