Blötlägga lusernpellets - vad är bäst?

Habina

Trådstartare
Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit (dvs jag flyttar långt från stallet och kan inte kånka 10 kg blötlagt lusernpellets till bilen/bussen), utan jag måste antingen göra det ett dygn i förväg eller när jag kommit till stallet och hästen ska ha fodret inom tre timmar.

Kan det fungera med att blötlägga i hett vatten? Vi har vattenkokare i stallet jag kan använda, men det blir ju liksom 8 liter vatten, så det tar en stund. De gånger jag glömt blötlägga 1 hg lusernpellets (ponnyn får det för att få i sig mineralerna) och använt hett vatten har inte hela kärnan lösts upp, utan det har varit kvar "småklumpar" som ponnyn tuggat sönder. Det har känts ok då det varit sån liten mängd, men nu blir det ju mycket mer.

Eller är det ok att blötlägga ett dygn i förväg, om det är kallt vatten och hinkarna sen står i några plusgrader bara (max 4 skulle jag säga)?

Vill helst inte ge lusernhack istället, dels för att det är mycket dyrare och dels för att det tar längre tid för hästen att äta upp (hon ska redan innan smälla i sig 7 kg hö och 1 kg blötlagt kraftfoder på ett par timmar).

Problemet löser sig själv i slutet på februari, men tills dess, vad är minst dåligt?
 
Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit (dvs jag flyttar långt från stallet och kan inte kånka 10 kg blötlagt lusernpellets till bilen/bussen), utan jag måste antingen göra det ett dygn i förväg eller när jag kommit till stallet och hästen ska ha fodret inom tre timmar.

Kan det fungera med att blötlägga i hett vatten? Vi har vattenkokare i stallet jag kan använda, men det blir ju liksom 8 liter vatten, så det tar en stund. De gånger jag glömt blötlägga 1 hg lusernpellets (ponnyn får det för att få i sig mineralerna) och använt hett vatten har inte hela kärnan lösts upp, utan det har varit kvar "småklumpar" som ponnyn tuggat sönder. Det har känts ok då det varit sån liten mängd, men nu blir det ju mycket mer.

Eller är det ok att blötlägga ett dygn i förväg, om det är kallt vatten och hinkarna sen står i några plusgrader bara (max 4 skulle jag säga)?

Vill helst inte ge lusernhack istället, dels för att det är mycket dyrare och dels för att det tar längre tid för hästen att äta upp (hon ska redan innan smälla i sig 7 kg hö och 1 kg blötlagt kraftfoder på ett par timmar).

Problemet löser sig själv i slutet på februari, men tills dess, vad är minst dåligt?
Kokande vatten när du kommer dit och det får stå tre timmar borde ha löst upp kärnan.
Du behöver ju inte ha allt vatten kokande på heller.
 
Kokande vatten när du kommer dit och det får stå tre timmar borde ha löst upp kärnan.
Du behöver ju inte ha allt vatten kokande på heller.

Jag kanske ska testa nån dag redan innan... Vi har rätt varmt vatten i kranen, men jag vet i sjutton hur fräscht det är med en gammal varmvattenberedare...
 
Jag gör iordning foder på kvällen och blötlägger då morgonens giva i kallt vatten och kvällens giva i varmt vatten. Med varmvatten (från kranen alltså, inte kokhett) är det inga konstigheter att utfodra inom en timma. Om ni inte har varmvatten i stallet så skulle jag blanda kallvatten med vatten från vattenkokaren.

Sen tänker jag också att det inte lär vara någon som helst fara om en liten del av pelletsen fortfarande är hårda. Om det inte har svällt på tre timmar lär det liksom inte svälla på den korta tid det tar för fodret att passera ner i matstrupen.

Jag skulle inte låta det stå ett dygn mer än i undantagsfall. Tycker att det luktar konstigt efter så lång tid.
 
För mig har det funkat bra att blötlägga kvällen före för att använda dagen efter. Har då blötlagt i kallt vatten och hinken har stått kallt i ca 3-5 plusgrader.
 
För mig har det funkat bra att blötlägga kvällen före för att använda dagen efter. Har då blötlagt i kallt vatten och hinken har stått kallt i ca 3-5 plusgrader.

Jo, men för mig kan det bli att jag tex blötlägger det kl 17 och sen ger det dagen därpå kl 19. Eller åt andra hållet såklart, att jag blötlägger kl 21 och sen ger det kl 13 dagen därpå. Men det kommer att variera nånstans däremellan.
 
Jag blötlägger nästan alltid kvällsgivan på eftermiddagen, några timmar innan det ska ges, tycker det hinner lösa upp sig fint när jag har varmt vatten.
 
Jo, men för mig kan det bli att jag tex blötlägger det kl 17 och sen ger det dagen därpå kl 19. Eller åt andra hållet såklart, att jag blötlägger kl 21 och sen ger det kl 13 dagen därpå. Men det kommer att variera nånstans däremellan.
Så har det varit för mig också. Och så länge det står kallt så ser jag inga problem. Det blir ju som att förvara mat i kylskåp.
Däremot ska man inte använda varmvatten från kranen då det inte räknas som livsmedel.
 
Vintertid när det är kylskåpskallt i stallet blötlägger jag kvällen innan i kallt vatten och så får det stå tills det ska ätas nästföljande kväll. Sommartid vill jag inte att det står och jäser så då blötlägger jag i varmt vatten och sen får det stå och dra medan jag rider eller gör något annat. I varmt vatten är det klart på under en timme.
 
Måste du blötlägga? Är hästen inte superglupsk så kan det fungera utmärkt att ge det torrt. Det har jag gjort till samtliga av mina ston, hingstar, unghästar och föl. Det har fungerat superbra.
 
Måste du blötlägga? Är hästen inte superglupsk så kan det fungera utmärkt att ge det torrt. Det har jag gjort till samtliga av mina ston, hingstar, unghästar och föl. Det har fungerat superbra.

Ja, jag måste blötlägga.
 
Måste du blötlägga? Är hästen inte superglupsk så kan det fungera utmärkt att ge det torrt. Det har jag gjort till samtliga av mina ston, hingstar, unghästar och föl. Det har fungerat superbra.
Jag skulle aldrig våga ge det torrt efter att en häst jag kände fick foderstrupsförstoppning av en näve gett ur handen. På Ultuna började han blöda så kraftigt när de försökte lösa upp stoppet att han avlivades istället. :( Han var visserligen gammal men fullt kry i övrigt, pigg och reds.
 
3 timmar borde räcka mer än väl, men även 24-26 timmar om maten får stå i ett svalt utrymme. Matrester blir inte dåliga av ett dygn i kylskåp, eller hur?

Använd en ren bytta, ni har varmvatten så diska ordentligt innan blötläggning, så kommer bakterietillväxten vara riktigt låg. Jag gillar tubtrugs, dom är lätta att hantera och diska och man slipper böka med dubbla kärl.
 
Känns väl som en extremt onödig chansning. Ja det kan gå bra, men det kan lika gärna leda till foderstrupsförstoppning.
Mja, alltså en häst som inte är tvärhungrig har druckit ordentligt klarar av att äta pellets utan att få foderstrupsförstoppning. Ja tillomed fölen klarade för tusan av det. Men allt beror på ätstilen. En häst som vräker i sig blir det inte bra med givetvis.

Hur många blöter upp soja till exempel? Där kan vi snacka om att svälla! Men jag har aldrig hört någon häst få foderstrupsförstoppning av det, och det står heller inte på påsen att det ska blötläggas.
 
Olika sorters pellets tar ju olika lång tid att lösa upp. För flera år sedan använde jag en melassfri sort från Granngården som löstes upp väldigt snabbt i varmt vatten.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Mja, alltså en häst som inte är tvärhungrig har druckit ordentligt klarar av att äta pellets utan att få foderstrupsförstoppning. Ja tillomed fölen klarade för tusan av det. Men allt beror på ätstilen. En häst som vräker i sig blir det inte bra med givetvis.

Hur många blöter upp soja till exempel? Där kan vi snacka om att svälla! Men jag har aldrig hört någon häst få foderstrupsförstoppning av det, och det står heller inte på påsen att det ska blötläggas.
Hästar får ju liksom foderstrupsförstoppning av grovfoder ibland så jag tycker det känns väldigt onödigt att chansa med foder som faktiskt sväller och på kort tid typ dubblerar volym.

Soja är väl ett utdöende foder till häst iom miljöpåverkan osv. Jag känner ingen som ger soja idag så vet inte om det sväller eller brukar blötläggas.
 
Står det kylskåpskallt är ett dygn inga problem. Är det varmare än så i stallet skulle jag köra på vattenkokare i stallet (eller varmvatten från kranen om det känns ok fräscht). Jag brukar själv vara i stallet vid 16-17, blötlägger då kvällsgivan i varmvatten och det är inga konstigheter att ge 1 timme senare. Morgongivan sätter jag i kallt vatten på vintern, på sommaren får han inte lusern på morgonen då det känns för varmt för att det ska stå i blöt i 14-15 timmar.
 
Och tillägg till diskussionen om foderstrupsförstoppning: min häst fick inte foderstrupsförstoppning av lusern som inte var helt färdigsvällt någonsin under våra 4,5 år tillsammans, däremot fick han av gräs en gång. Skulle dock inte chansa med att ge helt torra lusernpellets till någon häst, någonsin, vilket jag vet att vissa gör.
 
Hästar får ju liksom foderstrupsförstoppning av grovfoder ibland så jag tycker det känns väldigt onödigt att chansa med foder som faktiskt sväller och på kort tid typ dubblerar volym.

Soja är väl ett utdöende foder till häst iom miljöpåverkan osv. Jag känner ingen som ger soja idag så vet inte om det sväller eller brukar blötläggas.
Det låter inte helt normalt att de skulle få foderstrupsförstoppning av hö eller hösilage. Då behöver man kolla upp om den glatta muskulaturen i strupen fungerar som den ska. Alternativt ge hästen mat oftare så att den inte är så pass hungrig att den vräker i sig på det sättet. Soja sväller till typ 5 ggr storleken, minst. Antagligen mer. Jag vet många som ger soja, men främst till unghästar eller digivande ston. Svårt att få i dem tillräckligt med protein annars.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 070
Senast: tara
·
Hundhälsa Igår har det rensats upp en sprucken menisk och tagits bort plattan efter korsbandsoperationen på Fiffi. Natten innan ville hon inte...
Svar
9
· Visningar
9 317
Senast: Luff
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 359
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp