Blöjor för mindre barn (Utbruten från Sommarföräldrar 2018 del 2)

wippi

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Vad använder ni för blöjor? Och framförallt håller de tätt? Lille K har en förmåga att åla sig tillrätta i ett sidolöge. Både i vagn och säng. Detta är inte gynnsamt för tvättkorgen 😇 har ni några tips?

Hur har ni och era små det annars såhär en solig höstfredag?

@Poison-heart beklagar. Det är hemskt när man kommer dithän. Fick göra detsamma i vintras.
 
Vad använder ni för blöjor? Och framförallt håller de tätt? Lille K har en förmåga att åla sig tillrätta i ett sidolöge. Både i vagn och säng. Detta är inte gynnsamt för tvättkorgen 😇 har ni några tips?

Hur har ni och era små det annars såhär en solig höstfredag?

@Poison-heart beklagar. Det är hemskt när man kommer dithän. Fick göra detsamma i vintras.
Vi kör Libero Comfort eller Lidls Lupilu. Varierar lite beroende på kuponger på Libero ;).
Dessa håller tätt om vi har rätt storlek.
 
Vad använder ni för blöjor? Och framförallt håller de tätt? Lille K har en förmåga att åla sig tillrätta i ett sidolöge. Både i vagn och säng. Detta är inte gynnsamt för tvättkorgen 😇 har ni några tips?

Hur har ni och era små det annars såhär en solig höstfredag?

@Poison-heart beklagar. Det är hemskt när man kommer dithän. Fick göra detsamma i vintras.

Vi kör Libero touch och har gjort från första början och jag tycker dem funkar hur bra som helst! Har hänt en gång att det läckt pga överfull kissblöja efter en natt..
Jag upplever att dem tar rejält med kiss utan att läcka det minsta..
 
Senast ändrad:
Och @Cilla89a får väl görett försök på libero igen. Mest haft Pampers tyckte de var ”mjukare” och även testat Lidls lupilu. Och upplever inte att de läcker för de blir fullt utan på ens sidan när han ålar/lägger sig tillrätta...
 
Vad använder ni för blöjor? Och framförallt håller de tätt? Lille K har en förmåga att åla sig tillrätta i ett sidolöge. Både i vagn och säng. Detta är inte gynnsamt för tvättkorgen 😇 har ni några tips?

Hur har ni och era små det annars såhär en solig höstfredag?

@Poison-heart beklagar. Det är hemskt när man kommer dithän. Fick göra detsamma i vintras.

Har använt libero comfort men dessa läckte vid benen... har gått tillbaka till libero touch och newborn. Även om hon viktmässigt kan ha comfort så är dessa lite för slappa runt benen, så de får nog vänta något kilo till (väger drygt 6 kg nu).
 
Har använt libero comfort men dessa läckte vid benen... har gått tillbaka till libero touch och newborn. Även om hon viktmässigt kan ha comfort så är dessa lite för slappa runt benen, så de får nog vänta något kilo till (väger drygt 6 kg nu).

Även här är vikten lite under 6 kg. Känns lite som i något mellanland. Att inget passar hundra och ja läcker oavsett storlek. Tacka vet jag tvättmaskin...

Och jag erkänner jag trodde bara det fanns en sorts libero - givetvis med olika storlek. Alltid lär man sig något 😂
 
Vad använder ni för blöjor? Och framförallt håller de tätt? Lille K har en förmåga att åla sig tillrätta i ett sidolöge. Både i vagn och säng. Detta är inte gynnsamt för tvättkorgen 😇 har ni några tips?

Hur har ni och era små det annars såhär en solig höstfredag?

@Poison-heart beklagar. Det är hemskt när man kommer dithän. Fick göra detsamma i vintras.

Vi använder libero newborn. Kiss har de aldrig läckt och då byter jag inte på natten. Bajs läcker ibland, men så gör hon det typ med 3-7 dagars mellanrum och då blir det mängd därefter...

Pampers luktar så illa och citygross bamseblöjor tycker jag är plastiga. Fler har jag inte provat, är nöjd med libero
 
Även här är vikten lite under 6 kg. Känns lite som i något mellanland. Att inget passar hundra och ja läcker oavsett storlek. Tacka vet jag tvättmaskin...

Och jag erkänner jag trodde bara det fanns en sorts libero - givetvis med olika storlek. Alltid lär man sig något 😂

Om du vill ha mjuka blöjor (såg att du skrev att pampers var mjukare) så är touch mycket trevliga! Men de är såklart dyrare, både per förpackning samt genom att de är färre blöjor i paketen. Comfort är som mittimellan newborn och touch både vad gäller pris och mjukhet. Newborn tycker jag är hemskt plastiga, men barnet och rumpan är nöjd och min plånbok gillar också:D
 
Om du vill ha mjuka blöjor (såg att du skrev att pampers var mjukare) så är touch mycket trevliga! Men de är såklart dyrare, både per förpackning samt genom att de är färre blöjor i paketen. Comfort är som mittimellan newborn och touch både vad gäller pris och mjukhet. Newborn tycker jag är hemskt plastiga, men barnet och rumpan är nöjd och min plånbok gillar också:D

Tack för svar. Har nu läst lite och comfort står ju iaf att den är bra vid rörelser och det är ju just det jag är ute efter... inser att jag kanske inte borde kasserat alla rabattkuponger, får hoppas nya dyker upp snart.
Pris i all ära, men just nu känns det för min del värt att betala lite mer om liten kan åla runt och förbli torr.
 
Vi använder libero newborn. Kiss har de aldrig läckt och då byter jag inte på natten. Bajs läcker ibland, men så gör hon det typ med 3-7 dagars mellanrum och då blir det mängd därefter...

Pampers luktar så illa och citygross bamseblöjor tycker jag är plastiga. Fler har jag inte provat, är nöjd med libero

Jag byter inte varje natt, men de nätter jag byter byter jag allt. Då har liten alltid ålat runt för att ligga på sidan i ”rätt hörn” av sin säng. I det läget blir det blött. Använder sig inland även av samma metod i (stillastående) vagn. Hoppas på en lösning innan mer kläder ska på och det blir betydligt kallare ute.
 
Jag byter inte varje natt, men de nätter jag byter byter jag allt. Då har liten alltid ålat runt för att ligga på sidan i ”rätt hörn” av sin säng. I det läget blir det blött. Använder sig inland även av samma metod i (stillastående) vagn. Hoppas på en lösning innan mer kläder ska på och det blir betydligt kallare ute.

Från 7kg finns både touch och up&go som byxblöja, de sitter lite bättre i midjan. Det kan kanske funka bättre för er? Ibland bytte vi tidigare än viktrekommendationen när treåringens blöjor läckte. Han sov gärna på mage med benen uppdragna under sig så allt rann upp på magen. Funkar det inte så växer de såsmåningom i blöjorna ändå.
Eller var läcker de? I benen eller midjan?
 
Från 7kg finns både touch och up&go som byxblöja, de sitter lite bättre i midjan. Det kan kanske funka bättre för er? Ibland bytte vi tidigare än viktrekommendationen när treåringens blöjor läckte. Han sov gärna på mage med benen uppdragna under sig så allt rann upp på magen. Funkar det inte så växer de såsmåningom i blöjorna ändå.
Eller var läcker de? I benen eller midjan?

Måste vara i midjan... för han är blöt högt upp på sidan och bak mot ryggen på den sida han ligger på. Nya blöjor är införskaffade idag... får se vad nattens resultat blir. Hoppas på en natt utan pyjamasbyte. Vi byter inte riktgt varje, men nästan nu det sista.

@turbofling har fått för mig att det är lite bökigt
 
Till storebror hade vi Libero (både touch och vanliga) funkade finfint.

Med lillasyster läckte blöjorna typ jämt. Vi provade nog nästan alla märken. Utom Pampers som vi vägrar eftersom de luktar så äckligt (oanvända alltså, använda luktar nog ingen gott ;) )

Slutade med att vi växlar mellan tygblöjor (aio och pocket) med Icas. Blir det ett tredje barn ska jag försöka övertala maken till enbart tygblöjor :p
 
På sonen har Libero funkat absolut bäst. Pampers läckte (fel passform?). Icas har han haft sen som äldre, de läcker inte men blir blötare på huden. Tycker inte jag märker nån skillnad på Comfort och touch så vi har kört det billigare av dem.

Dottern är tvärtom dock. Fick ge upp Libero, Pampers sitter bättre på henne och naty var också okej.

De flesta läckagen har vi nog ändå haft när det är dags att byta storlek. För mina barn har det alltid varit lite innan viktangivelsen säger.
 
Jag har provat flera olika blöjor och storlekar. Köper det vi får bäst rabatt på, vägrar köpa blöjor till fullpris :D Pampers luktar som tidigare nämnts lite konstigt, vissa, typ från Ica och Lidl, är lite tunna och "pappriga", Touch känns absolut bäst hittills. Comfort är inhandlade men inte provade. Vi har nästan sluppit läckage, det har varit om kanten runt benen hamnat lite fel eller om han suttit på sniskan i babysittern. Och om jag någon gång satt tejpen i midjan för löst, då har det läckt uppåt så att säga. Han har börjat sprattla så väldigt på skötbordet så ibland är det lite knepigt att få till. Kan läckaget till stor del bero på att man satt blöjan lite för löst? Då glider den ju lättare fel om man har en rörlig bebis. Storlekarna brukar väl överlappa varandra lite när det kommer till kilon men jag upplever på min långsmala kille att större storlek passar bättre och ser bekvämare ut. Vi har precis gått upp till storlek 3.
 
Vi kör Libero touch! Är jättenöjd 😊 Har faktiskt fått upp till storlek 4 nu, även om hon inte vägen sju kilo ännu, och jag tycker de sitter bra!
Läcker ibland, men det beror nog mycket på att de hamnar snett ibland ;)
I somras körde vi på Libero Newborn eftersom touch luddade sig så när hon bara hade blöja och inte kunde ha kläder på grund av värmen. Nu föredrar jag touch för den är mjukare 😊
 
Första natten med libero comfort resulterade i en morgon med torr pyjamas. Hoppas att även kommande natt innebär detsamma - då är det nog denna modell som är rätt för oss just nu...
och som flera nämnt, stora utmaningen är ju när de är ”mellan storlekar”...
 
Naty de första månaderna och vid byte till byxblöjor så gick jag över till libero touch.

Men som sagt, Naty när han var liiiiten :)

Har bytt upp strl långt före ”rätt” vikt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 332
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp