Blötlägga grund

M

maac

Har en liten fundering, eftersom poan börjat hosta lite (förkyld) funderar jag på att blötlägga all kraft för att det inte ska bli värre, men när jag pratade med en stallkompis om det sa hon att man inte kunde blötlägga KRAFFT Grund.
Jag blev fundersam och frågade henne varför, det sa hon att hon inte visste, men att det hade något med att det skulle svälla i magen att göra. Typ kolikrisk.

Tycker att det verkar konstigt om det skulle vara så..., någon som vet hur det verkligen ligger till? :confused:
 
Sv: Blötlägga grund

Det är inga problem att blötlägga Krafft Grund. En i stallet blötlägger det med så pass mycket vatten att det blir till en "soppa", alltså att pelletsarna är helt upplösta.
 
Sv: Blötlägga grund

Svälla i magen kan ju inte risken till öka, eftersom du med vatten utnyttjar alla svällkroppar...
 
Sv: Blötlägga grund

Hur ska det kunna svälla i magen om det redan har svällt i vatten? :angel:

Hon tänker säkert på risken för jäsning och bakterietillväxt, men så länge det inte står i blöt mer än ett par timmar och förvaras svalt så ska det inte vara någon fara med det.
 
Sv: Blötlägga grund

Tack för svaren!
ringde Krafft och kollade för att vara på den säkra sidan, man vill ju inte att ens älskling ska må dåligt och de sa att det inte alls var någon fara att blötlägga deras kraftfoder... så nu har vi den frågan ur världen :)
 
Sv: Blötlägga grund

Blötte min hästs krafft förr, gick jättebra, det enda jobbiga var att det blev som cement i hinken så jag fick lite klagomål från dem som fodrade :D
 
Sv: Blötlägga grund

krafft själva rekommenderar att man alltid blötlägger deras pellets, Om man inte ger hö först så att hästens saliv fungerar.
många hästar har ju råkat ut för foderstrupsförstoppning pga pellets.
jag skulle aldrig ge krafft torrt. nu gör jag en egen sammansättning men har en gång för lääänge sen gett färdigfoder. :)
/jenny
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 629
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp