Blötläggning av hö

Emma-pemma

Trådstartare
Jag fick rådet att blötlägga höet till vår ponny som är fångbenägen. Ni som redan är igång med detta, hur ser era rutiner ut? Hur länge låter ni höet ligga i blöt? Hur länge kan man fodra med det sedan? Håller det ett helt dygn? Har ni några tips om bra grejer? Jag har nu lagt höet i ett nät med täta maskor i en vattentunna, men det är pilligt att få ut höet ur nätet sedan. Vår ponny äter lite dåligt, så jag vill inte försvåra för honom genom att fodra med höet i ett nät.

Det blir enorma mängder vatten, vad gör ni med allt vattnet? Eller har ni hittat ett bättre sätt?

Alla tips om denna typ av fodring mottages tacksamt. Jag har nu gjort det i två dagar, och inser att jag behöver hitta något praktiskt sätt att hantera det på.
 
Jag fick rådet att blötlägga höet till vår ponny som är fångbenägen. Ni som redan är igång med detta, hur ser era rutiner ut? Hur länge låter ni höet ligga i blöt? Hur länge kan man fodra med det sedan? Håller det ett helt dygn? Har ni några tips om bra grejer? Jag har nu lagt höet i ett nät med täta maskor i en vattentunna, men det är pilligt att få ut höet ur nätet sedan. Vår ponny äter lite dåligt, så jag vill inte försvåra för honom genom att fodra med höet i ett nät.

Det blir enorma mängder vatten, vad gör ni med allt vattnet? Eller har ni hittat ett bättre sätt?

Alla tips om denna typ av fodring mottages tacksamt. Jag har nu gjort det i två dagar, och inser att jag behöver hitta något praktiskt sätt att hantera det på.
Här har du lite information om ämnet
https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-kan-man-laka-ur-socker.htm

Så om det är tillräckligt mycket socker som försvinner är lite svårt att säga. Om det är möjligt kanske ensilage kan funka bättre när det gäller att bli av med sockret i grovfodret. Det förutsätter då att ensilaget är tillräckligt blött för att ensileringsprocessen ska fungera som den ska.

Om du vill fortsätta blöta höet kanske du kan ta en lövkorg och ställa den i en stor balja som du fyller med vatten. Lövkorgen kan då agera durkslag tänker jag (Borra ett gäng hål i botten på lövkorgen också). Då slipper du ju stöka med hönät.
28392
 
Det viktigaste är att ta reda på sockerhalten i ditt hö. Kanske är det helt onödigt jobb, antingen för att sockret redan är under 10% eller för att det är så högt att blötläggning inte gör tillräcklig skillnad utan det är bättre att leta reda på annat hö.

Lövkorg är annars det smidigaste precis som @a1agnlju skriver här ovan.
 
Att blötlägga hö tvistar de lärde om. Det har varit många mindre undersökningar på hur lång tid osv. Sist jag läste en mindre undersökning försvann 50% av sockret (och mineraler) när man blötte med varmt vatten, på väldigt kort tid.

Analysera ditt hö men hos någon som analyserar wsc, esc och stärkelse.

Jag blötlägger varje dag.
 
Jag tyckte att stabila påsar funkade toppen, köpte ett gäng på jula. Kan vara en idé att tejpa lite extra i ”sömmarna” men jag förvarande mina så de höll vattnet ett tag och under natten så sipprade det ut lagom så det gick att ge direkt på morgonen etc.

Tipsen ovan skriver jag också under på :)
 
Jag blöter till min fångponny och då ställer jag ikea-kassen höet ligger i i en balja och häller vatten över.
 
Till alla: Tack för tipsen, och tack för länken till Hippson. Det verkar vara ganska varierande vad man fått ut, men sammanfattningsvis är det lägre socker i ensilage.

Höet är analyserat och har en sockerhalt på 106g/kgTS.

Ni som svarat, märker ni någon skillnad på er häst? Har någon testat att blötlägga och skicka in ny analys för att få verifierat att sockret sjunker? Det är ju intressant om allt annat också sjunker, då stämmer ju inte analysen alls längre.

Jag har testat några dagar nu. Märker ingen direkt skillnad på ponnyn, men han gillar höet mycket bättre när det är blött än när det är torrt. Även de andra hästarna verkar sugna på det blöta. En dag fick höet ligga i blöt 10 timmar, men då gillade inte ponnyn det längre. Annars har jag testat 1-2 timmar. Vad har ni andra för erfarenheter?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 951
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Blötlägger pållens hö eftersom han började hosta. Hur länge bör det ligga i blöt för bästa effekt? Jag har ett vagt minne av typ 30 min...
Svar
14
· Visningar
3 579
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp