Blomfråga

Jillybean

Trådstartare
Avdelningen krukväxter: Jag köpte en vit azalea för drygt 1 år sedan och hör och häpna, den lever fortfarande! :eek: :angel: Men eländet vägrar envist att blomma om. :mad:

Den stod ute hela sommaren, planterades om i höstas i en 50/50 blandning torv och blomjord, står i ett österfönster, tillåts sällan att torka ut och har fått blomgödsel 1 g/mån. sedan början av december men inte en knopp någonstans :confused: Vad vill den ha egentligen? Mera ljus? Värme? Vatten? Brad Pitt? Vad??? :bump:
 
Sv: Blomfråga

De kan behöva en "svalperiod" för att sätta knoppar igen. En del är riktigt kinkiga och vill stå svalt och ljust i flera månader under hösten för att blomma på våren.

Det är också viktigt att de får kalkfritt vatten och näring anpassad till växter som inte vill ha kalk. Ljus behöver de i massor för att sätta knopp, men de vill inte stå ovanför element.

Azaleor är så vackra :love: !
 
Sv: Blomfråga

Visst är de? En av mina favoriter, definitivt. Den har stått relativt svalt hela vintern, vi har ingen direkt värme i det rummet; vedspisen står i rummet bredvid. Skulle den må bra av söderläge? Jag använder köpevatten eller kokat vatten eftersom vi har mycket kalk i kranvattnet. Behöver den beskäras kanske?
 
Sv: Blomfråga

Prata mycket med den. Försök med att tala om Johnny Depp i stället.
 
Sv: Blomfråga

*lägger pannan i djupa veck*

Är nog inne på Zitas spår där.

Den kanske är lagd åt andra hållet? Prova med att visa bilder på Cate Blanchett eller nåt?
 
Sv: Blomfråga

*puttar lite*

Jag försökte med kökfönstret men där var det tydligen för varmt...
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 043
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Har en Azalea här hemma som står i det ljusaste och svalaste rummet vi har i huset dvs sovrummet som blir max 17 grader dagtid (lägre...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Fagelnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp