Blötläggningstid linfrökaka

Habina

Trådstartare
Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första fodringstillfället att det var hårdare klumpar i betforn (ger alltså ihop med betfor). Eftersom betforn endast sväller 1-3 h, så testade jag i morse att lägga linfrökakan i blöt separat. Nu åtta timmar senare är det fortfarande hårda klumpar blandat med lite grötliknande konsistens.

Hur länge måste egentligen linfrökaka blötläggas? Eller ska det vara varmt vatten för linfrökaka?
 
Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första fodringstillfället att det var hårdare klumpar i betforn (ger alltså ihop med betfor). Eftersom betforn endast sväller 1-3 h, så testade jag i morse att lägga linfrökakan i blöt separat. Nu åtta timmar senare är det fortfarande hårda klumpar blandat med lite grötliknande konsistens.

Hur länge måste egentligen linfrökaka blötläggas? Eller ska det vara varmt vatten för linfrökaka?

Linfrökaka behöver inte blötläggas alls.
 
Om du vill blötlägga pga det så räcker det ju att du häller dem i betforen lixom. De behöver inte vara blöta i sig alls då.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Jag vill ju att de hårda pelletsen ska bli till gröt. Då räcker det inte att hälla i betforn.

Om det ska ta ett dygn för pelletsen att mjukna, så får jag krossa pelletsen innan jag blötlägger. Men det känns väldigt omständligt. Synd att jag köpte 10 kg utan att testa först. :meh:
 
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Jag vill ju att de hårda pelletsen ska bli till gröt. Då räcker det inte att hälla i betforn.

Om det ska ta ett dygn för pelletsen att mjukna, så får jag krossa pelletsen innan jag blötlägger. Men det känns väldigt omständligt. Synd att jag köpte 10 kg utan att testa först. :meh:

Om du blandar hårda pelletsar i annat blött foder så fastnar de inte i halsen. Helt enkelt. Dvs du har inget problem att all linfrökaka inte är helt uppblött eller ens måste vara det.
 
Står du för veterinärräkningen då? ;)

Eh ? 😂

Men seriöst - vad är din bild av hur foderstrupsförstoppning är /hur det uppkommer, och har du inte läst ang linfrökaka hur det är helt ok att fodras torrt?

Att blötlägga i betforen gör ju att du totalt eliminerar all risk typ. Även om just linfrökaka pelletsarna inte blir gröt.

Hur tänker du dig att pelletsarna som inte sväller så fort i vatten, skulle orsaka problemet när de samtidigt dessutom fodras med annat blött foder , och hästen dessutom tuggar normalt på foder som inte allt är en gröt ? 😳

Har hästen tidigare historik av foderstrupsförstoppning så du är orolig pga det?
 
Senast ändrad:
Eh ? 😂

Men seriöst - vad är din bild av hur foderstrupsförstoppning är /hur det uppkommer, och har du inte läst ang linfrökaka hur det är helt ok att fodras torrt?

Att blötlägga i betforen gör ju att du totalt eliminerar all risk typ. Även om just linfrökaka pelletsarna inte blir gröt.

Hur tänker du dig att pelletsarna som inte sväller så fort i vatten, skulle orsaka problemet när de samtidigt dessutom fodras med annat blött foder , och hästen dessutom tuggar normalt på foder som inte allt är en gröt ? 😳

Har hästen tidigare historik av foderstrupsförstoppning så du är orolig pga det?

Foderstrupsförstoppning kan uppkomma av gräs tom, så allt man kan göra för att undvika att de får det är bra. Självklart kan de få foderstrupsförstoppning även av betfor, men det är mindre risk om fodret de äter är grötigt.

Kruxet är ju att även om hästen tuggar på de hårda bitarna (vilket inte är säkert) så går de inte alltid sönder, utan riskerar att bilda en större klump (som det gör nu i det jag blötlade i morse).

Hästen har inte fått foderstrupsförstoppning tidigare, men jag har upplevt det tillräckligt många gånger för att inte vilka öka risken genom att fodra torrt foder.

Ursprungsfrågan kvarstår därmed och jag hoppas nån annan kan svara. Tills vidare gör jag så att jag krossar pelletsen och blötlägger på morgonen, för att ge på kvällen.
 
@Habina oj då förstår jag att du nojar om du även potentiellt ser gräset som en risk.

Jag kan nog inte bidra med mycket utöver det , men är du skeptisk finns ju massor att läsa på nätet ang fodring av linfrökaka.

Av värde i sammanhanget är ju även ang långa blötläggningar av foder, att vissa av de tappar en del i kvalitet hur innehållet bibehålls . I min värld är hästar skapta för att tugga och mala sitt foder i första hand. Även jag har erf av foderstrupsförstoppning på hästar och jag är inte ett dugg rädd att fodra just linfrökaka i annat blötlagt foder även om just de pelletsarna inte är blöta/smälta till gröt. Det finns inget som fastnar då eftersom det är vatten i blandningen totalt .

Lycka till !
 
Senast ändrad:
Jag blötte mina på ett dygn, det beror på att jag inte kunde blöta de senare. Då är de ju upplösta. Ibland funkade det inte pga andra orsaker men då fegade jag och bara tog det "finmalda" (som jag hade i min säck, jag hade inte pelletts utan "kaka"). Varmvatten bör ju gå snabbare.
 
Eh ? 😂

Men seriöst - vad är din bild av hur foderstrupsförstoppning är /hur det uppkommer, och har du inte läst ang linfrökaka hur det är helt ok att fodras torrt?

Att blötlägga i betforen gör ju att du totalt eliminerar all risk typ. Även om just linfrökaka pelletsarna inte blir gröt.

Hur tänker du dig att pelletsarna som inte sväller så fort i vatten, skulle orsaka problemet när de samtidigt dessutom fodras med annat blött foder , och hästen dessutom tuggar normalt på foder som inte allt är en gröt ? 😳

Har hästen tidigare historik av foderstrupsförstoppning så du är orolig pga det?
foderstrupsförstoppning kan ju komma av allt foder?
 
Jag blötte mina på ett dygn, det beror på att jag inte kunde blöta de senare. Då är de ju upplösta. Ibland funkade det inte pga andra orsaker men då fegade jag och bara tog det "finmalda" (som jag hade i min säck, jag hade inte pelletts utan "kaka"). Varmvatten bör ju gå snabbare.

Ah! Ska testa att blötlägga ett helt dygn och se hur det ser ut. :) Är ju inga mängder han får, men snart är vi uppe i en dryg liter blötlagd iaf.
 
Jag ger mina hästar 1 dl linfrökaka och brukar blöta det ca 1 timme innan utfodring, tycker inte det brukar vara hårt då.
Men har också hört att man egentligen inte behöver blöta det alls, tror ni jag kan strunta i att blöta? :) ger krafft pellets torrt redan.
 
Det är ju mycket hästfoder som är hårda pelletsar. Jag blöter aldrig linfrökakan och det gör ingen annan hos oss heller - han får den direkt i sitt vanliga kraftoder. EN häst hos oss har haft foderstrupsförstoppning - han fick det av uppblött betfor...

Jag ger i möjligaste mån rena fodermedel, men jag blötlägger alltid. Tex Kraffts pellets är väldigt hårda och fastnar i hästarnas tänder (jag har själv fått se hur det ser ut vid ett tandläkarbesök), så skulle jag behöva fodra med pellets så blötläggs det också.

Som jag skrivit innan, hästar kan få foderstrupsförstoppning av all slags foder. Däremot är det större risk med foder som klumpar ihop sig eller sväller mycket vid kontakt med vätska.
 
Jag ger mina hästar 1 dl linfrökaka och brukar blöta det ca 1 timme innan utfodring, tycker inte det brukar vara hårt då.
Men har också hört att man egentligen inte behöver blöta det alls, tror ni jag kan strunta i att blöta? :) ger krafft pellets torrt redan.

Min ena får linfrökaka, proteinpellets och mineraler. Brukar bara hälla på en skvätt vatten direkt innan han får det :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fråga 1. Jag ska skriva kontrakt på stallplats i helgen och hoppas att jag får ta ett höprov samtidigt. Sist vi talades vid skulle det...
Svar
10
· Visningar
3 818
Senast: majola
·
Hästvård Var och fodrade hästen nu på morgonen innan utläppet, hade tänkt prova ge lucernet på morgonen istället då jag inte är säker på...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: FairLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp