Ajda

Trådstartare
Det här med bloggar... Jag tillhör den skalan som älskar att följa olika personers bloggar. Tycker det är avkopplande, undehållande och inspirerande att läsa.

Men, finns det någon som inte är r*vkn*llad av diverse företag?! Jag blir tokig på denna sponsringshets!

-Åh har ni testat Rydbergs faaaaantastiska beasås? Går att äta till allt.
-Där i hörnet står vår underbara blöjhink som vi aldrig klarat oss utan...

Aaah!!! Kanske bara ät jag som överreagerar. Men idag har jag feber och är något lättretlig.
 
Menar du att bloggarna (skribenterna, alltså) lägger in reklam i sin text?¨

I så fall helt hopplöst.

Som du ser, läser jag just inte bloggar: har inte tid eller ro att göra det utan har fullt upp med mitt eget liv och lite fb på morgonen.
På kvällarna: säng, säng, säng, sovasovasova, sova, säng, säng, säng (fast med en bok en stund innan ögonen ramlar ihop).
 
Menar du att bloggarna (skribenterna, alltså) lägger in reklam i sin text?¨

I så fall helt hopplöst.

Som du ser, läser jag just inte bloggar: har inte tid eller ro att göra det utan har fullt upp med mitt eget liv och lite fb på morgonen.
På kvällarna: säng, säng, säng, sovasovasova, sova, säng, säng, säng (fast med en bok en stund innan ögonen ramlar ihop).

Ja precis de skriver in reklam i inläggen.
 
Ja precis de skriver in reklam i inläggen.

Jag tror att de flesta är sponsrade men håller med om att folk rent gererellt är extremt dåliga på att göra det snyggt. Fattar inte varför folk är lite mer subtila..

När det gäller spons så är typ allt du ser spons. Bra spons är dock inte uppenbar typ "åh nu ska jag äta Rydbergs fantastiska bea till lunch och sen tar jag på mig min fina supersilkliga rodebjer tröja (länk till webbshoppen) ikväll när jag går och äter på bästa restaurangen xxx (länk till bokningssidan)... :p

Bra spons matchar också märket med mottagaren. All PR är inte bra PR. Det ska kännas genuint liksom troligt att personen skulle kunna använda märket frivilligt ;)

Jag har tackat nej till spons flera ggr när jag känner att märket inte tilltalar mig.
 
Jag håller med och förstår dig till viss del. Nu antar jag att du alltså menar sponsrade inlägg som bloggarna alltså får betalt för att skriva.

Jag som själv är lite insatt i det, men i dagsläget på youtube, så vet jag att det verkligen är viktigt att göra sponsrade videos. Det är jättesvårt att leva på Youtube (och blogg med för den delen) och det går i princip inte om man inte gör spons också. Däremot är det ju skillnad från folk till folk. Många är väldigt bra på att skriva inlägg med reklam och då kan nästan vad som helst bli intressant.
Samma med youtube. Många är duktiga på att göra sponsvideos och är det något man vet att personen tycker om på riktigt, då är det bra reklam.

Instämmer alltså med @tornblomma !
 
Jag håller med och förstår dig till viss del. Nu antar jag att du alltså menar sponsrade inlägg som bloggarna alltså får betalt för att skriva.

Jag som själv är lite insatt i det, men i dagsläget på youtube, så vet jag att det verkligen är viktigt att göra sponsrade videos. Det är jättesvårt att leva på Youtube (och blogg med för den delen) och det går i princip inte om man inte gör spons också. Däremot är det ju skillnad från folk till folk. Många är väldigt bra på att skriva inlägg med reklam och då kan nästan vad som helst bli intressant.
Samma med youtube. Många är duktiga på att göra sponsvideos och är det något man vet att personen tycker om på riktigt, då är det bra reklam.

Instämmer alltså med @tornblomma !

Ja precis! Större bloggare fakturerar för att göra reklam. PR-byråerna är också smarta och skickar ut gratisgrejer till bloggare och hoppas på att folk ska blogga om produkterna. Bloggare är ganska ehm lättlurade ;)
Skickar man tex ut smink till 50 skönhetsbloggare så brukar det ganska snart dyka upp inlägg ;) Men bloggare som är lite mer luttrade är inte lika lättlurade och vill fakturera för att skriva om produkterna.

Jag jobbar på "bägge sidor" så vet rätt bra hur det fungerar.

Sen odlar ju folk kontakter i branschen just för att kunna inleda samarbeten. Alla designers inom mode tex har inte råd att ha en PR-byrå, för dom är det ännu viktigare att känna folk privat. Jag samarbetar tex med nya designers och får "inte mer" än deras grejer. Men då bloggar jag ju för att jag gillar personen, konceptet och grejerna de gör!
 
Ja precis! Större bloggare fakturerar för att göra reklam. PR-byråerna är också smarta och skickar ut gratisgrejer till bloggare och hoppas på att folk ska blogga om produkterna. Bloggare är ganska ehm lättlurade ;)
Skickar man tex ut smink till 50 skönhetsbloggare så brukar det ganska snart dyka upp inlägg ;) Men bloggare som är lite mer luttrade är inte lika lättlurade och vill fakturera för att skriva om produkterna.

Jag jobbar på "bägge sidor" så vet rätt bra hur det fungerar.

Sen odlar ju folk kontakter i branschen just för att kunna inleda samarbeten. Alla designers inom mode tex har inte råd att ha en PR-byrå, för dom är det ännu viktigare att känna folk privat. Jag samarbetar tex med nya designers och får "inte mer" än deras grejer. Men då bloggar jag ju för att jag gillar personen, konceptet och grejerna de gör!

Ah, jag förstår din poäng där. Min favoritblogg, en tjej i ungefär min ålder som är förälder och de har en häst. En familj jag kan identifiera mig mycket med och är därför en favorit att läsa är helt körd nu för tiden.
Det var tex en inlägg om typ Netflix som skickat gratis medlemskap o nått gosedjur o nattlinne till hennes dotter som hon skrev om. Att dottern ääääälskade gosedjuret som hon fått och att de skulle mysa ner sig i titta på netflix ikväll. So far so good.
Sen kommenterade en läsare att "Hur gör man för att få ett gosedjur till sitt barn och få ett gratis medlemskap?"
Svaret kringgick (såklart) frågan och bloggaren kunde inte skriva rakt ut att hon fått detta skit gratis. Jag kunde inte låta bli att fälla en kommentar att "Det är gratisgrejer som bloggare får mot att dom skriver positivt om det i sin blogg". Men då var jag så himla negativ tydligen och bloggaren hade absolut inget tvång att skriva om det i sin blogg om hon inte ville! Jo tjena, vilken häst/mammablogg tycker det är kul att skriva om en jäkla rydberg bea.
 
Ah, jag förstår din poäng där. Min favoritblogg, en tjej i ungefär min ålder som är förälder och de har en häst. En familj jag kan identifiera mig mycket med och är därför en favorit att läsa är helt körd nu för tiden.
Det var tex en inlägg om typ Netflix som skickat gratis medlemskap o nått gosedjur o nattlinne till hennes dotter som hon skrev om. Att dottern ääääälskade gosedjuret som hon fått och att de skulle mysa ner sig i titta på netflix ikväll. So far so good.
Sen kommenterade en läsare att "Hur gör man för att få ett gosedjur till sitt barn och få ett gratis medlemskap?"
Svaret kringgick (såklart) frågan och bloggaren kunde inte skriva rakt ut att hon fått detta skit gratis. Jag kunde inte låta bli att fälla en kommentar att "Det är gratisgrejer som bloggare får mot att dom skriver positivt om det i sin blogg". Men då var jag så himla negativ tydligen och bloggaren hade absolut inget tvång att skriva om det i sin blogg om hon inte ville! Jo tjena, vilken häst/mammablogg tycker det är kul att skriva om en jäkla rydberg bea.

Jag tycker att det är rätt sunt att allt fler större bloggare numera skriver "detta inlägg i samarbete med xxx"
 
Att Blogga är ju ett levebröd för många! Bloggande är en business för dem. STOR business. Det finns ett antal som tjänar massvis med pengar på sitt bloggande. Jag menar, massvis! Jag stör mig egentligen mest på reklamen när det är unga tjejjer som gör reklam som riktar sig mot barn, jag tror inte ens det är tillåtet men förekommer hur mycket som helst. Nämn nu inga namn, please, för då stängs tråden (...) . Att vuxna gör reklam riktad till vuxna tycker jag inte är värre än när det finns annonser på var och varannan sida i en tidning t.ex.
 
Enligt lag så måste de märka varenda sånt inlägg med sponsrad, reklam, i samarbete med etc. Du kan anmäla dem som bryter mot det. De största bloggarna verkar ha lärt sig nu men branschen överlag verkar inte direkt proffsig med tanke på att det faktiskt är deras jobb...

Jag tröttnar väldigt snabbt på bloggar som enbart är reklam.
 
Det jag tycker gått över styr är att så många barn använder youtube för att få gratisgrejer, barn som sitter och gör sminkvideos (vi snackar ålder 5-14) känns bara tragiskt.
Sen dessa företag som troligtvis lever vidare pga bloggare/youtubers. Helt plötsligt gör "alla" inlägg med (samma) kläder.
Alltid med rabattkoder.
Sen funderar jag på det där med att företag använder minderåriga youtubers som reklam "sponsrar" med t.ex. godis eller produkter som blir till "x testar..."

Jag följer ett par grabbar från Uddevalla som gör helt sjuka grejer, men där de allra flesta videosarna (öh?) är osponsrade.

Följer även "farmen Gunvor" som inte heller har fokus på sponsrade inlägg. Vet inte om jag sett något ens.

Vissa youtubers kan jag stå ut med att de kör ganska många sponsrade videos, men då står det oftast redan innan man klickar in på den så man kan välja själv.

Men jag vill ha personliga bloggare/youtubers. Som bjuder på sig själva och sin vardag som inte alltid är perfekt/lyx/fest.
Sen finns det de som konstant gnäller för att få uppmärksamhet. Inlindade l ständiga offerkoftor. Huuuu.
 
Det vet en aldrig :o
Men om man relaterar till ämnet med bloggar så kan en ju önska att vissa storbloggare kunde bättra på skriftspråket lite...

Kan man önska ibland ja...
Jag bloggar på engelska och tycker att det är lite begränsande (är inget geni på engelska) men vissa har ju uppenbara problem med de enklaste formuleringar på modersmålet liksom. Kaoz
 
Jag är en såndär bloggare, hade en lite större blogg förut, nu har jag bara en för husbehov. Jag hade ett sponsoravtal (som tyvärr knappt hann utnyttjas innan bloggen lades ner), med ett för mig väldigt relevant företag. Däremot har jag tackat nej till alla andra som har ställt frågan, då jag inte tyckt att deras företag/produkter har haft nåt med min blogg och dess ämne att göra.

Men jag stöter ibland på motsatt problem, att folk förutsätter att allt jag gör och skriver om är sponsrat. Till exempel skrev jag för ett tag sen att jag svängde in på Hööks för att köpa varmare skor (mitt i vintern) och fick reaktioner om att om jag nu ska vara sponsrad av företag så borde jag framhålla tydligare att det är annonser när jag skriver :cautious:
Så nu håller jag mig undan företagsnamn i största allmänhet, fast jag bara är en vanlig person som gör vanliga saker utan att få betalt för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp