blötläggning av kraftfoder...hållbarhet?

J

jezekl

Jag har lite funderingar kring blötläggning av kraftfoder och hållbarheten på det. Jag håller just nu på att välja ut ny foderstat och har nåra alternativa foder, och det är om dessa jag undrar om blötläggning.

Mitt problem med blötläggning är att jag inte själv ger min häst foder, utan det gör de jag hyr stallplats av. Jag gör själv iordning fodret. Det innebär vardagar att jag gör iordning fodret på kvällen (mellan 5 och 7)som ges vid 7 på morgonen. På helger kan jag göra iordning det mitt på dan (12) och det ges kl.8 på morgonen efter, dvs det står många timmar. Jag måste ha foder som klarar de förhållandena, och undrar alltså om nedanstående foder gör det..

Krafft protein och breed: behöver man blötlägga dem? Hur lång tid klarar det sig sen?

Vetekli vet jag att man ska fukta lite pga att det är dammigt. Hur länge klara det sig fuktigt utan att bli dåligt?

Samma fråga för Krafft lucern, dvs hur länge klara det sig?

De alternativ jag funderar på nu är vetekli+breed, vetekli+protein eller lucern+breed (ev lucern+soja). Vilka av dessa klara jag med de förhållanden jag har? :confused:
 
Det är egentligen bara betfor som MÅSTE blötläggas. Detta för att det annars kan fastna i strupen och täppa till, då betforen sväller till minst dubbel volym i vatten.
En del hästar som äter mycket glupskt kan få foderstrupsförstoppning även av andra foder som egentligen inte behöver blötas.

För övrigt måste inte andra foder blötläggas. Vetekli fuktas oftast, som du skriver, därför att det dammar. Många gånger blandar man också i mineraler och om man då inte blöter lite, så sjunker mineralerna till botten och äts kanske inte upp.

Fodrets hållbarhet då det blötläggs är beroende av temperaturen. Om det är varmt som på sommaren kan bakterier och mögel förökas snabbt. Då bör man inte ha fodret blötlaggt mer än några timmar.
Nu under den kalla årstiden (förutsatt att stallet inte är över 15 grader) kan man utan problem ha fodret i blöt ett dygn.
Detta gäller i princip alla foder.
 
Njae, lucern måste också blötläggas om det är i pelleterad form (hack vet jag inte). Det blir inte så fräscht om det står så länge, min häst vägrade äta det då, det blev som en gröt, och var det för lite vatten som cement... :d Men det behöver ju bara stå någon minut, kan inte den som fodrar bara hälla på lite vatten först av allt och ge den hästen sist?
 
Det var just det där med MÅSTE. Nej, lusern MÅSTE inte blötas.

Jag löste det hela så att jag gav betfor till och hade MASSOR av vatten i, så övrigt foder blev uppblött när det blandades med betforn i krubban.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 390
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 023
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 115
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp