Blötläggningstid linfrökaka

Jag hade inte fodrat med ngt som legat 24h i blöt.... Risken för bakterietillväxt, jäsning eller bara allmänt ”unket” foder ser jag som mkt större än risken för foderstrupsförstoppning. Mina hästar har fått torr linfrökaka i flera år utan problem
det gjorde jag med tills jag gjorde en analys av det (hygienanalys). Bara för jag var nyfiken. Inga problem. Men så är det ju ingen värme heller, stallet ligger runt 1 plusgrad.
 
det gjorde jag med tills jag gjorde en analys av det (hygienanalys). Bara för jag var nyfiken. Inga problem. Men så är det ju ingen värme heller, stallet ligger runt 1 plusgrad.

Fast ett prov är ju ingen garanti liksom . Du har väl knappast en plusgrad exakt i stallet alla dagar/timmar på dygnet ? Det är ju många faktorer som spelar in.
 
Fast ett prov är ju ingen garanti liksom . Du har väl knappast en plusgrad exakt i stallet alla dagar/timmar på dygnet ? Det är ju många faktorer som spelar in.
det ligger på det nu under vintern. Inget konstigt alls. Jag sätter ju lucern också, det tar ju nära ett halvt dygn att lösas upp.
 
Jag tänkte på den här tråden idag. Jag blöter Krafft pellets (som inte behöver blötas och inte sväller så mkt jmf med lucern/betfor/osv).

3 dl pellets i 8 dl vatten. Det ger över natten en fast gröt, inte soppa.

Nästan 3 ggr så mycket vatten som pellets. Trots att det inte är pellets som per se sväller utan de faller sönder och drar åt sig vattnet.
 
Gammal tråd, men tänkte haka på. Såg någon som snackade om cyanider i linfrökaka, stämmer detta?

Jag ger lite foder med hennes mineral + linfrökaka och då blötlägger jag för hon vill inte äta det tort. Ger det för att hjälpa med magen (hon får en näve eqivital ungefär, med linfrökaka och mineral på kvällen)
 
Finns cyanider i linfrö (därför skall dessa stöpas).

Linfrökaka är värmebehandlad och cyaniden därför borta.
 
Varför överhuvudtaget ge linfrön om inte hästen har en historia av förstoppning eller kolik? Linfrön är ju i första hand laxerande och ges för det mesta bara ett "blötare" trekk.

För de flesta hästägare är det enbart en onödig extra utgift på foderfronten pga av att det gått mode i att ge linfrön i alla dess former.

Nu är jag ju rätt "gammaldags" i min utfodring, men hö, havre, melass och betfor fungerar fortfarande näringsmessigt för en häst på hyggligt normalt tävlande i dressyr, hopp och fälttävlan upp till nationell nivå.

I vissa fall om höet är lite näringsfattigt behövs tillskott av mineraler och eller protein, men annars klarar sig en genomsnittligt presterande häst sig mycket väl på dessa 4 foderslag samt en mineral saltsten i hagen eller boxen.
 
Varför överhuvudtaget ge linfrön om inte hästen har en historia av förstoppning eller kolik? Linfrön är ju i första hand laxerande och ges för det mesta bara ett "blötare" trekk.

För de flesta hästägare är det enbart en onödig extra utgift på foderfronten pga av att det gått mode i att ge linfrön i alla dess former.

Nu är jag ju rätt "gammaldags" i min utfodring, men hö, havre, melass och betfor fungerar fortfarande näringsmessigt för en häst på hyggligt normalt tävlande i dressyr, hopp och fälttävlan upp till nationell nivå.

I vissa fall om höet är lite näringsfattigt behövs tillskott av mineraler och eller protein, men annars klarar sig en genomsnittligt presterande häst sig mycket väl på dessa 4 foderslag samt en mineral saltsten i hagen eller boxen.
Där har du jättefel. Det är inte nivån hästen tränar på som i huvudsak avgör vilket fodermedel som är lämpligt, det är innehållet i grovfodret som styr. Skulle nog säga att de allra flesta behöver någon form av mineraltillskott, balansen i grovfodret är sällan (aldrig?) optimal. Och melass ser jag ingen vinst med att ge, faktiskt. Mer än kanske en liten dutt i vatten för att en häst som gillar melass ska dricka mer om den är dålig på det tex.
 
Varför överhuvudtaget ge linfrön om inte hästen har en historia av förstoppning eller kolik? Linfrön är ju i första hand laxerande och ges för det mesta bara ett "blötare" trekk.

För de flesta hästägare är det enbart en onödig extra utgift på foderfronten pga av att det gått mode i att ge linfrön i alla dess former.

Nu är jag ju rätt "gammaldags" i min utfodring, men hö, havre, melass och betfor fungerar fortfarande näringsmessigt för en häst på hyggligt normalt tävlande i dressyr, hopp och fälttävlan upp till nationell nivå.

I vissa fall om höet är lite näringsfattigt behövs tillskott av mineraler och eller protein, men annars klarar sig en genomsnittligt presterande häst sig mycket väl på dessa 4 foderslag samt en mineral saltsten i hagen eller boxen.
Jag undrar ofta var du får dina hittepå ifrån? Det är sedan mycket länge välkänt att socker inte har något i en foderstat att göra och det är sedan mycket länge känt att grovfoder aldrig ger den balansen mellan mineralerna och oftast inte i den mängd som en häst behöver förutom järn då vilket är ett verkligt problem eftersom en häst inte kan göra sig av med överskottet av järn vilket hen kan med andra mineraler och det är vanligast att järn finns i överskott i grovfoder. Ingen häst slickar i sig rätt mängd ifrån en mineralsten även om det nu skulle vara så bra (vilket det inte är) att mineralstenen innehåller rätt mängder i förhållande till grovfodrets mineralhalt.

Näringen i grovfoder har inget med mineraler att göra överhuvudtaget.

Spannmål är inget man bör ge häst däremot om det inte handlar om att man vill toppa hästen inför en tävling på nationell nivå. Då kan man med spannmål toppa det glykokemiska indexet genom att ge spannmål vid exakt rätt tidpunkt så att hästen klarar att prestera över sitt max men det är inget man behöver fundera över som vanlig hästägare utan först när man närmar sig världscupen eller os. Spannmål stör nämligen hästars mage och tarm och det är såklart inget vi vill göra.

Linfrökaka kan man ge av många olika skäl. Det är stabiliserande för magar, det ges alltså inte enbart för att hjälpa en häst med förstoppning. Något mode att ge linfrö vet jag inte ens vad du pratar om? Så populärt har det aldrig varit. Det är mest vi fodernördar som har koll på sådant. Vi som inte ger spannmål av gammal vana och vi som räknar foderstater och ser till att hästen får i sig allt hen behöver och med rätt kvoter och i rätt mängd.
 
Jag undrar ofta var du får dina hittepå ifrån? Det är sedan mycket länge välkänt att socker inte har något i en foderstat att göra och det är sedan mycket länge känt att grovfoder aldrig ger den balansen mellan mineralerna och oftast inte i den mängd som en häst behöver förutom järn då vilket är ett verkligt problem eftersom en häst inte kan göra sig av med överskottet av järn vilket hen kan med andra mineraler och det är vanligast att järn finns i överskott i grovfoder. Ingen häst slickar i sig rätt mängd ifrån en mineralsten även om det nu skulle vara så bra (vilket det inte är) att mineralstenen innehåller rätt mängder i förhållande till grovfodrets mineralhalt.

Näringen i grovfoder har inget med mineraler att göra överhuvudtaget.

Spannmål är inget man bör ge häst däremot om det inte handlar om att man vill toppa hästen inför en tävling på nationell nivå. Då kan man med spannmål toppa det glykokemiska indexet genom att ge spannmål vid exakt rätt tidpunkt så att hästen klarar att prestera över sitt max men det är inget man behöver fundera över som vanlig hästägare utan först när man närmar sig världscupen eller os. Spannmål stör nämligen hästars mage och tarm och det är såklart inget vi vill göra.

Linfrökaka kan man ge av många olika skäl. Det är stabiliserande för magar, det ges alltså inte enbart för att hjälpa en häst med förstoppning. Något mode att ge linfrö vet jag inte ens vad du pratar om? Så populärt har det aldrig varit. Det är mest vi fodernördar som har koll på sådant. Vi som inte ger spannmål av gammal vana och vi som räknar foderstater och ser till att hästen får i sig allt hen behöver och med rätt kvoter och i rätt mängd.
Jag tycker det var vanligare att ge linfrö när jag var liten. På ridskolan minns jag att det var en hel del linfrö, kli och annat som inte alls är lika vanligt att ge idag. Medhåll alltså om att det knappast är mode med linfrö😊
 
Jag undrar ofta var du får dina hittepå ifrån?

Linfrökaka kan man ge av många olika skäl. Det är stabiliserande för magar, det ges alltså inte enbart för att hjälpa en häst med förstoppning. Något mode att ge linfrö vet jag inte ens vad du pratar om? Så populärt har det aldrig varit. Det är mest vi fodernördar som har koll på sådant. Vi som inte ger spannmål av gammal vana och vi som räknar foderstater och ser till att hästen får i sig allt hen behöver och med rätt kvoter och i rätt mängd.
Exakt så, fattar inte alls vad Pegasus svablar om.
 
Jag tycker det var vanligare att ge linfrö när jag var liten. På ridskolan minns jag att det var en hel del linfrö, kli och annat som inte alls är lika vanligt att ge idag. Medhåll alltså om att det knappast är mode med linfrö😊
Ja precis. Nu vet jag inte hur gammal du är men runt -00 men även tidigare var linfrö något endel tog till för att få upp hästar i hull. Framförallt då stressade hästar och jag kan idag tänka att endel av dem kanske hade magsår men att kolla efter magsår då var inte så enkelt som idag. Jag vet ärligt talat inte ens om det gjordes. Att då ge linfrö som med sin gelartade konsistens kanske kunde hjälpa till att läka magsår genom att som andapsin lägga ett skyddande lager över magsåret var ett vinnande koncept som faktiskt hjälpte. Nu vet jag såklart inte säkert om de här hästarna hade magsår eller om linfrö faktiskt kan hjälpa mot magsår men hästarna tog sig iallafall så något positivt gjorde det ju.
 
Linfrökaka slås ibland sönder till pulver under transport så pelletsen borde inte vara stenhård.
Jag blötlägger aldrig, men blandar ut det i mashen som jag blöter till gröt.

Har alltid funkat bra, även med glupsk häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fråga 1. Jag ska skriva kontrakt på stallplats i helgen och hoppas att jag får ta ett höprov samtidigt. Sist vi talades vid skulle det...
Svar
10
· Visningar
3 833
Senast: majola
·
Hästvård Var och fodrade hästen nu på morgonen innan utläppet, hade tänkt prova ge lucernet på morgonen istället då jag inte är säker på...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: FairLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp