blötlägga pellets?

T

Tuki

blötte lucernpelletsen igår och blev förskräckt över hur mkt den svällde (tänk om detta hade hänt i hästmagen :eek:). Nu undrar jag om man kanske borde blötlägga alla former av pellets :confused:.

sen kan jag tillägga att det var en ren slump att jag fick veta att lucernpellets skall blötläggas, tänk på alla som inte får denna information :eek:
 
:eek:Gulp :eek:.
Så man borde blötlägga "vanlig" pellets (t.ex. krafft groov) också :confused:. Nu ställer jag en dum fråga: hur är den med hackad lucern? Sväller den också?
 
Allvarligt. ALLT foder sväller. Hästen klarar det! Pelletsarna är utvecklade för att hästen ska klara av dem. Om man absolut vill blöta sina pellets är det för att man vill undvika att riskera att hästen äter för fort och får foderstrupsförstoppning.

Ger man stora mängder uppblött foder kan hästen få problem att den inte hinner genomsyra fodret i magsäcken, utan fodret vandrar vidare för snabbt och jäser istället i tarmarna.
 
De foder som jag personligen tycker man ska blötlägga är:

Betfor (givetvis)
Vetekli (för det dammar ju så annars)
Lusern pellets (de sväller mycket och snabbt, och Krafft rekommenderar det)

Jag blötte tidigare allt foder genom att ge en skvätt betfor varje måltid. Detta för att min häst är hosthäst. Nu får min häst en skvätt vatten på sitt lucernhack, havre, soja, krafft protein och krafft groov. Det behöver inte svälla, utan det är bara för att minska ev. dammande.

Om du har en häst som är glupsk, lägg några stenar i krubban, och se till att hästen får äta hö innan krafftfodret.
 
Nej, min häst är inte det minska glupsk, snarare tvärtom.
Enda anledningen till att blöta hans foder skulle vara på grund av "svällrisken". Idag blöter jag endast betforen. Lucern hack, mustang breed och sojan får han serverad torr (med moröter som enda "blöta" komplement)
 
jag tycker det är skillnad på olika pelletsar...kraffts luzernpellets vill jag gärna blötlägga, då jag tycker dom är så stora o torra(säg den "produkt" i en hästs naturliga meny som liknar stora pelletsar) hippos sortiment tycker jag (obs det är vad jag själv tycker)inte behöver blötläggas...om man tänker på hur mycket en del pelletsar sväller så kan man ju samtidigt undra hur mycket dom "suger upp" på vägen ner till magsäcken...därav alla "halsinfektioner" som spökar framförallt på våra sporthästar( detta är MINA egna teorier) saliven en häst producerar vid t ex havrefodring....är minimal vid pellets förtäring...saliven behövs för att spjälka och bryta ner maten...vilket istort sett är obefintlig vidd t ex stora pelletsfodring

..

Hmmmm, har varit nog virrig nu :angel: :D
 
Hästens saliv innehåller ju inga enzymer som hjälper till att bryta ner fodret, så salivens "enda" uppgift är ju att underlätta passagen ner genom strupen.
 
När jag flyttade till ett nytt stall i januari så började jag ge Krafft grund, då detta fanns att tillgå, efter 2 månader böjade jag tycka att han så aningen uttorkad ut, visste dock inta vad det var då (nåt med åldern kanske...)när jag var på en distanstävling en månad senare frågade veterinären om han drack ordentligt, ja sa ja. Men började luska i varför han var som han var och drog slutsatsen att det var Krafften, (aldrig ätit det tidigare) så jag slutadet med med och han blev bättre på bara några dar, så sen dess blöter jag alla pellets hur än fjuttiga dom är, vill oxå påpeka att han gick på endast 1 kg om dagen (delat på tre) Så nog tror jag på att blötlägga foder./Tokloke
 
Antimikrobiell funktion
Saliven innehåller ett flertal ämnen med förmågan att begränsa antalet bakterier, svampar och virus i munhålan. Detta sker genom att dessa komponenter aggregerar (klumpar ihop, för att sköljas bort med saliven), hämmar ämnesomsättningen och tillväxten för mikroorganismerna. Här några exempel:

Lysozym är ett enzym som påverkar bakteriernas cellväggar och skadar dem. De har därför en baktericid effekt.• Laktoferrin binder järn och minskar därför tillgången av denna för bakterierna så livsviktiga jon.
Myeloperoxidas- och salivperoxidassystemen. I saliven finns ett antimikrobiellt system bestående av saliv- och myeloperoxidas. Dessutom behövs tiocyanat och väteperoxid. Enzymerna sätter igång en reaktion mellan tiocyanat (ett substrat som finns i saliven) och väteperoxid som produceras av bakterierna. Genom reaktionen bildas hypotiocyanit; ett naturens eget naturliga skyddsmedel mot bakterier som också neutraliserar de fria radikaler som bildas i saliven.

Amylas är ett enzym som påbörjar matsmältningen genom nedbrytning av kolhydrater.


Histidinrika proteiner (histidinrika polypeptider) uppvisar både antibakteriella och antifungala egenskaper, men den främsta funktionen är den första stegen i pellikel-bildningen.
Sekretoriska immunglobuliner (sIg A) är stora proteiner som bildas mot de bakterier vi möter i vår omgivning, t.ex. mutans streptokocker

:D...mest stolt är jag för att jag lyckats att klistra in :D :D
 
Gäller det du klistrade in HÄSTARS saliv? Eller något annat däggdjurs? Det framgår inte av texten. Dock tyder sista meningen på att det är människors saliv, som INTE är uppbyggd på samma sätt som hästars.
 
Magdalena eller Nina eller någon som är mycket foderkunnig:
Jag har hört att hästarna tillgodogör fodret bättre om man blöter det så pass mycket att det blir som en gröt, än om man ger det helt torrt. Men att man inte ska blöta det för mycket så att det blir som soppa, för då tillgodogör de det inte alls på samma sätt utan att det mer "rinner" igenom. Vet ni om detta påståenden stämmer?
 
Problemet med blöt mat är ju att det blir större volym = stannar kortare tid i magsäcken och hinner inte genomsyras.

Vatten rinner ju förbi magsäcken, så det låter ju logiskt att "soppa" inte heller stannar i magsäcken tillräckligt länge, utan bara rinner förbi.

Om man ger torrt eller som "gröt" tror JAG inte spelar någon större roll för upptagningen av fodret.
 
Aha, det är alltså volymen som gör den snabbare passagen och inte själva vattenhalten? Jag ger mina hästar helt korn och därför blöts det tillsammans med betfor. Detta medför ju att de alltid får blött kraftfoder kvt, men korn sväller ju inte nämnvärt.
 
På min säck från Granngården så står det textat att dom rekomenderar att man blötlägger lucern.

Så dom som inte får denna information kanske läser dåligt?

Av ren "självklarhet" tar jag alltid reda på hur man förbereder hästen eller fodret om jag aldrig använt mig av det, innan jag ger hästen !
 
ja, det är människors...men i vilket fall somhelst så får ju hästen mycket mindre salivavsöndring av pellets än t ex helhavre...jag tror ändå att saliven i samband med matsmältning är viktig...ska söka mera ...PÅ häst om jag finner nåt :p
 
Exakt, du måste söka specifikt på häst, för deras saliv är inte uppbyggd på samma sätt som köttätande djurs.
 
Munnen
Digestionskanalen börjar med munnen. Hästen har mycket rörliga och känsliga läppar, som den kan sortera bort sådant den inte vill ha i sig. Den har så kallade strecktecknade tänder, som är uppbyggda av tre ämnen, tandben, cement och emalj. Emaljen är hårdast och slits inte lika fort som de andra delarna. Emaljen är också veckad och på så sätt skapas en tuggyta med vassa åsar, som effektivt kan mala sönder gräs. Detta malverktyg skärps kontinuerligt vartefter tänderna slits. Samtidigt växer hästens tänder ca 2 mm per år, vilket är ungefär lika mycket som de slits och de håller sig därför lika långa. Tänderna slutar växa i tjugoårsåldern. Därefter kan hästen leva på gräs (grovfoder) bara till dess tänderna slitits ner helt. Det brukar ta ett tiotal år, men det varierar sannolikt mycket mellan individer. I naturen är den vanligaste dödsorsaken bland de stora gräsätande djuren just att de svälter ihjäl på grund av nerslitna tänder.

Hästen har liksom vi två uppsättningar tänder, dels mjölktänder, dels permanenta tänder, som successivt ersätter mjölktänderna. Hästen har 24 mjölktänder, varav 12 framtänder och 12-14 premolarer (främre kindtänder). Premolarerna finns vid födseln eller kommer fram under de två första veckorna. De främsta framtänderna finns också vid födseln eller kommer fram under den första veckan medan nästa kommer mellan 4 och 6 veckor och de yttersta mellan 6 och 9 månaders ålder. Mjölktänderna byts successivt mellan 2,5 och 4,5 års ålder. De första molarerna (inre kindtänderna), som det bara finns en permanent uppsättning av, bryter fram mellan 9 och 12 månader, de andra vid ca 2 år och de tredje mellan 3,5 och 4 års ålder. Hörntänderna, som också bara finns som permanenta och endast hos hingstar och valacker, kommer mellan 4 och 5 års ålder.

Unghästen får alltså full uppsättning framtänder först vid ca 9 månaders ålder, då också de första molarerna bryter fram. Denna tid överensstämmer med den naturliga avvänjningsåldern, då fölet helt skall börja leva på gräs. Full tanduppsättning (40 - 42 tänder) har dock inte hästen förrän mellan 4 och 5 års ålder. I samband med tandbyten eller när nya tänder bryter fram är det inte ovanligt att hästen äter sämre, på grund av ömhet eller annat obehag i munnen.

Hästen tuggar normalt fodret omsorgsfullt. Underkäken är smalare än överkäken, vilket medför att hästen bara kan tugga på en sida i taget. Däremot kan hästen röra käken i sidled, vilket gör att den kan tugga med roterande rörelser, som effektivt mal sönder fodret mot emaljåsarna. Friska tänder mal normalt ner hö och gräspartiklar till en längd mindre än 1,6 mm. Två tredjedelar av partiklarna i hästens magsäck är mindre än 1 mm. Grovfoder kräver betydligt fler tuggningar än kraftfoder och tar längre tid att äta.

Ättider, min/kg foder (efter Meyer)
Foder Ättid
Hö 40
Halm 40-60
Havrekärnor, hela eller krossade 10
Foderblandning, pelleterad (4-8 mm) 10
Foderblandning, opelleterad 20

Detta har betydelse dels för salivproduktionen, som stimuleras av att det är foder i munhålan, dels för hästens mentala upplevelse av att ha "ätit färdigt". Salivens funktion är att blöta upp fodret, så att det går lättare att svälja. Vissa spottkörtlar producerar en slemrik saliv, som smörjer fodret, så att det ännu lättare passerar genom foderstrupen. När hästen får foder, som den snabbt tuggar sönder, produceras det mindre mängd saliv. Det medför att fodret inte blir tillräckligt genomfuktat och risken för att det skall fastna i foderstrupen och orsaka stopp där ökar.

En medelstor häst producerar 10-30 liter saliv per dygn, ju mer grovfoder desto högre produktion. Saliven har ett neutralt pH, men kan till viss del buffra sura ämnen. Det beror på att den innehåller bikarbonat. Koncentrationen ökar med sekretionstiden och buffringskapaciteten är således beroende av den tid hästen äter. Till skillnad mot vår egen saliv innehåller inte hästens saliv några enzymer.

Tiden som hästen tuggar och sväljer påverkar också dess "ätmotivation", så att ett foder som äts upp för snabbt, gör att hästen fortfarande har en stark vilja att äta, när fodret är slut, även om den fått tillräckligt med näring. Detta ökar risken för att hästen utvecklar beteendestörningar.

Långt blev det och jag nåste tyvärr ge dig rätt :D :D på ETT sätt...faktum kvarstår att salivproduktionen är LÅG vid stora pellets(prova att äta själv)och saliven kan inte hjälpa till med nedforslingen till magsäcken.....det jag ställer mig emot(genom egna iakttagelser)är att det bekymmer sporthästar idag har med entrappment och halsinfektioner stup i kvarten, har en del för pelleterat foder att redogöra.....att ta ut sig till max(alla som gjort detta vet hur det känns i halsen efteråt)och stoppa i sig TORRA KULOR till fikat :crazy:....detta MÅSTE ge bakslag på sikt...med t ex känsliga slemhinnor, och därmed lättare infektionsrisk och mottaglighet för t ex virus.....
Detta är vad jag märkt i MIN travarvärld, och så mycket hästar som går Till "spillo" bara pga dessa halsinfektioner....men enzymer....det finns INTE i hästens saliv :D :D.....fast visst har saliven en ganska så stor betydelse..
 
Nu känner jag mig rätt nöjd när din text verifierade det jag sa :D Salivens funktion att fukta fodret så det lätt åker ner, och att den inte innehåller enzymer :banana:

Men då tänker jag också rätt som fuktar mitt foder tror jag, trots att det är en lucker blandning. Äter man mycket själv så blir man ju lätt torr i munnen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp