Blötläggning...

Ainon

Trådstartare
Hur länge ska man minst och max ha kraftfodret blötlagt?

I hinken har jag krossad korn, lucernpellets, sojamjöl, mineraler blå.
Är det ok att blötlägga sojan och mineralerna?

Kan allt ligga blötlagt i hinken i 1 dygn utan att något negativt inträffar?
 
Sv: Blötläggning...

Jag tror nog det kan ligga ett dygn om det är svalt där det står, om det inte innehåller betfor behöver du inte blötlägga det alls. På vår kvarn gör dom en krossmix av havre, korn och betfor som innehåller soja och den måste blötläggas så det går ju iaf blötlägga soja och jag har aldrig hört att man inte kan göra det med mineraler, det är ju typ grus så det borde inte påverkas.
 
Sv: Blötläggning...

Jag brukar blötlägga så kort tid som möjligt, bara precis så att det svällt färdigt.

Är inte lika kinkig på vintern när det är svalt, men ger ändå bara betfor (eller annat som blötläggs) det mål som kommer närmast efter jag varit i stallet. Aldrig på morgonen, alltså...

Jag brukar börja med att blöta betforen när jag kommer till stallet, sedan lägger jag havre, mineraler, lucernhack o.dyl. ovanpå efter en stund (efter att jag mockat, typ) när det svällt, då blir inte det blötlagt i onödan. Men det är ju kanske en smaksak.;)

Lucernpellets kan behöva ganska lång tid på sig att jäsa, då de är väldigt kompakta.

Det som kan hända vid lång blötläggning är att bakterier växer till i fukten, speciellt om det är varmt eller om varmvatten använts. Fodret kan även börja jäsa, men det behövs nog ett dygn eller mer för att det ska hända.
 
Sv: Blötläggning...

Vill bara tillägga att jag brukar hälla i mineraler o vitaminer precis innna fodringen. Läste någonstans att en del vitaminer är flyktiga och att man får bäst effekt om man ger direkt.
 
Sv: Blötläggning...

Jag skulle nog inte låta blötlagd kraftfoder stå så länge som ett dygn.
 
Sv: Blötläggning...

Inte jag heller? Varför blötlägger ni överhuvudtaget?
Givetvis ska betfor och liknande stå och dra men vanligt kraftfoder? Njeee....
 
Sv: Blötläggning...

korn och havre kan inte ligga i ett dygn i blöt, då det jäser...lukta själv efter ett dygn så får du se(jag skulle inte äta det)betfor jäser med om det ligger så länge som 24 timmar, jag har känt jäslukt redan efter 12 timmar.Bara ett tips!!!lukta själv och avgör...;)
 
Sv: Blötläggning...

så gör jag med, låter betforen svälla först. Dels ser jag om det behövs mer vatten i ngn hink, o sen blir det inte lika gojsigt.
 
Sv: Blötläggning...

Vår betfor står i blötläggning över natten. Ställer den på kvällen och så är den klar till morgonfodringen.
 
Sv: Blötläggning...

Narcissa skrev:
Varför blötlägger ni överhuvudtaget?
....

Jag blötlägger maten för at jag stöper den, kokande vatten och ger hästen det när det har svalnat!!! Havre, korn, lucernepellets, solrosfrön
 
Sv: Blötläggning...

Ainon skrev:
Hur länge ska man minst och max ha kraftfodret blötlagt?

I hinken har jag krossad korn, lucernpellets, sojamjöl, mineraler blå.
Är det ok att blötlägga sojan och mineralerna?

Kan allt ligga blötlagt i hinken i 1 dygn utan att något negativt inträffar?


det är ju bara lucernet som behöver vatten egentligen. det du kan göra om du måste blanda till nästa dag är ju att först blöta lucernet, och sen hälla på resten utan att blanda ner det i vattnet. då håller det definitivt tills nästa morgon/eftermiddag iallafall.

så gör jag med min krafft, där betfor ingår. dvs låter betforen stå i vatten först, så det sväller upp och liksom bildar ett golv i hinken, om än blött, sen häller jag kornet och mineralerna och annat jox ovanpå men blandar inte ner det i betforen. funkar kanon bra.
 
Sv: Blötläggning...

mackan skrev:
det är ju bara lucernet som behöver vatten egentligen. det du kan göra om du måste blanda till nästa dag är ju att först blöta lucernet, och sen hälla på resten utan att blanda ner det i vattnet. då håller det definitivt tills nästa morgon/eftermiddag iallafall.

så gör jag med min krafft, där betfor ingår. dvs låter betforen stå i vatten först, så det sväller upp och liksom bildar ett golv i hinken, om än blött, sen häller jag kornet och mineralerna och annat jox ovanpå men blandar inte ner det i betforen. funkar kanon bra.
smart! så ska jag göra
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 393
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 579
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp