Blöjfri på 3 dagar och små underkläder

lil-sis

Trådstartare
Vi tänkte köra potträning efter boken ”blöjfri på 3 dagar” med start på måndag.

Har någon använt den?

Och fråga två.
Var hittar jag underkläder i strl 74, 74/80 eller 80? Hittat kalsonger från CeLavi i strl 80 men inte fått hem ännu.
 
Vi körde, typ, efter den boken. L var 2,5 år och väldigt verbal, dvs lite äldre än idealt för boken. Sa till L en morgon att ”Nu blir det inga mer blöjor på dagen” och så var det med det. Första dagarna hade vi en del olyckor, men tredje dagen hade hon knäckt koden helt. En gång, på första dagen, bad hon om att få en blöja, i övrigt var hon helt med på tåget.

Vi hade en potta stående i bilen i början (vi slutade mitt i vintern, ville inte gärna hänga ut rumpan i minusgrader på en gång), och när vi var iväg hade jag en sån där barntoasits från Ikea eftersom L tyckte att det var lite läskigt att sitta på en vanlig toasits. Första månaden såg jag till att vi gick på alla toaletter vi kunde hitta; på restauranger, hos bekanta, flyg, tåg, affärer osv, så hon skulle vänja sig.

Underkläder i storlek 74 vet jag inte var det finns, men jag vill minnas att jag köpte L:s första trosor i strl 80 på Lindex. Även HM har i strl 80 och de är något mindre i storlekarna än Lindex.
 
Vi tänkte köra potträning efter boken ”blöjfri på 3 dagar” med start på måndag.

Har någon använt den?

Och fråga två.
Var hittar jag underkläder i strl 74, 74/80 eller 80? Hittat kalsonger från CeLavi i strl 80 men inte fått hem ännu.

Vi körde enligt den boken. Tog 2-3v innan hon började säga till ordentligt. 18 månader gammal. Dock började vi inte använda trosor fören efter typ 5-6 veckor. Ville att det skulle sätta sig ordentligt först.

Hon började säga till när vi slutade att rutinpotta för mycket, utan vågade vänta ut henne. En potette var vårt absolut bästa inköp!

Jag hittade trosor strl 86/92 på gekås men sydde annars själv. Väldigt enkelt, behövs knappt något tyg och går väldigt fort.
Annars upplevde jag det som att de flesta börjar på strl 92/98
 
Inte riktigt svar på frågan men jag hittade kalsonger i 80/86ish på dollarstore, krympe också så de blev jättebra. Sonen var drygt två år då
 
Vi körde enligt den boken. Tog 2-3v innan hon började säga till ordentligt. 18 månader gammal. Dock började vi inte använda trosor fören efter typ 5-6 veckor. Ville att det skulle sätta sig ordentligt först.

Hon började säga till när vi slutade att rutinpotta för mycket, utan vågade vänta ut henne. En potette var vårt absolut bästa inköp!

Jag hittade trosor strl 86/92 på gekås men sydde annars själv. Väldigt enkelt, behövs knappt något tyg och går väldigt fort.
Annars upplevde jag det som att de flesta börjar på strl 92/98

Hade jag kunnat sy hade det varit ett icke-problem :p
 
Är boken bra? Eller vad man säger. Enkel att förstå och så? Till vilken ålder rekommenderas boken? Dottern är 1.5. :)
 
Vi körde enligt den boken när dottern var ca 22 mån. Det lät så bra. Det gick inte alls. Det blev tvärtom jättedåligt. Då när vi försökte var problemlösningskapitlet väldigt tunt, författarna hade inte alls tagit med den typen av problem som vi hade. Jag tror de har förbättrat den biten nu. Men för oss ledde det till att dottern vägrade ens se åt pottan en lång tid efteråt. Nu har vi äntligen fått henne att börja gå på pottan. Två år senare :meh:
 
Vi körde enligt den boken när dottern var ca 22 mån. Det lät så bra. Det gick inte alls. Det blev tvärtom jättedåligt. Då när vi försökte var problemlösningskapitlet väldigt tunt, författarna hade inte alls tagit med den typen av problem som vi hade. Jag tror de har förbättrat den biten nu. Men för oss ledde det till att dottern vägrade ens se åt pottan en lång tid efteråt. Nu har vi äntligen fått henne att börja gå på pottan. Två år senare :meh:

För oss funkade aldrig pottan ordentligt utan bara toaring. Så fort hon kom på förskolan sedan lärde hon sig att kissa utan extra ring :)
 
Är boken bra? Eller vad man säger. Enkel att förstå och så? Till vilken ålder rekommenderas boken? Dottern är 1.5. :)

Jag tyckte att boken var väldigt pedagogisk och bra. Enkel att förstå.
Men sedan är alla barn olika och behöver olika "metoder". Men en sak jag personligen tror är viktig i att få sitt barn blöjfri. Det är att man är överens och har bestämt sig. "NU, ryker blöjan på dagen och den kommer inte tillbaka, det får ta den tid det tar" Att man inte har blöja ibland och ibland inte. Tror det förvirrar mer än gör nytta.
 
Jag tyckte att boken var väldigt pedagogisk och bra. Enkel att förstå.
Men sedan är alla barn olika och behöver olika "metoder". Men en sak jag personligen tror är viktig i att få sitt barn blöjfri. Det är att man är överens och har bestämt sig. "NU, ryker blöjan på dagen och den kommer inte tillbaka, det får ta den tid det tar" Att man inte har blöja ibland och ibland inte. Tror det förvirrar mer än gör nytta.
Okej tack! Ja det har du nog helt rätt i. Låter logiskt. Vi är nog inte riktigt redo för ingen blöja än men har inte haft bajsblöja på länge. Ska köpa boken ändå så kanske man får lite inspiration.
 
Vi tänkte köra potträning efter boken ”blöjfri på 3 dagar” med start på måndag.

Har någon använt den?

Och fråga två.
Var hittar jag underkläder i strl 74, 74/80 eller 80? Hittat kalsonger från CeLavi i strl 80 men inte fått hem ännu.

Hur går metoden i boken till? :)
 
För oss funkade aldrig pottan ordentligt utan bara toaring. Så fort hon kom på förskolan sedan lärde hon sig att kissa utan extra ring :)
Och för oss funkade varken potta eller toaring, efter att vi provat metoden. Före metoden var det inget problem med toaringen, då kunde dottern både kissa och bajsa på den, men den här ”hårda” intensivmetoden fick det att låsa sig helt för dottern.
 
Hur går metoden i boken till? :)
den är upplagd i 3 steg. Där av namnet "blöjfri på 3 dagar". Först plockar man bort allt från nederkroppen, lär sig läsa barnets signaler när det är dags. Första dagen/dagarna blir det oftast mycket olyckor. Då barnet aldrig tidigare behövt hålla sig, utan har skvätt lite hela tiden. När barnet kissar lyfter man till potta/toa var gång. För att koppla in kissa = toalett/potta.

Nästa steg är byxor, utan underkläder. Då trosor/kalsonger kan göra att barnet återfår känslan av att ha blöja på sig och fler olyckor kommer. Här rutinpottade vi mycket, innan vi gick ut, innan, vila, innan mat osv. lite för mycket då hon började lita på oss när vi talade om för henne att hon var kissnödig. När vi tig steget tillbaka och lät henne känns efter, då kopplade hon det fort.

Sista steget är att även ta på underkläder.

Metoden bygger på att man ska lyssna på barnets signaler, inte ta över barnets behov.
 
Och för oss funkade varken potta eller toaring, efter att vi provat metoden. Före metoden var det inget problem med toaringen, då kunde dottern både kissa och bajsa på den, men den här ”hårda” intensivmetoden fick det att låsa sig helt för dottern.

Jag upplevde det inte som någon hård intensivmetod :)
Utan snarare handlade det om att läsa signaler och följa barnet i när det var dags. Att man sedan som vuxen visar att här kissar man, genom att lyfta dit barnet var gång. Inte kasta ungen på pottan utan lyfta dit för att barnet ska koppla "jag är kissnödig, jag kissar på pottan".

Jag tror det viktigaste budskapet i boken är att när blöjan är borta, kommer en inte tillbaka. Likadant som när man vänjer av med nappen. När nappen är borta, då kommer den inte tillbaka.
 
Jag/vi använde oss av tankesättet i boken, började för drygt 3,5 v sedan med dottern som då var 22 mån.
Jag köpte även boken Oh crap! Potty training. Mycket var lika i böckerna men Oh crap! verkar ha mer onlinehjälp via Facebook (tror jag att det var).

Jag tycker att det har fungerat väldigt väl, E säger till när hon behöver gå på pottan. Det började hon med under v 2.

Underkläder har vi inte börjat med än, så den biten har jag dålig koll på.
 
Jag upplevde det inte som någon hård intensivmetod :)
Utan snarare handlade det om att läsa signaler och följa barnet i när det var dags. Att man sedan som vuxen visar att här kissar man, genom att lyfta dit barnet var gång. Inte kasta ungen på pottan utan lyfta dit för att barnet ska koppla "jag är kissnödig, jag kissar på pottan".

Jag tror det viktigaste budskapet i boken är att när blöjan är borta, kommer en inte tillbaka. Likadant som när man vänjer av med nappen. När nappen är borta, då kommer den inte tillbaka.
Fast om barnet nu inte är redo att sluta med blöja? Ska man tvinga det då för att det är så himla viktigt att vara principfast? Det som hände för oss var att dottern började hålla sig. Hon höll sig tills hon inte klarade mer. Sen kissade hon på sig. Och sen skämdes hon. Hon led verkligen. Men det fick henne inte att kissa på pottan. Hur länge ska man hålla ut? Hur länge ska barnet lida? Det är så totalt tvärt emot min syn på barnuppfostran - barnen ska stärkas, inte brytas ner. Om de inte är redo för något måste det gå att backa.

Lägger till. Nu har dottern precis blivit blöjfri. Vilken skillnad nu när hon var redo för det! Allt har fungerat klockrent från start. Hon fixade direkt att ha byxor, hon går själv när hon behöver och hon sköter sig helt själv på toa. Hon har varit blöjfri i knappt 10 dagar!
 
Det svåraste är väl att det krävs typ 100% fokus de första dagarna.

Min visar när han är kissnödig men det är oftast typ en millisekund innan han kissar. Bajsandet är svårare men oftast går han undan.

Han är inte 18 månader riktigt ännu men klarar av ”checklistan” så vi kör. Fyra veckor ledigt innan förskolan börjar igen så vi bör ha hunnit en bra bit på väg tänker jag.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 889
Senast: ptr
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 132
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 778
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp