Blötläggningstid linfrökaka

Jag ger i möjligaste mån rena fodermedel, men jag blötlägger alltid. Tex Kraffts pellets är väldigt hårda och fastnar i hästarnas tänder (jag har själv fått se hur det ser ut vid ett tandläkarbesök), så skulle jag behöva fodra med pellets så blötläggs det också.

Som jag skrivit innan, hästar kan få foderstrupsförstoppning av all slags foder. Däremot är det större risk med foder som klumpar ihop sig eller sväller mycket vid kontakt med vätska.

Men tankevurpan blir rätt total .

Du har problem/rädsla ang att linfrökaka inte sväller så att den blir gröt? Och ändå är du rädd i sammanhanget ?
 
Men tankevurpan blir rätt total .

Du har problem/rädsla ang att linfrökaka inte sväller så att den blir gröt? Och ändå är du rädd i sammanhanget ?

Tänk om du kunde läsa vad jag skriver... ;) En del blir gröt, en del blir stora, hårda klumpar som klibbar ihop sig i varandra. Typ hård deg. Som gjort för foderstrupsförstoppning...
 
Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första fodringstillfället att det var hårdare klumpar i betforn (ger alltså ihop med betfor). Eftersom betforn endast sväller 1-3 h, så testade jag i morse att lägga linfrökakan i blöt separat. Nu åtta timmar senare är det fortfarande hårda klumpar blandat med lite grötliknande konsistens.

Hur länge måste egentligen linfrökaka blötläggas? Eller ska det vara varmt vatten för linfrökaka?
Låter märkligt om det är hårda klumpar i efter så lång tid. Linfrökaka suger upp mycket vatten, mycket mer än betfor, kan det vara för lite vatten? En dl linfrökaka suger utan problem till sig 6-7 dl vatten. De bildar inte grötaktig konsistens som många pellets gör utan mer lite segare geleaktig konsistens. Det är lite olika olika märken också men blötläggning på fem timmar i kallt vatten ger upplösta linfrökakapellets här i den sort jag har nu men jag vet att när jag köpte svenska foders pellets så krävdes det längre tid. De jag har nu kan man smula enkelt i handen medans svenska foders är stenhårda och inte går att smula så. Jag blötlägger i normalfallet på morgonen och ger på kvällen och det ger då ca 14-15 timmars blötläggningstid men sommartid blötlägger jag betydligt kortare tid. Foderkammarens temperatur kanske påverkar? Jag har aldrig kallare än 10 plusgrader i foderkammaren.
 
Jag blötlägger ca 1-2 timmar oftast, med varmvatten på vintern och kallvatten på sommaren. Ganska mycket vatten.
Har aldrig upplevt att det är hårda klumpar. Det brukar bara bli en mjuk slemmig gröt.
 
Låter märkligt om det är hårda klumpar i efter så lång tid. Linfrökaka suger upp mycket vatten, mycket mer än betfor, kan det vara för lite vatten? En dl linfrökaka suger utan problem till sig 6-7 dl vatten. De bildar inte grötaktig konsistens som många pellets gör utan mer lite segare geleaktig konsistens. Det är lite olika olika märken också men blötläggning på fem timmar i kallt vatten ger upplösta linfrökakapellets här i den sort jag har nu men jag vet att när jag köpte svenska foders pellets så krävdes det längre tid. De jag har nu kan man smula enkelt i handen medans svenska foders är stenhårda och inte går att smula så. Jag blötlägger i normalfallet på morgonen och ger på kvällen och det ger då ca 14-15 timmars blötläggningstid men sommartid blötlägger jag betydligt kortare tid. Foderkammarens temperatur kanske påverkar? Jag har aldrig kallare än 10 plusgrader i foderkammaren.

Det var ett skikt med vatten överst, ungefär en dl (blötlade i ett genomskinligt litermått för att se ordentligt), så för lite vatten verkar det inte vara. Det är svenska foders jag köpt, verkligen stenhårda...

Foderkammare låter lyxigt. ;) Jag blötlägger i min kokvrå så det är 22 grader som gäller. Däremot såg jag nu att de pellets jag blötlade vid 19 igår, ser ut att ha ramlat sönder som de ska. Så jag får helt enkelt blötlägga ett dygn.
 
Det var ett skikt med vatten överst, ungefär en dl (blötlade i ett genomskinligt litermått för att se ordentligt), så för lite vatten verkar det inte vara. Det är svenska foders jag köpt, verkligen stenhårda...

Foderkammare låter lyxigt. ;) Jag blötlägger i min kokvrå så det är 22 grader som gäller. Däremot såg jag nu att de pellets jag blötlade vid 19 igår, ser ut att ha ramlat sönder som de ska. Så jag får helt enkelt blötlägga ett dygn.
Ja svenska foders är verkligen stenhårda och inte alls så omtyckta här som kvarnens egna märke (som jag aldrig minns namnet på). Nej då är det ju inte för lite vatten iallafall.

Det är inte riktigt så lyxigt som det låter :p Kombinerad sadel-foder-täckeskammare är ett mer rättvisande namn :p

Ja det är nog det enda vettiga. De ska ju inte börja jäsa så snart så det ska ju inte vara någon fara så sett.
 
Efter ett dygn blev det en tjock cementklump i botten. :banghead: Lyckades tom ha sönder litermåttet när jag försökte få ur den. Provade ändå att ge valacken, men han ratade fodret. Så nu blev det en icke-fråga för min del hur linfrökaka ska serveras. Synd att jag köpte 10 kg. :crazy:
 
Efter ett dygn blev det en tjock cementklump i botten. :banghead: Lyckades tom ha sönder litermåttet när jag försökte få ur den. Provade ändå att ge valacken, men han ratade fodret. Så nu blev det en icke-fråga för min del hur linfrökaka ska serveras. Synd att jag köpte 10 kg. :crazy:

För lite vatten
 
Efter ett dygn blev det en tjock cementklump i botten. :banghead: Lyckades tom ha sönder litermåttet när jag försökte få ur den. Provade ändå att ge valacken, men han ratade fodret. Så nu blev det en icke-fråga för min del hur linfrökaka ska serveras. Synd att jag köpte 10 kg. :crazy:

Ja som sagt - man behöver inte blöta dem utan det räcker att hälla ner dem i det övriga blöta fodret vid fodring så finns inget problem ang foderstrupsförstoppning 👍 poängen med just linfrökaka är ju dessutom att den funkar att smörja lite i tarmen långsiktigare än linfrö som serveras ”färdigslemmat” pga att den behöver kokas manuellt .
 
Senast ändrad:
Fast det var 2 dl vatten ovanför?

När jag serverat linfrökaka har jag behövt röra efter en liten stund, för att jämna ut det hela. Slemmigheten från de yttre delarna verkar skydda de innersta delarna från att få tillräckligt med vatten.

Med det sagt, jag blötlägger linfrökaka tillsammans med betfor och lucernpellets. MYCKET vatten, minst 30 min. Men oftast ca 1-2 timmar. Visst vill linfröet gärna lägga sig i egna små fickor, men det gör ju ingen skillnad för hästen.
 
Fast det var 2 dl vatten ovanför?

Ja. Cement så är det för lite vatten, så mer vatten nästa gång. Jag blöter hästens Krafft pluss protein pellets, dvs sådana som inte eg sväller, över natten. Jag har mer vatten till blötläggning än du har till linfrökakan, som sväller mer. Så öka vattnet :)
 
Ah! Ska testa att blötlägga ett helt dygn och se hur det ser ut. :) Är ju inga mängder han får, men snart är vi uppe i en dryg liter blötlagd iaf.
Jag hade inte fodrat med ngt som legat 24h i blöt.... Risken för bakterietillväxt, jäsning eller bara allmänt ”unket” foder ser jag som mkt större än risken för foderstrupsförstoppning. Mina hästar har fått torr linfrökaka i flera år utan problem
 
Jag har börjat ge en av mina hästar linfrökaka, för att slippa slabba med att stöpa linfrön. Men jag märkte redan första fodringstillfället att det var hårdare klumpar i betforn (ger alltså ihop med betfor). Eftersom betforn endast sväller 1-3 h, så testade jag i morse att lägga linfrökakan i blöt separat. Nu åtta timmar senare är det fortfarande hårda klumpar blandat med lite grötliknande konsistens.

Hur länge måste egentligen linfrökaka blötläggas? Eller ska det vara varmt vatten för linfrökaka?

Vi köpte linfrökala som inte var i pellets. Utan lös i säck.
Hade inte givit pelletrerad linfrökaka. De är ju stenhårda pellets bitar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fråga 1. Jag ska skriva kontrakt på stallplats i helgen och hoppas att jag får ta ett höprov samtidigt. Sist vi talades vid skulle det...
Svar
10
· Visningar
3 818
Senast: majola
·
Hästvård Var och fodrade hästen nu på morgonen innan utläppet, hade tänkt prova ge lucernet på morgonen istället då jag inte är säker på...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: FairLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp